Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2537 ggr
[ninnakm]
0

Axilur - receptfritt?

Hej! Ska avmaska alla mina 11 kaniner och avmaskningsmedlet räckt inte. Så jag måste köpa nytt Axilur, men när jag googlade på det stod det att det tyvärr intr var receptfritt längre. Någon som nylon en köpt Axilur och vet om det här stämmer?

Zvintos
1

Axilur är receptfritt.
Gå in på apotekets hemsida och sök på axilur så ser du att den flytande varianten samt en viss typ av tablett är receptfri.
Granulat och tabletter i större mängd (antar jag?) är receptbelagt.

[ninnakm]
0

Okej, tack för snabbt svar då svischar jag och köper det på direkten!:)

dermot
0

Till hur många kaniner räcker en förpackning till? Och hur ger man det? Har låtit veterinären göra det när de kontrollerats så vet ej. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Zvintos
0

#3: Det beror på hur pass mycket de väger i och med att doseringen är efter vikt.
Men för mig räckte en flaska för hela kuren (dvs upprepning efter 2v) för 4-5 kaniner på max 2kg per kanin.

dermot
0

#4 Okej, hur mycket kostade en förpackning? Det var väl runt 200:- om jag inte minns fel? ^^

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[ninnakm]
0

#4 Behöver jag två flaskor, ska ju avmaska 6 vuxnakaniner, alla ca 1,5-1,8 (Dock en rex, på 2,5kg) och 5 lejonhuvade kaninungar på snart 5 veckor, som alltså bara väger några hundra gram.

Zvintos
0

#6: Svårt att säga.
Antingen köper du 2 flaskor för säkerhets skull, eller börjar med en och köper en till om du upptäcker att det inte räcker.

lindaoluna
0

Jag köpte det receptfritt för bara någon vecka sedan. Den flytande.. Men jag vill lägga in en varning också, Min kanin blev så sjuk av det att jag inte trodde hon skulle klara sig! ändå tog jag lägre dos än den veterinären rekommenderade. När jag kom till andra veterinären då hon var dålig av det, sa hon att eftersom det inte finns doserat för smådjur skulle man inte ge det..

Zvintos
1

#8: Är det helt säkert att det var pga axiluren i sig och inte pga mängden mask hon hade? För det är i sådana fall absolut första gången jag någonsin hört om en kanin som blivit dålig av axilur. Och det är många som använder det medlet. Just eftersom det inte finns något särskilt avmaskningsmedel för kanin.

PrinzeZz
1

#8 hur mycket gav du?

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

gaabriellaaa
0

#8 håller med #10, hur mycket tog du då? Har aldrig någonsin hört om någon kanin som blivit dålig av axilur förut.