Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 516 ggr
Rajamaja
0

Krasar med tänderna!

Hej!

Har upptäckt att min kanin börjat "krasa" med tänderna, det låter som att det skulle vara för trångt i munnen eller att tänderna ligger o gnager i varandra. Tror det i så fall gäller framtänderna enbart. Har försökt kolla hur framtänderna ser ut men han sprätter så fårt jag ska dit, men har väl fått en hyfsad koll på framtänderna, och de ser inte ut att vara för långa, men på underkäkens framtänder så har de växt lite ojämt, alltså den ena tanden är mer rak änden andra (svårt att förklara) men hoppas ni förstår hur jag menar. Och det krasar bara när han biter i hop käkarna utan mat i munen vad jag vet än så länge. Hör det ganska ofta när han får vara ute o springa löst i lägenheten.

Vill höra med er här på forumet om råd o tips? innan jag ev. ringer veterinären för bättre hjälp.

LinaK
0

Jag tycker du borde kontakta veterinären! Det låter lite halvskumt det där..

Eller vad säger ni andra?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Tina-A
0

#1: Håller me d dig.. För säkerhets skull bör du ta kontakt med veterinären om det skulle vara något fel.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Rajamaja
0

Jo får ringa veterinären och höra med dem vad de tycker. För det låster som att han Gnisslar tänder fast det istället knakar eller krasar lite i munnen.

KvirrZ
0

Skulle också ta kontakt med veterinär!

Hoppas allt går bra!

- Mvh Emma

annaforsgren
0

Det låter inte så bra. Om du har svårt för att kika på tänderna så tycker jag att du ska gå till veterinär, han kan ha väldigt ont.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Tina-A
0

Har du kontaktar veterinär?

ciss
0

Undrar samma som  Tina ..

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Rajamaja
0

Hej!

Jag har nu fått tid hos veterinär på fredag tack o lov. När jag ringde och berättade om problemet så sa de att jag måste komma in så fort som möjligt, för det kan vara att tänderna växt ojämt, eller att nåt ligger snett eller att nån tand är för lång. De skulle ge honom lugnande och kolla igenom allt. Hoppas bara att det inte är nåt större fel, stackars kanin, vill inte att han ska ha ont. Men han äter fortfarande med samma goda aptit och är busig och rör på sig så han mår inte dåligt så jag märker det iaf.

Hör av mig igen när vi kommit hem från veterinären! Tack för att ni bryr er, himla snällt!! :)

Tina-A
0

Hoppas allting går bra! Berätta hur det gick, jag ska hålla tummarna hela fredagen!

Rajamaja
0

Hej igen!

Veterinären hittade inga fel alls på Breezers tänder så allt var bara normalt. Det fanns någon tand som var något vassare än de övriga men det var inget fel ändå.  Men de tyckte jag skulle hålla extra koll framöver ifall det blir kommande problem. Skulle vara noga med att se till så han äter ordentligt mm. Och det gör jag ju givetvis varje dag. :)

Clariiz
0

Kanske han är en gnissel kanin då.. Tur det inte var nån fara varje fall :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Tina-A
0

#10: Skönt att det gick bra, men det kanske kommer bli något problem senare som veterinären sa? Men nu kan jag i alla fall pusta ut för din skull :)

Clariiz
0

:) pust

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jojsan
0

brukar inte kaniner som småtugga när de njuter ( även om de inte har någon mat i munnen)?

Rajamaja
0

Jag kan också pusta ut….:) Blir så himla orolig jämt när någonting avviker från det normala. Och så börjar jag tänka på vad jag har gjort för fel osv, även fast det inte behöver vara mitt fel. Har dock inte hört något sånt ljud från hans mun varken igår eller idag än så länge. Kanske bara var nåt tillfälligt också. Det visar sig!