Uppfödning
Hur skapar man uppfödar namn och uppfödar nummer osv? Måste man gå kursen för att föda upp i en väldigt liten skala? Kanske inte går att ha någon uppfödarnamn då heller eller något sånt om det är i en väldigt liten skala?
Uppfödarnamn är fritt att skapa när man vill. Man får dock såklart inte välja något av de namnen som redan är registrerade hos SKAF. Man får ej heller skriva det på raden på stamtavlan, som är till för registrerade gårdsnamn. Däremot får man skriva det på raden för kaninens namn. Uppfödarnummer får man genom att bli medlem hos SKAF och sen skicka in en blankett med ansökan om uppfödarnummer, samt betala in 100kr.
Det är det som krävs för att börja föda upp. Något krav på kurs eller liknande finns inte, utan det är först när man ska registrera sin kaningård, vilket man som nybörjare inte behöver fundera över alls.
Krav för att registrera kaningård står för övrigt på SKAFs hemsida.
Kan man ta ett uppfödarnamn som har funnits med i kattuppfödning? Om ingen redan har det förstås… Som jag har lite svårt o tro - men man vet aldrig. =)
#2: Det ska inte vara några problem tror jag, så länge ingen annan har det. 
Uppfödarnummer, det skulle man få om man blev medlem i SKAF? I samband med uppfödarnamnet eller bara ändå? Jag blev medlem i SKAF för ett tag sen, men har inte fått något uppfödarnummer, men medlemsnumemr har jag. Men det är väll inte samma sak eller?
För att få uppfödarnummer, så fyller du i en blankett som finns på SKAF'S hemsida. Sedan skickar man in det till Lars-Åke Asp som sedan ger dig ett uppfödarnummer ;)
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus