Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1189 ggr
Mamzan69
0

Hundmat?!

Vår ena kaninunge är som sjutton på hundmaten!!
Är det normalt??
Eftersom de har "frigång" så måste jag ställa upp hundskålen, varav att hunden blir lite sur :P

Ps..det är Frolic ;)

[Highonbluetomorrows]
4

Hej. Hundar ska inte äta Frolic annat än som godis, även om det står helfoder på förpackningen. Det innehåller en massa dåliga och onödiga ämnen.

Kanske är det bättre som kaninmat  Foten i munnen

[ÖstergärdetsKaniner]
2

Precis som #1 skrivit, så är Frolic inget vidare som helfoder till hundar. Inget vidare för kaniner heller Obestämd

Mamzan69
3

Oki..
då försvinner det för dom båda :P
Tack!

[Luppa]
0

#3 Mycket klokt beslut! Frolic är godis, inte mat.

Fridaaaa
2

Frolic är bland det sämsta man kan ge sin hund. Innehåller mest färgämnen, spannmål och annan skit ;) Jag ger det dock till vår hund som godis då och då.

Sedan mår de flesta hundar bäst på att ha fasta matrutiner, 1-3 måltider/dag beroende på hunden ;)

Men, ha hundens mat i ett rum där kaninen inte får vara?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Highonbluetomorrows]
2

Förklarar varför kaninen gillade det i alla fall, hihi.

#3. Bra att du inte blev arg. Det är svårt med foder och finns en hel del som köper frolic i tron att det är ett bra foder, särskilt då det ju står helfoder på påsen. Inte helt lätt!

Linnet
0

Nä Frolic är ingen bra hundmat, gör bara hundarna feta, brukar också ge som godis. Men att kaniner äter hundfoder det har jag också varit med om, tror inte det spelar nån roll om dom smakar på det nån gång, mina kaniner har också gjort det ibland och våra hundar äter kaninpellets när dom kommer åt.

[Luppa]
0

#7 Mina hundar äter typ allt när de kommer åt ;)
Katterna tyckte dock att Solid var gott, lite knepigt. Kofoder alltså. Kaninpelletsen rörde de inte.

michellekrantze
3

Håller med det andra, Frolic är nog bland det sämsta man kan ge. Inte lätt när produncenterna gör allt för att sälja sina varor, att hundar bör få i sig rätt mängd av alla ämnen varje dag är också skit, dagliga rutiner per mål är egentligen också skit…

Vilda hunder får i sig rätt mängd av vitaminer, proteiner och mineraler baserad på en längre tid, några veckor. Jag BARFar min hund helt (rått kött, råa ben, minimalt med spannmål och ångkokta, mixade grönsaker). I vanligt torrfoder finns mycket spannmål som orsakar allergier, hotspots, överdriven fällning, överdriven hundlukt, tandsten, svullna magar osv. Det finns knappt några bra bakterier som magapparaten behöver då torrfodret kokas i över 200 grader för att kunna komprimeras till dem kulor dem är i. Omega 3 och 6 (som är livsviktigt för hunden) som ska finnas i många torrfoder är väldigt känsliga och kan knappt bibehållas.

Byter du foder kommer du se efter en period att din hund får finare päls, bättre andedräkt och ja - bättre allt! Dessutom skiter den inte lika mycket ;)

Foder jag rekommenderar så nära BARF som möjlig är (färskfoder) Nordic, Klass, Vom og hundemat (finns svensk också men svenska fodret undersökes 2 ggr om året medans detta undersöks 2 ggr i månaden). Finns att köpa på djur och uteliv i Linköping :) 5 kg vom og hundemat kostar 120 kr och räcker för 33 kg hund i 7 dagar. Dem ska ha ca 0,2 % av kroppsvikten. Bra är också en dag i veckan eller varannan vecka för fasta då organen får tid att arbeta med sig själva :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns

Mamzan69
0

Tack alla!

AkaiTsuki
1

Vart med om en hund som bajsade alla möjliga färger när han hade ätit Frolic…

//Joanna

[_hsleiufhbtv]
0

Ett annat tips? på superbra hundmat är BRAVO färsfoder. Använt det i alla år till hundarna och det är det optimala. Dessutom sunt och naturligt :)

michellekrantze
0

aaa, jag missade skriva bravo :)

varje sekund är en missad chans, varje ögonblick ett tillfälle som fanns