Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1506 ggr
Ambellah
1

uttråkad, tips?

Undrar om ni här på sidan har några bra tips? på aktivering både i och utanför bur. Helst ska man inte behöva köpa något väldigt dyrt utan det ska vara något som folk i allmänhet kan göra med sina kaniner. 

Just nu har jag en uttråkad liten dam här hemma som fullkomligt älskar att vända upp och ner på sin bur, inte minst sin låda så all kattsand flyger all världens väg..

Brukar hoppa, leka, trickträna, klickerträna, kela osv vidare med henne men inget av det verkar lika spännande längre så vi behöver  nya smarta ideer. Har även provat belöningsboll eller vad det heter när man lägger i godis så om dem rullar på bollen kommer det ut godisar,har även provat med toarullar men inte heller kul.

Har på senaste tiden börjat byta ut saker i hennes bur så hon har något nytt att undersöka förutom sitthylla, toalådan, bolåda & pinnar , men det verkar inte heller hjälpa, så alla tips? tas tacksamt emot :D

Mvh Alice och Morpen :)

MoaLarsson
1

Låter som din kanin behöver lite "hjärngympa". Jag brukar sprida ut och gömma godsaker i burarna några gånger i veckan som t.ex färska grönskaker hakade i småbitar runt om i burarna. Det brukar vara riktiga höjdpunkter och uppskattas mycket! :)

Ambellah
0

#1 brukar köra med det också ;) kastar runt lite morötter (oftast) här och där så springer hon runt som en tok med nosen tätt mot marken! Tack för tipset :)

MoaLarsson
1

#2 Inget att tacka för! Ska se om jag kan komma på något mer och då återkommer jag :)

AkaiTsuki
0

Jag brukar ta en toarulle och lägga antingen grönsaker i med morotsida som lock så han får lista ut hur han ska få tag i det godaste eller så tar jag ett knäckebröd och lägger det i toarullen.  Det höll han underhållen ganska länge för knäckebrödet ville inte låss xD

//Joanna

svartkanin
3

Du ska dock inte använda kattsand till kaninen eftersom det kan klumpa sig i magen och göra så den blir förstoppad.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Ambellah
0

#4 som sagt har jag provat det och det tycker hon är tråkigt om hon inte får ut det på ca 10 min och frukter är färskvara så man kan inte låta den ligga längre än en dag.. dock kanske knäckebröd kan funka men har hört att man inte ska ge det till kanin, men det kanske är fel?

#5 sanden jag har är inte klumpbildande ;) Bara uppsugande och det kan man väl ha?

plutopellis
0

Finns en kattsand i pellets form som heter toalätt som djuraffären här rekommenderar i alla fall. Vad föreslår ni för bottenmaterial/toamaterial?? Hoppas det inte gjorde något att jag la mig i men vill också ha svar på den frågan :)

[_hsleiufhbtv]
0

Jag använder en sorts papperspellets som jag köper från tillverkarna i åstorp. 20:-/säck och dom säckarna är ganska stora och välfyllda, så mycket billigare än toalätt och dessutom tycker både jag och kaninerna mycket mer om detta :) #6 nej det ska du inte ha, kaninen kan ju äta det ändå.

plutopellis
0

Vad heter det och vart kan man annars köpa? Nu kapade jag tråden, sorry!

[_hsleiufhbtv]
0

#9 Jag vet faktiskt inte namnet just nu.. Obestämd Kan kolla upp! :) PMar dig då så vi slutar kapa TS tråd :P

plutopellis
0

Tack! :)

Smullis
0

Hon kanske har överskottsenergi? Du kunde kanske låta henne gå mera promenader eller låta henne få möjlighet att gräva lite.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Ambellah
0

#7 nej det är lugnt, provat toalätt också men det blev VÄLDIGT äckligt när dem hade kissat.. blev som en smörja, blää!

#8 vad jag vet äter dem det inte.

#9 & 10, lugnt!

#12 hon hatar sele men brukar ta ut henne och gå endå och gräva har hon aldrig gjort.. brukar istället ta ut dem på baksidan så dem får springa av sig.

fler tips?? :)

Ambellah
0

#7 plus att dem började gå utanför lådan när den blev för kladdig.. :/

[Ai-chan]
1

Min kanin har klumpbildande kattsand, då även mina katter har samma så tar jag utav katternas till kaninen. Och jag har aldrig sett henne äta det. Dock hade jag en kanin förr som åt kattsand och då bytte jag till pelletsen. Det är olika från kanin till kanin, om man har koll så märker man om dom äter det eller ej, och om man läre då byta eller ej.

svartkanin
1

#15 Varför chansa? Din kanin kan ju få förstoppning och dö! Använd kutterspån. Det suger upp bra.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Ai-chan]
0

Jag andvänder det i hennes toalett endast, om hon inte äter så kan hon inte få fötstoppning och dö. Och hon äter inte det. :) Kutterspån kan jag absolut inte andvända.

Det enda hon gör med sanden det är att skita och pissa, och i katternas toa lådor så gräver hon även i sanden och sprätter ut allt ur lådan.

[Ai-chan]
0

Om det går så långt som att kaninen dör av förstoppning så borde man inte ha någon kanin, om något djur alls. För då anser jag att man inte har någon koll alls på sitt djur och dens välmående.

Ambellah
1

#16 har hört att kutterspån kan få terpentin eller vad det heter uppepå vilket är dåligt för kaninens luftvägar osv.

Ta gärna denna disskussion i en annan tråd då det inte var detta jag ville ha hjälp med. Och som vanligt har alla olika åsikter/tankar kring detta som med allt annat :)