Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1440 ggr
Majsi
0

Frigående kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag skulle vilja ha min kanin lös i huset. Han är 10 veckor och jag har haft honom i 2. Är han för liten för att låta gå lös? Han har precis lärt sig att hoppa in och ut ur buren själv. Han varit ut på golvet nån gång men just nu bor han i mitt rum i en bur.

Vad ska jag tänka på om jag vill ha honom lös?

[Ai-chan]
0

Min frigående kanin fick komma ut rätt så snabbt. Började med liten yta först korta stunder, sen så utökade jag stunderna, och sedan så utökade jag även ytan åt henne allt eftersom, och nu har hon hela min lägenhet att gå på, dock håller hon sig ändå bara på en liten del av lägenheten ändå.

Göm och ta undan alla sladdar och kontakter så att den inte kommer åt. Ev även skydda mattor, tapeter mm, om du är rädd om det. Lika så möbler. Sätt ut några toalådor så att den även kan göra behov i dessa.

Majsi
0

#1 Okej.Tack för hjälpen :)

[Ai-chan]
0

En till grej är att ha en bur som är öppen hela tiden med, så har den sitt eget rum där mat, hus, hö, vatten osv är i. =)

zezagena
0

Vissa krukväxter är giftiga, står de på golvet kan de vara oemotståndliga o även att gräva i Flört Kommer ihåg förra våren när jag hade mina små tomatplantor på en låg bänk i köket, de försvann i ett glufs allihopa, som tur var finns det ju nya frön att sätta.. Skrattande

Saeasco
0

Precis som #1 säger är det bra att börja successivt. Det är VÄLDIGT viktigt att gömma sladdar, kaniner är olika gnagiga men i princip alla smakar på saker under sin uppväxt.

Tänk också på att en annan anledning att långsamt öka utrymmet är att rumsrenhet inte är självklart, och mången kanin hittar något mysigt ställe att kissa på till exempel i hörn eller under soffor. Om de får vänja sig vid att alltid ha buren med en kisshörna i etc med liten springyta utanför (kanske med kompostgaller?) så tror jag det är lättare. Tänk också på att kaniner är renliga varelser, så om de har en väldigt kissig hörna som luktar mycket vill de gärna göra sina behov någon annan stans, så det är viktigt att hålla det fräscht för dem av den anledningen också.

Du behöver se till att kaninen har grenar att gnaga på invid buren så den inte tänker lika mycket på allt annat som finns att käka på. ;)

I övrigt, tuta och kör! Jag har min kanin frigående. Hon är underbar, som en katt, följer efter och vill ha uppmärksamhet, tigger mat, och ska gosa i sängen på kvällen och väcker mig om jag sover för länge.

/ N~

Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom

Majsi
0

Tack för tipsen alla! :)
Jag får väl se till att gömma sladar och liknaden