Bebisar
Är det vanligt att några bebisar i kullen dör? Läst runt mycket här och tycker jag ser det lite här och där. Har bara haft en kull för många år sen, hon fick fyra ungar och alla överlevde.
Det är relativt vanligt, ja. Särskilt om kullen är större eller om de ex föds under den kallare årstiden. Jag har haft kullar där 1-2 stycken dött, men även kullar där alla överlevt.
I en av mina senaste kullar så fick jag två kullar samma dag, den ena va först föderska och fick 8st! helt otroligt, men en unge var ut puttad i magen då den bara hade utveklat huvud och en början till ben. alltså en klump.. såklart så var den död när den kom ut. i denna kull fanns de en extra liten ej mupp men en mindre som jag trodde skulle dö men den lever fortfarande (: stödmatade den för säkerhets skull.
ur den andra kullen som kom samma dag så fanns de bara 4 ungar och en var liten där med så den stödmatadess (:
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Det är sällan ungar dör utan orsak.
Däremot så kan de råka följa med ut ur boet när mamman har varit in och diat, och då fryser de ihjäl. Det är ganska vanligt.
#3Ok..gäller att man håller lite koll så man kan "puffa" in dem igen isf då.
#4 Ja precis. De flesta brukar jag hinna rädda.