Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 442 ggr
mla0826
0

Burmått?

fundera på att köpa en gammal l:a tysk vädur och då undrar jag hur stor bur man ska ha, längdxhöjd?

Chieko
0

Medelstor (3-5 kg): 0,7kvm, höjd 60cm och bredd 60cm
Alltså minst 120x60x60
Stor kanin (över 5 kg): 0,9 kvm, höjd 70 cm, bredd 70 cm.
Alltså minst 130x70x70

Så det beror på hur tung den är. Men tänk på att detta är absolut minsta måtten, de som lagen anger. Ju större desto bättre!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Zvintos
0

Lilla tysk tillhör "mellankateorin" när det gäller burmått (finns 3 kategorier), dvs 3-5kg och ska alltså enligt lag ha som minst 0,7kvm med minst 60cm i höjd och minsta sida. Däremot anser jag att ex 120x60cm är för litet för en lilla tysk. Gärna runt 140x60cm eller lite större.

mla0826
0

ok tack för svaren :)

[Guldvingens]
0

Jag utgår alltid från måttet över när jag bygger bur. Alltså, har jag en kanin under 3 kg så bygger jag för 3-5 kg, har jag en kanin på 4 kg, bygger jag en bur för kaniner på över 5 kg. Har jag en kanin på 5 kg+ så finns det inget som heter för stort ;)

[Guldvingens]
0

Undantaget skulle väl vara om jag hade en kanin som inte klarade av för stora ytor, hade en sådan vädurshane på 1.6 kg som inte klarade av ett för stort revir (han vaktade rejält och blev sönderstressad), så han fick bo i en bur med minimimått… alltså 100x50x50. Och ändå var han som mest harmonisk när vi var iväg & tävlade, och han var i transportburen - då var han så lugn & trevlig. Ingen stress alls. (I buren så var han aggressiv pga stressen)

mla0826
1

#4 ja det är klart, ju större desto bättre :)