Inne kanin ute
Kan man ta ut en inne kanin i koppel i några få minuter i snön? Eller kanske ta in en massa snö i nån hink/låda o låta henne leka i snön… jag vet det där med värmeskillnaden, men hon brukar få vara på balkongen mellan varven som är öppen rätt så ofta, och sen så är det soligt och något varmt ut vissa dagar.
Japp de kan du göra! du märker om den börjar frysa å bli kall, blir den mer sittandes så bör du gå in med den, annars så funkar de fint nåra minuter!
En kort stund funkar. Det finns ju kanintäcken också.
Täcke skulle jag inte ha på kaninen, de gör oftast mer skada än nytta.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
beror på hur kallt, men när det är runt nollan brukar jag bara låta min vara ute 5-10 minuter. är det runt 5 plusgrader som det var idag fick hon skutta en kvart. inga problem.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#3 Hur gör det skada genom att ha på det i 10 minuter utomhus?
så länge tecket passar å man har koll på kaninen gör de ingen skada…
ja hade min hona ut i 30 min när de va massa snö å kallt ute… utan problem.
#5 De kan få motsatt effekt. Dvs att det blir kallt istället för varmt.
Kaninen klarar sig utan täcke ute korta stunder ute nu. Vi har runt 5+ här. Dock är det väldigt slaskigt så jag skulle inte ha mina ute nu.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Nu blir jag väl påhoppad men jag tänker skriva hur det funkar med täcken på kanin.
En kanin fungerar inte som t.ex. en häst.
En häst lägger man på täcke och skickar ut, hästen värmer då upp täcket med sin egen kroppsvärme som täcket sedan "fångar" och håller täcket varmt. Då hästen släpper ut mycket av sin egen kroppsvärme fungerar detta (många hästmänniskor har ju sett hur det ångar om en häst som nyss blivit riden på vintern).
En kanin däremot släpper inte ut kroppsvärmen i samma omfattning, de behåller en väldig stor del av den istället, då finns det inget att värma upp täcket med. Kaniner håller istället värmen genom att fluffa upp pälsen så det blir ett skyddande lager med luft mellan kaninen och kylan, (det är därför det är olämpligt att klappa en kanin när det är väldigt kallt).
Så sätter man på ett täcke på en kanin plattar det bara till pälsen och hindrar kaninen från att skydda sej från kylan, så som #7 säger, det har motsatt effekt.
är det vindstilla och över plusstrecket är det inga problem att ta ut kaninen några minuter, men jag förstår inte anledningen att ta ut den öht om man nu valt att ha den inne under vintern.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#8 Bra svar 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Okej. Fast täcke på hästar är heller inte så bra egentligen. Bättre att de får behålla sin egen päls. Men jag tänkte att ett par minuter borde inte skada.
#8 Bra skrivet 
#10 Men då kan man ju lika väl vara utan? Eftersom täcket inte direkt gör nytta?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 det beror ju på hur hårt dom tränas och de ev måste klippas, samt vissa raser som inte sätter riklig vinterpäls, men nu handlar ju tråden om kaniner, inte hästar, jag drog bara till med jämförelse av hästar då det är lättast att förklara skillnaden där.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Ååh, jag som inte vågat ta ut min pojke för jag tyckt de vart så kallt.. Och nu håller snön på att försvinna och de regnar ute. Då kunde jag ju tagit massa fina snöbider på honom! 
Mvh Jenna
Kan man ta ut kaninen i några minuter om det har regnat eller regnar, eller om det är lite halt?, ska man undvika att gå på de ställen som det är halt på?
Ja nu är de ju så att kaniner är bra mycket "tåligare" än va som skrivs "några minuter" försiktig ska man vara de är bra men inte gå till överdrift.. ;-)
#14 Jag skulle undvika att låta kaninen springa där det är halt. Skulle kaninen få panik och bara börja springa i ren panik är det större risk att den skadar sig än om den gick på snö/asfalt.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#14 Halka kan vara dolt
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Frida har rätt.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
okej tack då vet jag, då ska jag undvika halka men man kan gå på bött :)
Tack för svaren. =) Då blir det nog en sväng ut i helgen om det fina vädret består.