Pastruella
Har läst lite olika kommentarer och annat på olika hemsidor ang detta. Vissa säger avliva alla. Vissa säger ta bort de som är sjuka och se sen. Till och med en veterinär hade sagt att vänta och se. Går ju att behandla men läste att det bara döljer det och inte går att bota. Så då är det väl lika bra att ta bort kaniner som drabbas el? För om en kanin får sådant vitt snor el så som det står. Men de andra inte visar det och kaninerna naturligt bär på det. Kan det räcka att ta bort de som visar symtomen då? Vilket alternativ stämmer?
Man blir helt yr i bollen av att läsa allt. Men är ju bra att veta och kunna liksom tänkte jag.
Du kommer att få samma svar här, jätte olika svar alltså ;)
Jag är själv helt förvirrad när det gäller Pastruella. Man har ju hört från vissa håll att det ligger latent hos alla kaniner. Så isåfall är det ju ingen idé att avliva alla kaniner man har bara för att en visar symptom.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Jag hade ett milt utbrott av Pasteurella för några år sedan och pratade med veterinärer och SVA angående detta. De sa att mer eller mindre alla kaniner i Sverige bär på bakterien och att den därför räknas som kroppsegen. Man har försökt att få fram pasturellafria kaniner länge i laboratorier men inte lyckats (enligt en väldigt kaninkunnig vet). Dock så finns det olika varianter "stammar" av Pasteurella och vissa är så aggressiva att de kan slå ut en kaningård på några dagar (dvs kaninerna dör av den). Min erfarenhet är att pasteurella smittar och att det inte bara beror på om kaninen utsätts för stress osv. Mina kaniner hade bra levnadsvillkor och var inte alls utsatta för stress, men ändå fick de alla snuva. Tack vare att de hade ett så pass bra immunförsvar så blev det inga allvarliga symptom på dem, bara litegrann snoriga. På grund av att det så uppenbarligt var en variant som smittade lätt så valde jag att avliva allihop, och har sen dess *peppar peppar* inte fått någon sjukdom alls i min kaningård.
Har man en kanin som visar symptom så är det viktigt att åka till veterinär och ta prov för att veta vad man drabbats av, snor betyder inte alltid pasteurella. Alltid alltid isolera sjuka kaniner och tvätta/sprita händer och byta kläder när man har hanterat den kaninen.
Efter mitt utbrott så frågade jag denna fråga till Marianne Roswall, som anses vara en duktig veterinär.
http://www.veterinaren.nu/fragelada/kanin/pasteurella-smitta/2173
Ljustadalens kaningård