Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1278 ggr
Mamzan69
0

Dessa underbara varelser...

..ger mig gråhår :P

Den vi tror är en hona "dansade" runt med ett syskon o så precis ser jag den hoppa på!
Den måste väll då vara hane?!
Kollade igen o tycker det ser ut som kulor på väg..
Så nu har jag av jag tror 2 hanar o en hona..för den hoppas väll inte på en han eller?

Gud vilka dumma frågor jag ställer! *pinsamt*
Men jag tycker det är svårt!
Har ju aldrig haft små förut..

Zvintos
0

Den måste inte automatiskt vara en hane för att den parar sig med ett av sina syskon. Även honor kan rida på sina syskon av dominans eller liknande. Hur gamla är ungarna? För närmar de sig 8 veckor borde påsarna synas ganska lätt på hanarna.

Peak303
0

Bara för att en annan kanin "rider" på en annan betyder de inte att de är en hane. Utan att den som "rider" försöker sätta den andra kaninen på plats.

Men om du är osäker på könet kan du alltid gemföra med denna artikel :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

emmaap
0

Det är inte allt pinsamt. Frågar man aldrig lär man sig heller inget. :)
Men som de andra säger kan även honor rida sitt syskon.

Hälsningar Emma! :)

Mamzan69
0

Oki..nu blir jag ju ännu mer förvirrad :P
Ska ta mig en titt ordentligt..
De blir 8 veckor i morgon..
Har gått ihop alla tills i dag när jag gjort i ordning 3 burar, de går lösa på dagtid o "inlåsta" på natten.
Hur ska jag göra??
Kan de gå ihop då?
Har för mig att jag läste någonstans att de inte blir könsmogna förrän vid 9-12 veckors ålder.. 
Är livrädd att det ska bli fel…fick ju dessa 3 "på köpet" då förre ägaren inte hade en aning om att honan vi tog över var med ungar..

Men tack snälla gulliga för snabba svar :)

Peak303
0

Kaninerna blir inte könsmogna förrens runt vecka 12. 
När dessa är könsmogna och är av olika kön kan dessa inte gå ihop.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Mamzan69
0

Men då kan de gå ihop då, kanske t.o.m bör göra det?
Mamman verkar lite trött på dom ibland när de vill dia, vilket de egentligen inte behöver då de äter allt.
Men då kan jag pusta ut ett tag då, att det inte blir några ungar av ungarna..

dermot
0

Vissa kaniner kan bli könsmogna mycket tidigare än 12 veckor, så jag hade särat hanar från honor redan nu. :)

Om du inte vet hur man kollar kön, så leta upp någon i närheten som kan!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Mamzan69
0

Har nu tittat o klämt (försiktigt) o misstänker att alla tre ungarna är hanar! Till min dotters stora sorg, hon som ville ha en tjej :(
Men hon ska nu få bestämma vilken som ska vara kvar, hade tänkt en hona som skulle vara kvar hos mamman o en hane som jag ska kastrera..men vet nu varken ut eller in!

Hur hade ni gjort?? En eller två? Ihop med mamman?
Ni med erfarenhet…
Alltså jag har mamma kanin ;) o tre hanar på 8 veckor idag *grattis till dom* :P

Kastrera är ett måste pga att jag vill ha hane inne utan att den skvätter överallt o det luktar illa.

Jag o mina frågor ;)

Zvintos
0

Absolut inte två om det är hanar. Jag skulle inte chansa ens om de var kastrerade. Om det inte rör sig om flera kvadratmeter som de bor på dygnet runt. Men i vanliga burar, aldrig, om du frågar mig.

Hanen själv till en början såklart, så att inte mamman blir parad av honom. Sen kastrering när han är tillräckligt gammal och därefter sätta ihop med mamman, när det gått 6-8 veckor.

Denna kommentar har tagits bort.
Clariiz
2

Är du fortfarande osäker på könen kan du alltid fota och lägga upp bilder här :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

michellekrantze
0

En hane kan du kastrera tidigast vid 3 månader, egentligen tidigare också men veterinärrekommenderar att kaninens organ är färdigutvecklade innan och sedan måste du vänta minst 14 dagar efter kastrering innan du låter mamma och son träffas. Det blir ju lite rörigt frams till kastreringen är slutförd! :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns