Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 3624 ggr
[Luppa]
35

Para kaniner

Nu måste jag bara fråga…
Varför måste alla para sina kaniner? Kan man inte ha en kanin utan att ta ungar på den?
Jag tycker att det är alldeles för mycket parande här inne. Man ska para sin blandras med en annan blandras, utan något som helst syfte annat än att kaninungar är söta.
Även kaninungar som är avlade med ett syfte är söta!
Kaninungar är INTE lätta att sälja, vissa perioder är det nästintill omöjligt. Utbudet är enormt, köparna betydligt färre. Tänk på det innan ni parar!

Har en känsla av att rätt många av "tjuvparningarna" här inne är medvetna. Man har frågat föräldrarna som sagt nej, och hoppsan kaninerna smet ut och parade sig.
Jag har aldrig haft en tjuvparning… Det går att förhindra. ;)

[MiniPim]
1

Förstår dig.. Men vissa kanske vill ha kaninungaar endå!

Om man inte kunde para kaninerna så fanns det nästan inga kaniner här i värden. ;)

[Willuer]
25

#1 Man ska inte para för parandets skull.

[MiniPim]
2

#2 Förstår inte? :)
Ska absolut inte börja diskutera någon lång sak här i din tråd. ;)

[Willuer]
15

#3 Man ska inte para, 'bara för att para' lixom. Man ska ha en vettig anledning för att avla tycker jag. Inte som hon säger; bara för att kaninungar e söta. 
Om man skulle få t.ex. sex kaninungar, och flera blir hanar, då måste man ha egen bur till alla när dom blir könsmogna. Om dom inte blir sålda såklart. Och om någon/några hona/honor inte gillar sällskap och blir aggressiv mot dom andra, måste den/dom ha egen bur osv. 
Sen kostar det pengar också.

[MiniPim]
1

#4 Precis, förstår exakt. ;)

Borgbackens
2

Håller helt klart med..

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

[nataschaj]
0

håller med TS och Willuer. Ända gången jag parade va för att min hona va dunder kanon som kanin, så hennes egenskaper ville jag föra vidare. Inte alla honor som är sitt vanliga snälla goa jag genom tonåren och vid brunst, min hona gjorde ingen stor sak över, medans många blir sura å griniga :P

Men dem ungarna va jätte svåra att få sålda, jag gav bort tror de va 3 elr 2 hanar till en uppfödare (hopaps hon använder dem i aveln)

2 hanar till en tjej kompis och ända honan behöll jag, men hon blev inte gammal pga en olycka.

Andra kullen va faktiskt en tjyvparning, elr ja vet inte om man kan kalla de för tvjyv PARNING. Jag köpte en ''hona'' som va 7 månader gammal, och senare visade sig vara en hane, jag släppte ihop dem med min hona å kastrerade hanen å de va jyckande, jag tolka de som dominasn då alla va på alla, å han ramla inte av som många säger att dem gör… senare sa tjej kompisen te mig att ja skulle kolla könet, och visst hade han kulor! jag ångra mig att ja inte kollade innan jag köpte han, men ja, man tycker att man ska kunna se om ens kanin e av rätt kön vid den åldern.

sorry för lång text! misstag kan ske som med mig, Men håller med att man ska ha syfte, tid å plats samt råd med det.

saga97
0

det finns ju dom som parar och inte sälger ungar som vill ha kaninerna för sig själv jag har i hela fall bara en kaninhona som jag avlar på min första kull gjorde jag för jag ville ha en kanin lämplig för Kaninhoppning hermelin/dvärgvädur unik kroppsform

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

svartkanin
6

Håller med TS fullt ut! Jag tycker att folk parar sina kaniner hit och dit "bara för skojj skull" eller "det är ju mysigt med kaninungar".
Det är nog också alldeles för många utan kunskap som parar sina kaniner bara för att dom vill ta en kull efter sin lilla älskling.

Det där med "tjuvparningar" har jag flera kompisar som gått på. Föräldrarna har sagt nej till fler kaniner och nej till ungar, men det är ju så enkelt att göra egna nya…

Själv så hade jag inte tänkt att para mina kaniner fören dom är Elitklassade i alla grenar i SKHRF, om ens det! Jag tycker att det finns väääldigt många "onödiga" kullar här i kaninvärlden.

Tack för mig!

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

saga97
0

såklart man kan para sina kaniner om man vill ha fler kaniner hemma men jag gillar inte det här med vi har ju en hane och hona ska vi para?

[MiniPim]
0

Jättebra skrivet tycker jag :)

[Willuer]
3

#10 Som sagt, man ska absolut inte para bara för att.

[Willuer]
3

Och bara för att man har en hona och hane betyder inte det att man 'måste' para.

CorneliaAndersson
0

Håller med till 100!! Jag har ju parat mina nu men det är ju till utställning och för att för Vernons fina poäng vidare.. + Att jag reda hittat intresserade. 

Dock så kan det ju hända, som det hände mig att min syrra ville ha kaninbebisar, så ja, ni kan ju gissa men det kom fram senare vem det var iallafall.

Har ej läst alla kommentarer men jag fattar inte heller varför man tar ungar på kaniner utan syfte. Allt för många kaninungar föds utan något vettigt syfte och blir oftast sittandes i en bur hela dagarna långa! Det är INTE okej o rätt :S

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

svartkanin
2

#10 Men tanke på att det redan finns många kaniner som behöver hem, så är det helt onödigt att göra nya "bara för att"…

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

saga97
0

jag ja sa att jag inte gillar det  och då parar man inte bara för att utan för  att man vill ha fler kaniner tex . jag tycker det är roligare att ha två en en bara man orkar ta hand om dem

svartkanin
5

#16 Ja men då tycker jag att man bör köpa/få en kanin som behöver ett hem och inte para själv så det blir typ 6 st.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

[Willuer]
2

#17 Precis! Onödigt att para för för att man vill ha en till kanin s:

[_annaH]
12

Visst är det synd att många parar bara för att kaninungar är söta, men vad angår det oss?.. Bara för att granntjejen parar sina kaniner o sen inte får sålt på kaninungarna ska väll jag skita i? Dom som tar kaninungar får skylla sig själva och vi ska inte sitta o klaga på att det finns så många kaninungar till salu. För det kommer inte o ändras, antalet kaniner kommer inte att minska, så ska ni klaga på att det är så många osålda kaniner så ha ett syfte med klagandet! Skriv en artikel till tidningen eller vad som helst, men att sitta på iFokus o klaga hjälper inte!

En stor anledning till att folk inte får sålt på sina kaniner är att informationen om kaninen är totalt värdelös o känns oseriös. Nu menar jag inte att det gäller alla, men en stor anledning iaf.

Själv tycker jag att det är synd att det finns så många osålda kaniner, men jag har inte orsakat ngt av det så jag tänker inte klaga på det ämnet.

Jenna_Nord
2

Har man plats för alla ungar själv och tänker behålla dom så är de väl inge fel med de. Men om inte, kan man ju undra hur folk tänker som parar sina kaniner ändå. Kan ju knappast vara värt de för att riskera att behöva avliva en kaninunge för att man inte får sålt den..

Mvh Jenna

[Willuer]
2

#19 Sitt inte och klaga själv då? :'p

[sstorm]
5

ska man ta en kull kan man ju lika gärna ta en renrasig kull, right? ;)

svartkanin
4

#22 Eller i mitt fall och tycke, en kull efter riktigt bra hoppkaniner! Glad

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Borgbackens
4

..En genomtänkt kull med syfte! Glad

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Lamina
2

TS: Kan bara hålla med. Vill man så gärna ha fler kaniner så kryllar det av kaniner som är i behov av nytt hem. Ge dom ett hem istället för att sätta fler ungar till världen.

#19 Hur ska man kunna få ett stopp på alla dessa onödiga parningar om man inte ens säger vad man tycker om dom? Jag har inte kaniner, men jag har haft, och dom fick ungar för jämnan. Jag avlade nog i princip på varenda djur jag hade som liten. Hade det inte funnits människor som verkligen hade brunnit för dethär med seriös Avel och förklarat det för mig hade jag säkert fortsatt med att avla hejvilt. Alltså tycker jag att man ska säga vad man tycker, sprida information och förklara varför man inte bör avla på alla djur och hejvilt. Hur ska man annars komma tillrätta med problemet..?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[nataschaj]
0

För att minska risken på all Avel, så kan man ju kastrera ungarna vuxna djuren vid försäljning. Men då blir de verkligen plats brist hos alla uppfödare, så ha som en pik att dem skall kastreras vid 5 månaders ålder, annars tas de tebaka elr nått annat…

Eller så höjjer man mkt mer i pris på sina ungar å vuxna djur helt enkelt. är bara å välja =)

(jag är medveten att man inte kan styra med att hgålla koll på kastreing m.m) men vuxna å ungdjur kan man allt göra, å då kan man ta ett högre pris, å ja de är dyrt i längden… men vill man kontrollera så kastrerar man djuren.

[Luppa]
2

Misstag kan ske, absolut. Men när det kommer flera nya trådar om tjuvparning varje dag så har jag väldigt svårt att tro att alla är misstag.

#10 Förstår inte riktigt vad du menar, är du för eller emot att para "bara för att"?

Jag menar absolut inte att klaga på att jag sitter med osålda ungar (vilket jag inte har något större problem med för tillfället). Det jag menar med att skriva att kaninungar är svårsålda är helt enkelt att… kaninungar är svårsålda.
Folk verkar inte inse det, de tror att det bara är att para, sätta ut en annons på Blocket och sälja hela kullen vid 8 veckor. Det är inte fullt så enkelt… Det finns nämligen 20 till i samma stad som har lagt ut sina kaninungar på Blocket. Plus att det finns 3 djuraffärer som får in nya kaninungar så fort de sålt slut på de gamla. Plus att det finns 7 etablerade uppfödare som många känner till, som inte ens behöver annonsera. Osv.

Många verkar tro att man tjänar pengar på att föda upp kaniner också… Det kanske kan stämma, OM man har kelkaniner av viss pälsslag och wienerteckning, som man säljer för ett par tusen styck ;)
Men om man som jag ställer ut sina kaniner som hobby, så är det inte lätt att gå plus.
Man ska betala foder, hö, burströ, medlemsavgifter, anmälningsavgifter, bensin/tågbiljetter för att ta sig till utställningarna, stamtavlepapper, märkningsutrustning, stambokföring osv.
Tar man då 400:- per kaninunge så kan man ganska lätt räkna ut att det inte går plus. En del behåller jag ju, vissa skänker jag bort av diverse anledningar. Vissa blir aldrig sålda.
De kaniner jag säljer betalar utställningsresorna, om ens det. Allt det övriga är utgifter som jag tar ur egen ficka. Går ganska mycket minus på ett år…
Ändå har jag fått höra mer än en gång från kaninköpare att det måste vara lättförtjänta pengar, så det tycks vara en ganska vanlig uppfattning.

saga97
0

ni som tycker så?  föder du upp själv ? så kanske du ska köpa av nån annan istället*?

[Willuer]
7

#28 Om man har uppfödning har man nog mer syfte med aveln än att kaninungar är söta! :)

saga97
0

jag är ingen uppfödare jag har bara en avelshona och får kull 1 gång om året ..med vissa undantag .. men jag har klart alltid mening med min avel

dermot
4

Det allra bästa hade ju varit om ALLA hade kunnat pausa sin Avel så inga fler kaninungar kunde födas under en period, så kanske det inte varit ett sånt överskott alltid. Och att köpare valt att ta hand om en omplacering eller så. Flört Men det lär ju vara väldigt svårt…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Willuer]
0

#31 Bra idé, men det kommer nog blir ganska svårt :'c

Peak303
4

Jag håller med er det gör jag, 
men sen klagas de på överkott på kaniner bara för att det anses att små osäriösa uppfödare/ägare tar ungar på sina kaniner kanske en gång. Medans lite större uppfödare har en hel del kullar men de klagas de inte på när de kullar ändå bara säljs?
Kollade in på en uppfödares hemsida för ett tag sedan där denne person hade över 12 kullar planerade för detta året, är inte de masspruduktion av kaniner?

Om de ska klagas på de som tar enstaka kullar tycker jag att de som klagar kan gå och klaga hos de som som faktiskt masspruducerar kaniner ist ex. grossisterna..

Sen förstår jag inte heller varför de klagas på uppfödare som föder upp för hoppning och kel för att de inte har renrasiga kaniner.
Vad är det för fel på blandraserna?

Jag har haft en tjuvparning under alla år jag haft kaniner (sedan 2002) det var mellan ett syskonpar där det sas vara honor. 
Själv visste jag inte hur man kollade kön just då och litade på de som könsbestämde mina.. Vilket jag ångrar stort att jag gjorde..

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Clariiz
0

Håller verkligen med! Finns oerhört många kaniner idag. Tycker alla ovan skrivit så bra om den punkten så känner inte att jag behöver lägga till något.

Jag tror säkert att många tjuvparningar är hittepå. Men många är också riktiga och det är inte roligt när det händer.
Jag hade en hona för några år sedan som varken var i bra kondition eller ålder för en kull. Okänd stam hade hon också och inget superkul temperament.
Hur hon blev parad vet jag inte ens än idag och det var nära att hon strök med vid förlossningen.

Han även en hona som tjuvparat sig 3 gånger på mindre än 1 år. 2 kullar har det blivit, får se om den senaste parningen tog. Det är fruktansvärt när det händer och jag har övervägt att ta bort dem varje gång.

Jag har födit upp i flera år men planen var nu att lägga det på hyllan och få igång mitt omplaceringshem. Men pga av ungar som tar upp plats får jag skjuta upp det. Det är inte roligt, men sådant får man göra.
Har just nu 3 belgisk jätte/lejonhuvad, en av tjuvparningarna jg nämnde ovan, så oerhört glad att det bara är tre. Men det är tre stora killar jag måste fixa bostäder åt om de inte hittar egna hem.

Så för min del kan jag inte förstå att man vill "skapa" tjuvparningar. Det finns inget roligt i det. Bara problem, magont och tårar.
Även om det för min del slutat bra eftersom jag har oertmånga burplatser lediga.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
1

Förstår inte heller på folk som parar bara för att man vill ha en kull bebisar.
Skillnad är om man ska behålla unge från kullen eller då har seriös Avel.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Luppa]
1

#28 Jag har ett syfte med varje PARNING, allt är genomtänkt in i minsta detalj. Jag gör ingen PARNING utan avsikt att behålla minst en i kullen, aldrig bara för att sälja. Sen att det inte alltid blir som det tänkt, är en annan sak ;)

[EllenAlicia]
3

det är typ bara såna inlägg nu som är aktiva ju

Ljusta
0

#33 12 kullar är det nog ganska lätt att komma upp i om man har uppfödning av mer än en ras/färgvariation, och det behöver inte betyda att man har kaninfabrik. Jag har redan i år fått tre kullar och kommer att ta många fler. Dock så är inte en enda hona parad utan ett syfte bakom, och jag kommer att behålla minst en från varje kull om kullen blir som jag tänkt (men det blir det inte alltid). Jag har tre olika avelsmål, vitgul Dvv rex, otter Dvv rex och viltgrå Dvv och för att komma framåt med alla dessa så krävs mer än en PARNING.

Jag tycker att det är ok att ta kull så länge man har ett syfte bakom, och då spelar det ingen roll om det är renrasigt eller hoppavel. Man måste också ha som syfte att behålla någon ur kullen, annars räknas det som näringsverksamhet och då krävs det tillstånd.

Alla dessa tjuvparningar… Jag förstår att man kan få en tjuvparning men om det händer igen och egen och igen så kan man inte skylla på någon annan än sig själv. Antingen så tror jag att man hjälper kaninerna fysiskt att komma in till varandra eller så hjälper man till genom att inte ordna riktiga säkra burar till dem. Oavsett så kallar jag det inte tjuvparning då det kunnat förhindrats.

Om man blir sugen på att börja med kaninavel så tycker jag att man ska köpa in två renrasiga kaniner och börja i den änden. Det finns massor av renrasiga kaniner som är snälla, är bra mammor och har bra temperament i tonåren också, och varför inte hjälpa till med att avla fram en ras där det inte finns så många representanter? Då gör man ju verkligen kaninaveln i Sverige en tjänst, plus att det är mycket roligare!

Ljustadalens kaningård

[Luppa]
0

Jag är en av de som har 12 kullar planerade i år, om inte mer ;) Det är inte särskilt mycket om man ser till andra uppfödare som kan få över 100 kullar…
Men jag anser att jag bidrar till att förbättra min ras. Det går inte att ta två kullar om året om man vill komma någonstans med aveln.
Återigen, jag parar inte bara för att ungar är söta…

spacesheep
11

Jag önskar att alla kunde sluta avla för ett tag, precis som någon nämnde att pausa aveln. Har man 12 planerade kullar för året som du #39 så kanske det kan vara idé att dra ner dessa till 6 kullar. Du vet ju själv hur svårt det är att bli av med ungar, för att göra detta bättre kräver det ju att alla taggar ner på parandet, inte bara de som gör det utan syfte.

Det handlar i slutet av dagen om djur, om liv. Då spelar det ingen roll om det är "bra" avlade djur eller inte, för de kommer sitta hemlösa och oönskade ändå. Tjuvparningar och parningar "bara för att" blir man såklart förbannad på, men uppfödare som ser problemet men inte gör något åt det förstår jag sannerligen inte heller!

Ljusta
1

#40 Tror inte att de flesta uppfödare har massor av kaniner som bara "sitter". Det finns andra användningsområden för en kanin med, och det ena behöver inte vara mer fel än det andra.

Det viktigaste är väl att man har en plan för vad man ska göra med det eventuella överskottet. Nu är detta fel forum för att diskutera detta då det finns många barn här som ser kaniner endast som kelkaniner. Många kan ta illa upp.

Ljustadalens kaningård

[Luppa]
0

#40 Jag har en plan för mitt överskott, du behöver inte oroa dig. ;)

spacesheep
2

#41 #42 Oavsett om det finns en plan för detta överskott på den privata uppfödningen bidrar det till ett överskott på marknaden. Och detta överskott finns ju redan, i mängder. Precis som TS sa så ligger det oräkneliga annonser på blocket och liknande sajter - genom att föda upp ytterligare kaniner gör man ju inte saken bättre, oavsett om det på det privata planet går runt. Finns det 10 köpare och 20 kaniner kommer det ju inte bli bättre av ytterligare kullar till försäljning. Eller hur?

Ljusta
4

#43 Alla kaniner hamnar inte till försäljning. De flesta vuxna uppfödare slaktar sitt överskott (kaniner som inte behålls och som inte blir sålda inom rimlig tid). Kaniner smakar gott och personligen så skulle jag mycket hellre äta ett djur som haft ett bra liv än att köpa kött där djuren utsatts för långa transporter osv (ja nu har jag sagt det fast det är känsligt). Så på detta sätt så hamnar inte dessa kaniner i något överskott på marknaden. Kollar man på Blocket så är det nästan till 90% kelkullar, inte renrasiga kullar (med renrasigt menar jag där kaninerna har stamtavla), så överskottet på marknaden står nog inte de flesta ppfödarna för.

(Tyvärr har inte jag kommit så långt att jag kan slakta kaniner och äta, men jag hoppas kunna det någon gång av ovan nämnda anledning).

Ljustadalens kaningård

Mannez
0

Jag blir också förbannad på det här att det finns så många som föder upp kaninungar "bara för att".

Jag sitter här nu med min allra första kull ungar som jag tog fram dels för att jag ville föra vidare föräldrarnas temperament och för att jag är så otroligt intresserad utav kaniner.

Men jag har ju ett dåligt exempel på en "uppfödare". Denna person köpte två "hanar". Men givetvis så var det en hane och en hona. Så en dag hittade de ett par kaninungar på cirka 2 veckor i buren hos dem. Och självklart så hade honan blivit parad yttligare en gång och fick en till kull ca 3 veckor senare. Jag hjälpte henne att kolla könen på båda kullarna. Och alla var honor i den första kullen på 4 st och en hona och en hane i den andra kullen. Personen i fråga lyckades bli av med 3 kaninungar. Men hanen i den andra kullen lät hon gå kvar hos mamman tills den blev 4 månader! Och nu så har honan troligen blivit dräktig igen.

Hälsningar Amanda och kaninerna

spacesheep
5

#43 Nej, men jag skulle vilja se majoriteten av uppfödare här tänka på samma sätt som du. Tror det är ytterst få på detta forum som kan tänka sig aveln i en sådan helhet som du gör. Ytterst få överhuvudtaget skulle jag säga tyvärr, väldigt många uppfödare tror sig ju "göra sin ras en tjänst" eller liknande, inte föda upp ett djur som på något sätt ska bidra. De flesta avlar helt enkelt sällskapsdjur och har svårt att se dem som annat.

Se "liknande sajter" - även på detta forum sitter bra uppfödare med osålda ungar. Liknande forum och annonseringsplatser. Och det är klart som korvspad att alla är lika skyldiga till detta överskott, den enda skillnaden är att en privatperson kanske råkat ta 1-2 kullar medan en uppfödare tagit 20 st som ska gå till försäljning - vem lägger mest press på marknaden?

Det finns uppfödare som hanterar sin Avel perfekt, som inte tar fler kullar än nödvändigt och verkligen är professionella. Jag klagar inte på uppfödare i allmänhet, men jag klagar på idén att producera så otroligt många kaniner som vissa gör när de är medvetna om klimatet. Då ska man ha en väldigt bra plan och resonemang till varför man avlar.

Aveln ska ju inte upphöra, men bromsas. För alla.

annalinderholm
0

Håller med!

Jag avlar mina kaniner för jag tycker det är kul att få fram fina kaniner och ställa ut.

Visst vill man sälja men jag färsäkrar aldrig det, utan har alltid plats i fall dom inte blir sålda!

Mannez
0

Skriver en kommentar till…

Jag blir också riktigt förbannad på det här, att man avlar "bara för att". Jag har enbart 2 kullar till planerade i år (Självklart så ligger det ett syfte bakom dem).

Jag känner dessutom en tjej som tänker ta 6 kullar i år. Bara för att hon tycker att kaninungar är kul.

Man blir seriöst förbannad.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Viccan92
0

Nu har jag inte läst allt. Men jag skulle vilja ha en hane efter min hane. Han är barnbarn till min mest underbara hona och jag vill hemskt gärna ha släkten hemma hos mig. Är det då fel Att ta en kull tycker ni?

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

annalinderholm
0

Håller med. Har tänkt ta 2-3 kullar i år! Räcker lagomt för mig som vill ha en liten Avel. Och inte ha överflöd av kaniner!

svartkanin
2

#48 och #50 Jag anser att om alla skulle ta 2-3 kullar per år, så skulle det bli för mkt kaniner ändå! Vrf ens ta dom där 2-3 kullarna? Jag fattar inte vrf man bara inte kan låta bli att ta kullar varje år!? Detta är MINA åsikter och jag säger inte att ni behöver tycka som mig, utan detta är vad jag anser!

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Fridaaaa
0

#49 Nej jag tycker inte det är fel. Då har du ett syfte med det :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

annalinderholm
1

#51 Eftersom det är första året jag håller på så hade jag tänkt ta 2-3 kullar. Beror ju lite på hur många ungar det är i varje kull också. Som i min första kull var det tre stycken..

Förstår liksom inte vad problemet är när man har plats med sina kaniner. Jag menar det är ju inte direkt så att jag måste bli av med alla. Jag har gott om plats för alla om det så skulle behövas. Men om någon vill köpa en kanin av mig så går det bra, om jag inte själv har tänkt att spara ungarna.

bambiiii
0

jag ska inte para min kanin,jag ÄLSKAR svart/vita hollisar men jag ska inte para honom bara för det..tänk om jag får japantecknade ;) hur tror ni att några tänkerdå jo (amen nu vill jag inte ha japantecknade jag vbill bara ha svart/vita så nu gör jag mig av med de här) jag tänker absolut inte så!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Lina R
2

Jag har planerat 14 kullar i år. Om vi säger att det blir i snitt 3 i varje (det är hermeliner) så är det 42 ungar. 25% blir utan dvärggen och hamnar direkt i ungdjurshage vid 8v som slaktdjur. Jag gillar inte butikskött som levt tveksamma liv. 25% blir dubbeldvärg eller dör av andra orsaker. Då är det 22 kvar i rätt storlek. Jag kommer sålla bort hälften utifrån fysiska egenskaper (färg, teckning, kroppsform etc). En del kommer kunna väljas bort tidigt (vid 8v) och då har jag intresselista på vissa färger. Blir dom inte sålda till de på listan lägger jag kanske ut annons. Eller äter upp dom. De jag inte kan välja bland sållar jag efter första utställningen. De som inte blir sålda till uppfödarkollegor efter det äter jag upp. På 14 kullar är det alltså ytterst få som hamnar i kelhem. Jag är ganska kräsen när det gäller att välja köpare, en död kanin lider inte och jag slipper äta "ful-kött" från fabrik. Varenda kull är tagen med syftet att steg för steg få högre poäng på utställningar med "min" färg :-).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

NaDa...
2

Håller helt med TS.
Jag tycker att man ska ha en bara anledning med sin Avel.
Jag står på 'Hoppsidan' och bryr mig inte om kaninen har stamtavla eller ej. Men jag tycker heller inte om kullar som tas 'för att man vill föra sin söta kanins blod vidare' och kullar mellan kaniner man inte vet vilken bakgrund de har.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

Lina R
2

Om det inte var tydligt så behåller jag minst 5 av de som klarar slutsållningen. Trots många kullar så är det bara 5-10% som är värda att spara för oss som avlar hermeliner till utställning. Tänk på det när ni klagar på att uppfödare tar många kullar. Uppfödarna har ett mål, och för att komma närmare det behöver man ha mycket att välja på. Trots det är det inte uppfödare som står bakom de flesta blocketannonserna, utan ca 90% är från mindre seriösa aktörer.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Saeasco
0

Jag har inte läst diskussionerna men tummen upp för trådstartaren.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Ninjapig
2

Det finns dock väldigt många RIKTIGA uppfödare här inne som avlar mot ett ändamål. Det är antagligen också därför de gått med på den här sajten.
Håller med om att man inte ska para för parandets skull och att det är väldigt många "tjuvparningar" här…
Om man ska avla ska man vara erfaren och ha ett mål att jobba mot.

+ Man måste ju faktiskt inte avla fram kaniner som är renrasiga, med stam, till utställning, hoppning, osv… man kan ju ha det som hobby ändå! Men då ska man vara erfaren, ha plats och tid för dem. Och veta om att de är svårsålda!

// Kram Tilda & kaninerna!

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

Lina R
7

Jag har förståelse för hoppavel, utställningsavel, rasavel av icke-godkända-raser/färger/teckningar, genbanksbevarande och självhushålls/produktionsavel. Resten är enligt mig omotiverad och oseriös Avel som är onödig och svämmar över marknaden med kelkorsningar som sänker kaniners Status i samhället.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

CorneliaAndersson
0

#60 Håller med dig där!;)

/ Cornelia Andersson,

Ninjapig
1

#60 - Jo det är väldigt onödigt att avla på kaniner för att kaninungar är söta :/ Kaninerna växer ju alltid upp!

Ibland funderar jag själv på vad jag skulle göra om kaninungarna inte blev sålda… Jag skulle aldrig kunna äta en kanin! Speciellt inte som jag har fött upp och sett växa upp hos mig…
Funderar fortfarande xD

// Kram Tilda

// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét

CorneliaAndersson
0

Jag skulle inte haft något emot att smaka kanin om jag vetat att den levt ett bra liv o,s,v. men jag har ännu inte smakat ;)

/ Cornelia Andersson,

Lina R
5

Kaniner som ska i frysen hemma hos mig aktar jag mig för att bilda en relation till. De får oftast inget namn. Man kan inte äta sin kompis…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se