Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 522 ggr
SaraB
0

Kastrera hona? :/

Läste i en bok idag att en hona som lever ensam och som inte har fått några kullar och är ett sällskapsdjur löper stor risk att få tumörer vid livmoder eller vad det var.. Boken ansåg att man borde kastrera honan för att inte få tumörer, vad tycker ni? Har ni ngn erfarenhet av detta?

/ Sara :)

myriis
0

Har också hört det, men kastrerar inte mina honor..

[Maria-Gerbiler]
0

Jo, det är bra att kastrera honor som inte skall användas i Avel eftersom 60% av alla honor över 4 år drabbas av livmodertumör.

Ekman
0

hej… man ska inte kastrera hona eller dem gör inte det då honan inte vaknar upp efter ner sömingen men dem vet ej varöfr det är så så dem kastrerar bara hanar…

(Har pratat med en som jobbar med små djur.)

Clariiz
0

#3; De borde vakna upp om man inte ger för stor dos av sömn medel. Och hur gör de då om kaninerna måte bli operedade (?)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#3: Gäller det alla smådjur? Jag har väldigt svårt att tro på det där faktiskt..

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

huldisen
0

Man behöver inte söva dom man kan ge dom lungnade medel och bedövning.

Clariiz
0

#5; Samam här. kanske det är mer möss eller så..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#7: Förstår inte varför man inte kan kastrera mushonor om man kan kastrera hanar?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

[Maria-Gerbiler]
0

#3 Egentligen ska man inte söva ned kaninen när den blir kastrerad, det är mkt bättre om man använder lugnande medel.

myriis
0

Tror inte det stämmer att 60% av alla honor över 4 år får livmoderstumör. Vet flera okastrerade honor över 4 år som inte har ngn tumör.

[Maria-Gerbiler]
0

#10 Jag vet också flera okastrerade kaninhonor över 4 år som inte har någon tumör. Men jag vet också de som har det. Men bara för att man vet några kaniner som inte har någon tumör så behöver det inte betyda att faktan är falsk.

myriis
0

#11: Givetvis inte. Men jag tror inet 60'% av kanihonor över 4 år drabbas och får en tumör.

ciss
0

Låter mkt ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KajsaM
0

Visst kan du kastrera henne, men det är inte ett måste. Och det där om att honer lättare dör i narkosen, tror jag inte så myk på. En del vet. ger ju bara lokalbedövning.