Hona + Hane?
Hej!
Asså det står överallt att man inte kan ha en hona och en okastrerad hane tillsammans… Mina kaniner är 1månad gamla och vi planerar att kastrera honom om ca en månad. Men kan man låta honom bli pappa en gång innan kastreringen om man särar på dem?
SVARA gärna:D
Kram Ellen

Eftersom dina kaniner är för unga för att få en kull, så tycker jag inte det verkar som en bra idé ..

Tycker det är alldeles för tidigt.
det är för tidigt.. ja tror det är för tidigt att kastrera hanen när han är 8 veckor oxå..

kanin honan måsste vara minst 8 månader innan du kan ta en kull.

Har du fött upp dem själv? De är väldigt unga och honan kommer nog att dö ifall du parar henne nu, och hanen är för ung för att kastreras.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Somsagt är dem för unga. Har du fött upp dem själv, annars har du tagit dem allaldes för tidigt från mamman och då kan dem dö..
Som sagt är de för unga.
- Mvh Emma

dem är ju inte änns könsmogna ännu så det går inte och det är ju aldelles för tidigt
"Asså det står överallt att man inte kan ha en hona och en okastrerad hane tillsammans…"
Det är för att dom kommer para sig och det är ju inge bra när dom är så himla unga. Sen kommer dom fortsätta para sig, även fast honan redan har en kull och kommer då få ta hand om en till. Och sen en till och en till och en till och det är verkligen inte bra för honan.
Mina kaniner är 1månad gamla och vi planerar att kastrera honom om ca en månad.
Jag tror, och hoppas verkligen inte, att dina kaniner är bara en månad. Då diar båda fortfarande och kan inte skiljas från sin mamma. De ska vara runt 8 veckor när de lämnar mamman.
Ska du kastrera hanen måste han vara könsmogen och det blir han när han är 3-9 månader, så det kan ta upp till 7 månader till innan du kan kastrera honom, även om det är vanligast att dom blir det runt 3,4 månader (beror lite på ras).
Men kan man låta honom bli pappa en gång innan kastreringen om man särar på dem?
Kan och kan, det är klart man kan. Vi lät våra kaniner para sin innan vi kastrerade Molle, särade på dom tills ungarna flyttade och sen satte vi ihop dom igen. Dock borde du ha tillräckligt med kunskap om Avel och kaninerna, bakgrunden, innan du börjar överväga att låta kaninerna para sig, men jag vet ju inte hur mycket koll du har så det är svårt att säga.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#9 antagligen är dom 1månad gamla och köpta, det är vad jag har förstått efter jag har läst hennes presentation.
TS hur kund ni få köpa dom så unga?
och para dom absolut inte!! inte än på ett tag iaf.
#10: Det är inte alla som vet exakt hur gamla dom är så jag vet inte riktigt om jag tror på att dom är så unga.
Det går förresten inte att para dom nu då dom inte är könsmogna någon av dom. Så även om ni skulle försöka skulle ingenting hända.

Har hon KÖPT dem så unga!? Herregud!
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Tror inte dessa kaniner kommer överleva, om de nu skiljts från sin mamma. Låter hemskt, men det är sant.

Håller med allt som har skrivits ovanför.
Jag måste få fråga, eftersom dina kaniner är exakt lika gammla och av samma ras, är dom syskon, för då finns det en anledning till att inte para dom.
Enligt hennes press har hon köpt kaninerna. Dem lär dö snart ..
Är jag helt fel ute, eller är olagligt eller något att sälja ungar under 6 v?

#16 Det hoppas jag! Men som med alla lagar finns det de som bryter mot dem.
Ursäkta om jag är otrevlig nu men fattar inte ens hur man tänker när man köper två 1månad gamla ungar. Snälla, kan inte folk läsa på lite innan dem skaffar sig ett husdjur? >.< Gud vad irriterad jag blir. Stackars kaniner..

#18 Du är inte otrevlig xD Håller med dig helt & hållet.
Själv tycker jag problemet ligger hos dom som tar en kull och sedan säljer ungarna vid 1 månads ålder. Då hade man ju inte mycket koll.
Men jag tycker inte att det ska ta över tråden. Har hon fått svar på sina frågor tycker jag vi inte behöver disskutera annat..

#16 Helt rätt, det är olagligt.