Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 318 ggr
[Ai-chan]
0

teddys

Nog att jag vet att det är en hobby Avel. Men undrar ändå lite med meningen? Förutom att de är tok söta. Några "jobbar" på de för att de inte ska ha lejon om jag fatta rätt? Men är det någon som "jobbar" för att de ska bli uställningsbara/godkända och sånt? Kommer teddy någonsin att kunna bli godkänd? Eller är den typ förstörd pga all wiener eller något sånt, eller ja, kanske helt enkelt inte är klara i utecklingen? Hur ska de då se ut för att anses vara klara så att det kan bli en ras som kan bli godkänd, ställas ut, osv.

Tarja
0

Det står en del om detta på teddyklubbens hemsida.

[Ai-chan]
0

Ska kolla in.

Står det hur långt det har kommit i "utvecklingen"? Om det är en lång väg kvar att gå, eller ej…?

Ljusta
0

Det är egentligen så att Teddyväduren aldrig kommer att bli godkänd såsom Teddyklubben har skrivit sin standard. Nu har Dvärgvädur angora blivit godkänd och då kommer aldrig Teddyväduren att bli det med tanke på likheten, så de kommer alltid att vara för enbart kelavel. Det är viss skillnad på pälskvaliteten mellan en angora och en Teddyvädur då en angora är mycket mer underhållsfri än teddypäls (man ska nästan aldrig kamma då det kan förstöra pälsen), samt att den måste klippas var 3:e månad.

Jag vet fakiskt inte om det är någon alls som arbetar seriöst för att avla fram Dvärgvädur angora med just angorapäls. Vissa har sagt att de ska prova att ställa sina Teddyvädurar, men själv skulle jag tycka att det vore att göra sig själv en otjänst att börja med ett pälslag som är helt olik det man försöker ta fram.

Så vill man avla fram Dvärgvädur angora så har man ett långt härligt arbete framför sig :)

Ljustadalens kaningård