Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2274 ggr
lisiberglund
0

Min kanin äter inte!!!

Hej, den senaste tiden har min lilla Molly rasat i vickt först trodde jag det var normalt eftersom det håller på att bli vår och hon gör av med massa extra lager… men nu har hon värkligen bliit anorexia smal!! hennes ryggrad sticker ut och även svanskotan eller vad man ska säga sticker ut som bara den! Det är värkligen bara skin och ben. Jag är jätte jätte orolig och blev såklart jätte ledsen över vad som hänt men åxo för att jag trodde det var jag som gätt henne förlite mat. Så utöver fullt med hö i buren och grönsak/frukt varge dag så fick hon lite mer grönsaker och fruket och lite vanligt bröf så att hon skulle gå upp i vickt hon åt några tuggor på bananen (hennes favorit) och lite på moroten och brödet men sen inget mer? Jag förstod ingenting det har aldrig varit så att hon inte ätit hon har alltid ätit upp ALLT hon fått men nu bara några tuggor och sen sen inget mer?

Jag gick till djurafären och köpte gnagarbllandning som hon ALDRIG får förut pga sockret och fettet i det men hon älskar det och jag tänkte att hon måste äta det här ialla fall och fick lite gran och visst hon börja äta så jag lämnade henne i fed. När jag kom ut till hnne idag så var nästan alla orört och hon hade inte äns rört hennes hö. Jag är så orlolig för min lilla tjej och jag förstår inte vad det är med henne? Jag har kollar hennes tänder och dom ser normala ut men ändå  har hon fått lite äpple grenar och sånt.

Någon som vet vad jag ska göra? Vad jag kan ge henne eller så? Jag ska försöka få upp hennes vickt på denna veckan men lyckas jag inte måste jag ta henne till vet.

Snälla någon som kan hjälpa mig? Gråter

Med all kärlek //Lisi

Saeasco
3

Det låter som att något är fel i henne. Om du inte redan har gjort det behöver du känna på hennes mage. Du kan låta bakfötterna vara kvar i golvet och lyfta upp framfötterna, och du kan luta dig över henne så hon inte kommer loss. Känn sedan med andra handen över magen.

Är den spänd? Känns den mjuk och följsam? Finner du klumpar? Bajsar och kissar hon normalt?

Hon kan vara förstoppad. Hon kan också ha mask. Det är svårt för mig att spekulera i.

Om hon INTE är spänd eller har några hårda (ganska stora) klumpar i magen skulle jag tippa på att det kan vara mask, men jag är verkligen ingen expert. Hon borde nog tas till vetirinär. Om du har det illa ställt osv är det möjligt att avmaska själv men det är ingen bra första utväg.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

hobbymupp
0

Dricker hon? Bajsar hon? Är hon pigg?

Jag hade iaf åkt till veterinären med henne.

lisiberglund
0

#1 jag ska känna på hennes mage och kolla. Hennes bajs är nog en aning torrare en vanligt. Hur avmaskar man själv? tack för din hjälp! Glad

#2 Ja hon värkar dricka och bajsa som vanligt förutom att bajset är lite tort.l Hon är inte alls pigg… hon brukar vara jätte livlig men nu är hon slö och hnnes ögon är nästan helt stängda Rynkar på näsan

Med all kärlek //Lisi

[Juliaost]
0

Är heller ingen expert men jag hade tagit min kanin till veterinären direkt, allmän tillståndet är tydligt nedsatt och kaninen verkar inte må bra. Hoppas allt löser sig

Lina R
0

Veterinär! Jag hade en hona som dog, hon blev också "anorektiker" och pillade bara i maten. Jag kunde få i henne någon liten godsak men hon åt ytterst lite på egen maskin. Dog efter en vecka. När jag obducerade så hade hon en riktigt äcklig Svamp? eller bakteriepåväxt på livmodern. Ring veterinär.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

lisiberglund
0

#4 ska se om hon går upp i vickt nu i veckan annars så tar jag henne till vetrinären. Hon har ätit lite gräs idag när jag lät henne vara i hagen nu när snön är borta så det hjälper. Tack för ditt stöd!

Med all kärlek //Lisi

Saeasco
0

Som de övriga säger är det nog veterinär som gäller om du vill rädda livet på din kanin. Hon kommer med all sannolikhet inte gå upp i vikt själv. Dags att välja…

Så hur kändes magen?

/ N~

Lillhems Kaniner
1

Ser ingen anledning att vänta en vecka till, hon har ju redan hunnit så smal som du säger. Kontakta vet direkt imorgon!

Eriikaa
0

Vänta inte en vecka till, utan boka en tid direkt imorgon!

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

AkaiTsuki
0

Hon kan även ha tandproblem..

Tänder i munnen kan ha växt för mycket och skapat sår i kinden vilket slutar med att det gör ont att äta och kaninen slutar att äta

(Bara en tanke…)

//Joanna

lisiberglund
0

#5 Oj oj! Ska se hur det är med henne idag… ringer ng vet imorgon!

#7 ja jag tror jag ska ringa vet. Magen känndes helt normal!

#10 Hennes tänder ser ganska normala ut men hon har fått gnagar grenar och annat som hon sätter tänderna i!

Med all kärlek //Lisi

Saeasco
0

Om magen känns normal är det långt ifrån säkert att hon har mask. Jag rekommenderar inte att du avmaskar själv, eftersom hon redan blivit mager. Kaniner får leverproblem om de inte ätit hö på ett dygn…

Det finns inga lättillgängliga avmaskningsmedel för kaniner, utan vill man göra det själv får man ta för hund & katt och minska dosen, men även med rätt viktdos är det ingen garanti att det går bra även på en annars frisk kanin.

Allvarligt talat så tycker jag att du borde åka till veterinär. Jag hoppas du har henne försäkrad. Har du inte det och väljer att inte åka in på grund av det tror jag faktiskt att hon kommer dö snart. Jag är ledsen att säga det såhär men jag tänkter på din kanin, inte dina känslor.. ;)

( Jag har försäkring hos Sveland som kostar mig 27 kr / månad på autogiro… inte dyrt. )

/ N~

Saeasco
0

Du kan ringa Blå Stjärnan för hjälp på telefon: 031 65 35 00

/ N~

lisiberglund
0

#13 Okej tack!

Med all kärlek //Lisi

Eriikaa
0

#12 - Kaniner får inte problem med levern bara för att de inte ätit hö på ett dygn? Hö påverkar inte levern.

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

AkaiTsuki
2

Kaniner har tänder i kinderna vilket inte syns alls. Om man har en snäll kanin kan man stoppa in fingrarna 1-2 cm in och känna på dem men det är just de tänderna jag menar nu :)

//Joanna

Fridaaaa
1

#12 Det stämmer inte att kaniner får lever problem om dem ej får hö på något dygn. Då skulle Albin, vår jättekanin, vara dödssjuk nu, med tanke på att han typ inte fick något hö sitt första levndasår

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hobbymupp
1

Kaniner får problem med matspjälkningssystemet om de inte äter hela tiden, vilket är anledningen till att man inte svälter kaniner innan de ska sövas som man gör med alla andra djur. 
En kanin är gjord för att äta lite och ofta, annars kan systemet stanna av och kaninen kan bli/blir dödssjuk. 
#17, om din kanin inte fick hö så måste den fått något annat så att den ständigt kunde äta. Tex fri pelletstillgång (vilket inte är bra) eller halm, vad som helst. Antagligen nått höliknande… annars är den ett mindre medicinskt under. Dels pga magproblem, men även tandproblem med mera.

Hon kan som #10/#12 säger ha tandproblem utan att det syns, i alla fall till att börja med.

Fridaaaa
0

#18 Nix hade han inte heller. Enbart spån som underlag och pellets lite i en skål var dag och grönsak då och då, Sedan lite gräs sommartid, det var allt.

hobbymupp
0

#19, då fungerar din kanin inte som andra kaniner helt enkelt :)

HolyFuck
1

Jag skulle åkt till veterinären direkt! Kaniner är väldigt känsliga för störningar i magen. Kan vara något riktigt allvarligt, precis som att det kan vara något lätt åtgärdat, men jag hade inte viljat ta chansen. Jag hade både låtit ta blodprov, avföringsprov och ultraljud. Få reda på problemet så fort som möjligt. Men allra först kollar de ju alltid tänderna. Kindtänderna är inte speciellt enkla att se utan speciellt instrument.

Fridaaaa
0

#20 Inte en aning. Men så är det i alla fall, för vet vart han bodde innan han kom till mig. Så det är hela sanningen

lisiberglund
0

Molly har börjat äta igen. Inte mycket men mer. Hennes maga har blivit tjockare men hon är fortfarande smal vid hennes ryggrad och "där bak" :s

Med all kärlek //Lisi

Eriikaa
0

Har du tagit henne till veterinären?

[zombina]
1

Din kanin är uppenbarligen sjuk så du borde ta henne till veterinär, inte gå och köpa annan mat.

Vincent...
0

hoppas det blir bra med henne

HAHAHAHAHAHA…..

Fridaaaa
0

#26 En kanin tappar inte livslusten.
Antingen är den sjuk eller understimulerad/uttråkad eller liknande.

lisiberglund
2

Det är mycket bättre nu, vi har pratat med många som kan mycket om det här och hon är helt återstäld, hon har gått upp i vickt och allt är bra nu! :D

Med all kärlek //Lisi