Citron
Som sagt, citron. Kaniner bör ju inte äta citron men min syster är så trött på burbitandet och har läst man kan lägga citron så de slutar att tugga.
Jag sa till henne men det är ju kablar och lister inte galler som man lagt citron på. Han är verkligen en sann burbitare. Han biter även som vi har lekt i timmar i rad.
Är det okej att lägga citron på gallret för att prova, för citrusfruker är ju inte bra för kaninen?
//Joanna
För att prova går väl bra, men fortsätter han bita eller slicka i sig det, kanske det inte är särskilt nyttigt. 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jo tänkte han håller ju på även som han är trött vilket betyder att det är ett beteende han inte vill sluta med så han kanske fortsätter även som det smakar skit :C
//Joanna
Han kanske blir rastlös av att sitta i sin bur? Gör om i buren, sätt in massa roliga saker som han kan bita på , tunnlar och hus.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#3 Hehe provat men tunnlar de är roliga att käka upp ju :) Han har alltid trä att gnaga på
Men undrar endast om det är okej att prova med citron?
//Joanna
Jag skulle inte göra det då kaniner inte ska äta citrus. Vem vem om kaninen skulle börja slicka i sig det.
Köp en trätunnel till kaninen, jag har en sån till min ena hare, såå uppskattat! Mysigt att ligga i och gott att käka upp.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Hehe köpte sån på LU förra året, mycket uppskattat :)
Men sånt som man äter på blir han lätt uttråkad xD även som man själv har uppsatser att skriva
//Joanna
Jag skulle pröva, om jag var du. Även om kaniner är känsliga är det inte bra för hans sinne att aldrig slappna av. De behöver viloperioder precis som vi. Du behöver hjälpa honom att slappna av, och ett sätt kanske är citron eller kanske till och med stopp-och-väx på gallret om det blir akut, jag har dock ingen aning om det är giftigt för kaniner eller inte, så ta rådet med en nypa salt.
Jag skulle också vilja fråga lite om hans liv i övrigt: Hur ser en normal dag ut för honom? Hur många timmar /24 sitter han i buren, och hur många timmar är han utanför i snitt per dag? Får han vara i hela lägenheten då eller är det en begränsad yta? Gnager han även på andra möbler? Är han ilsk eller envis i övrigt? Hur skulle du beskriva hans personlighet? både utanför och i buren.
Många frågor, jag vet, men de kan vara viktiga. Om bitandet är ett symptom av en underliggande frustration i honom över sitt liv är det inte konstruktivt eller till hjälp för honom att du bara gör gallret för äckligt att gnaga på. Känslan kommer kvarstå och han kommer troligen agera ut på andra sätt. Det bästa är att gå till botten med varför han gör det för att kunna få det att sluta, då det troligen kommer av hans mående. Väldigt få kaniner är så obalanserade att de gör sådant helt utan anledning. :)
Märk väl att jag inte syftar att ge dig några pekpinnar om att jag tycker att du inte borde försöka få honom att sluta gnaga på sitt galler med till exempel citron. Jag ville bara understryka att kaniner precis som alla andra djur har ett känsloliv som ibland behöver tas om hand istället för att bara stoppa symptomen som irriterar oss människor som äger dem.
Lycka till i vilket fall! Du är välkommen att PMa om du vill prata privat.
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Jag vill inte han ska bita på galler ifall han skadar tänderna men min syster är det som har problem med det som mest.. tyvärr. Det är helt "min" kanin så ni vet.
Hans personlighet är heeelt underbar utanför buren och kan vara rätt revirbenägen i buren. Han gillar att pussas och skutta glädjeskutt. Han är väldigt envis om han hittar något ställe som han inte får lukta på och driva runt och ha sig i/på.
Han har endast revirmarkerat en gång och det gjorde vi rent med ett starkt medel så gick det bra sen :)
Då jag går i högstadiet nu så blir det att han får för det mesta gå ut ur buren medans jag är hemma. På onsdagar klipper jag klor(han har långa pulpor, måste förkorta dem..) och då slutar jag jättetidigt och ingen är hemma så onsdagar är favoritdagen för då spenderar vi mest tid tillsammans. Han är väl ute minst 4-5 timmar om dagen :)
De senaste dagarna har han skött sig jättebra med gallerbitandet även som han inte får gå ut 24/7 och just nu så håller vi på att packa och greja i lägenheten inför flytten, alltså springer han runt i hallen + köket då det är ställena det inte finns fyllda flyttlåder.
Han har vilat sig jättebra senaste dagarna och det har gått väldigt bra med burbitandet, nästan inget alls…. kanske var för jag lade upp ett för att han bet på galler :o
I hallen brukar jag lägga upp "hemmagjorda" hinder som är gjorda av ett par låga stövlar och en sån som hjälper en att få på skorna i plast som han själv kan hoppa över eller gå under om han så önskar.
Leksaker som bollar och sådant är inget intressant utanför buren och är endast intressant när han inte har något annat att göra.
Har klickertränat lite med honom. Han kan stå och snurr. Även "ner" då när jag ska öppna gallret för jag vill inte skada hans tassar när jag öppnar luckan fast det är inte klickertränat, det är bara en sak han förstått att jag vill innan han får hoppa ut :)
Han biter som mest på gallret på kvällen runt 23.00 då det är dags att lägga sig och min syster som är bokstavsmänniska kan inte acceptera detta tyvärr (Jag kan sova som en stock även som han håller på och biter på gallret)
Han käkar inte på möbler men flyttlåderna verkar ju jättegoda!
Allätare, det är vad han är, han äter allt han hittar som man tappat. Såsfläckar på golvet är ju jättegoda också även som jag försöker få bort den så fort han får syn på en man inte märkt förut. Han försökte äta damm en gång men det gick ju inget vidare eftersom han blev ju helt "fnys" Så damm är han inte så förtjust i längre xD
Glömt att säga han är endast 4 mån men … väldigt utvecklad för att vara 4 månader enligt mig, min förra kanin var så här "smart" när han va runt 6-7 månader.
Han bajsar bra och äter bra också men han är sparsam på maten(pellets) till senare på kvällen då han vill ha det.
Han får lite mer än en matsked per dag ungefär.
Tänkte ta ut honom lite nu eftersom han varit så bra under hela dagen som belöning :) Endast bitit imorse då jag lämnade för skolan och när han tyckte jag hade suttit för mycket här på iFokus och glömt bort timmarna ;)
//Joanna
Du kanske ska göra buren större med hjälp av kompostgaller?
Jag hade en hona som hade en tendens att bita på galler på nätterna, hon fick massa saker att aktivera sig med under nätterna och en större bur. Det löste hela problemet.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Omöjligt just nu… men inte i framtiden. Har flyttlådor ivägen och kommer försöka flytta ut dem in i ett annat rum tack vare min bror har egen lägenhet nu så flyttar vi in en del där förhoppningsvis.. Så inte just nu men några dagar kommer jag kanske ha en komposthage åt honom där :)
Har redan kompostgaller så det blir enkelt :) Hoppas bara det inte blir något kiss utanför toan då alltså i komposthagen.
//Joanna
Jag tycker det verkar som att du har bra koll och bra hjärta för honom. Jag skulle inte vara rädd för att prova citron, men var beredd på att om han är klipsk lär han antingen lära sig att stå ut med smaken eller hitta på något annat. ;)
Allt gott och lycka till med honom!
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom