Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1583 ggr
CorneliaAndersson
0

Vilka färger passar??

HejHej jag har sett många tådar där man undrar vilka färger som går med vilka för att få ''lagliga'' färger till utställning. JAG kan inte så mycket om färger och det skulle kanske kunna hjälpa folk lite som inte vet riktigt vika två färger de vill para!!:)

Så ni som kan dethär kanske kan dela med sig av sina kunskaper? :)

Kanske kan skriva såhär:

Viltgrå
Passar bäst med dessa färger: …

Passar ok med dessa färger: …

Passar INTE med dessa färger: …

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Zvintos
2

Det lär bli en lång lista. Tungan ute Det här är de jag kan komma på sädär på rak arm. Det finns säkerligen fler kombinationer som bör undvikas.

* undvika att blanda in wienertecknat i icke blåögd Avel, så långt det går. Inte kombinera ex vit blåögd med zobel, rysstecknat, havanafärger (såsom egern, havana, kanel etc). Vit blåögd + zobel eller havanafärger kan ge lila-aktiga ögon. Kombinerat med rysstecknat kan det ge sk syntetisk vit rödögd, det vill säga en wienertecknad rysstecknad.

* inte använda zobel annat än i zobel-avel (då syftar jag även på zobelsiames, white zobel osv). Ej heller kombinera zobel med ex havana, egern eller liknande. Detsamma gäller viltgrå, för att slippa problem med viltzoblar. Absolut inte kombineras med chinchilla.

* undvika ex madagaskar och isabella till zobelsiames. Detta då madagaskar och isabella ska ha slöja, medans en zobelsiames inte ska ha detta. Alltså kan man få en zobelsiames med slöja, vilket inte är önskvärt.

* ej blanda in gult i havana-linjer, då detta sen ger kanel.

* ej blanda in gult i rysstecknat, då det sen ger sk gula rysstecknade. Inte heller blanda in ex havana i rysstecknat, då rysstecknad havana ej heller är godkänt.

CorneliaAndersson
0

Men om man tar VRÖ och Viltgrå ex.. Ger det då viltzobel?? O,o (Haha är trött nu på ''morgonen'')

/ Cornelia Andersson,

Zvintos
0

#2: Det kan ge viltzobel, ja, om den viltgrå bär på zobel. Fördelen dock är att de som inte blir viltzoblar (eller ex zobel, om båda bär på enfärgat också) bär på rödögt och man har då fått bort zobel-anlaget.

CorneliaAndersson
0

Ok , ja, den hanen jag tänker på har brun zobel bakom sig.  Mamman, Morfarn och mormorn är Brun Zoblar.

Hanen är viltgrå
Pappan: Viltröd 
Farfarn: Vitgrå(?) kanske ska stå viltgrå
Farmorn: Viltgrå

/ Cornelia Andersson,