Torkad frukt?
Hej! vet någon här hur man torkar sin egen frukt/grönsak? då är man ju 100% att det inte är några tillsatser i och det skulle vara roligt att veta! :)
Tacksam för svar!
I ugnen på en plåt, ca 50 grader, tunnare skivor :)
T.ex äpple, morot mm :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jätte bra! tack! :) hur länge ska dem vara inne i ugnen?? :)
elr så sätter du dom bara på en skärbräda och vänder dom 1 gång per dag och efter etrt tag är dom klara :)
Hur vet man när dem är klara? :) hur lång tid kan man bara ha dem hemma utan att ngn äter dem, efter ett tag så kommer någon att äta dem men ställer ändå frågan :)
Om man inte vill göra dem i ugn är det bästa att trä upp dem på snöre med lite mellanrum, torkar bättre då.
Hur länge de håller vet jag inte, om de möglar får du slänga och göra nya.
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Tiden i ugn eller på tork i rummet beror på vad du torkar. Sånt med högt vätskeinnehåll tar förstås längre tid än sånt som är torrare redan från början. Du ser och känner på frukten när den är klar. Äpplen vill man ha ihopskrumpna men ändå lite segmjuka, morötter vill man hellre ha helt torra och hårda. Experimentera!
Men räkna med flera timmar (upp till ett dygn) i ugn och allt ifrån flera dagar till veckor om du lufttorkar. Oavsett vilken metod du använder, se till att frukten ligger/hänger glest och luftigt under torktiden.
De håller sig länge, flera veckor minst, i rätt förvaring. Jag hade mitt i glasburkar med rätt gott om plats, men det finns kanske bättre sätt att förvara?
Jaha okej, jag tror att jag först provar lufttorkning, i en glasburk verkar bra :)
dom är inte klibbiga ( bananer)