Avel, tips
Jag skulle behöva lite tips?!
Har precis börjat en liten uppfödning av vit blåödga dvärgvädurar och har nu börjat fundera på att börja föda upp ännu en ras.
Är sugen på dvärgteddy. Men vet inte riktigt om det är en bra idé?
Om det ska bli så har jag tänkt att ta 4 kullar om året. Alltså ha två avelshonor av varje ras. Sedan ta 2 kullar var på dom per år!
För plats är det inga problem med! Men kan inte så mycket om dvärgteddys, så bör ju läsa på lite. Kanske få lite tips? från er?
Att tanken just på dvärgteddys kom upp är att vad jag har hört finns det inte många uppfödare av det i Örebro län (rätta mig om jag har fel). Och sedan tycker jag dom är otroligt fina!
Linderholms kaniner
Menade teddyvädur!!
Ursäkta att jag är lite vimsig ;)
Linderholms kaniner
Ska du spara ungar ur kullarna? Annars räknas det som affärsmässig verksamhet och kräver tillstånd?
Jo jag sparar ju minst en unge ur varje kull för utställning. Men har inte tänkt att ha alla till Avel!
Jo jag vet. Jag är ju inte direkt omedveten om vad jag gör..
Linderholms kaniner
Dvärgvädursteddy är ju dock ingen godkänd ras så den kan du inte ställa ut :)
Cashmere vädur kanske? Också långhårig, men en lättskött päls och du kan ställa ut dem :)
Okej! Är inte så insatt i den rasen än tyvärr.
Tycker dock att teddyvädur är mycket finare än Cashmere. Kanske bara köpa som kelkanin. För att endast ta någon kull går ju givetvis inte! Men har inte teddyväduren blivit godkänd?
Man kan ju kanske börja med att köpa en sådan kanin och ha som kel till att börja med sen får man se hur framtiden ser ut. Jag menar jag avlar absolut inte på alla mina kaniner, tycker kärlek och omtanke är viktigare!
Hmm.. vet inte hur jag ska göra. Vet i alla fall att jag är sugen på att skaffa en sådan kanin! Jag menar om jag skaffar en unge nu så har jag ett tag på mig att bestämma mig om hon ska användas i Avel eller ej.
Linderholms kaniner
Nej, teddydvärgväduren är inte godkänd ännu.
Se till att hitta en som verkar wienerfri, om du inte ska avla mot vit blåögd.
Varför inte välja lejonhuvad kanin? De har stå öron och är i samma storlek som dvärgteddy. Dessutom får man en del överpälsat fluff som liknar teddys! Vet ingen uppfödare i örebro som har dvärgteddy faktiskt
#7 Vard teddyvädur jag var intresserad av! (skrev fel i inlägget). Lejonhuvade är fina men har fastnat för just teddyväduren!
Linderholms kaniner

Mycket pälsvård på teddykaniner, folk vill i allmänhet ha lättskötta raser, så det kan vara svårsålt. Lejonhuvad dvärgvädur är ju ett enklare alternativ.
håller med de #9 skriver och jag skulle inte kunna sälja en teddy till ett rent kel hem eftersom de kräver en hel del pälsvård… Det är om du har möjlighet att behålla en del själv och endast sälja till folk du vet har koll på kaniner.
Jo det är klart. Kanske helt enkelt köpa en och inte avla på utan bara ha som kelkanin! :)
Linderholms kaniner