Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 512 ggr
FeliciaNg
0

Äter inte

Jag fick min dvärgvädur idag,hon är 10 veckor men hon äter inte,eller hon har inte ätit eller druckit något sen vi köpte henne runt 3-tiden. Och när jag lyfter upp henne så skakar hon jättemycket inte bara bakbenen utan hela kroppen. Är det normalt? Och varför äter hon inte?:o och jag har försökt kolla tänderna,men hon vägrar att öppna munnen!

Eriikaa
1

Om hon bara varit hos er sedan tre så ska du nog inte hålla på för mycket med henne. Hon har ju precis kommit till en helt ny mijlö och behöver nog lite lugn och ro bara. :) Har hon samma foder som hos uppfödaren?

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

FeliciaNg
0

Ja,eller vi köpte henne i en zoo affär och tror att jag fick med samma mat och hö :)

Eriikaa
0

Okej. :) Har hon ätit nu? :)

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

FeliciaNg
0

Bara lite hö,Men hon dricker inte :/

Jesperlinden97
0

Har hon vattenskål eller flaska?

Vet inte om det hjälper just för dig men, jag fick en kanin på 5 veckor en gång /: Fick bokstavligen lära henne att dricka ur vattenflaska….Hon fattade helt enkelt inte att det fanns vatten i flaskan…. Iaf, så fick jag min kanin att dricka :P Ställ in båda tycker jag (:

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

[MiniPim]
0

Eftersom hon har kommit till dig idag så tycker jag du ska låta henne vänja sig vid dig och sin bur först. Sen kan du ju vänta några dagar och om hon fortfarande inte äter så kanske du kan ta kontakt med veterinär?

Lycka till :) ♥.

hobbymupp
0

Vet inte om det bara är rön men lite färsk persilja ska lukta aptitretande och kunna få kaninen att börja äta. Har fungerat på min kanin efter att han hade opererats och mådde lite kasst och därmed inte var så sugen på mat.

Är kaninungen väldigt smal?

För att kolla framtänderna behöver du iprincip inte öpnna munnen alls, bara sära på läpparna. Det finns två vanliga sätt:
1. Lägg henne på rygg, lugnt och försiktigt, och sära sedan på läpparna eller be någon hjälpa dig göra det.

2. Ha henne sittandes och dra bak läpparna i den possitionen istället.

Men som de andra säger, låt henne finna sig tillrätta på ett lugnt och tyst ställe. Börjar hon inte äta så får ni åka tillbaka och prata med de som sålde henne till er.

FeliciaNg
0

när jag kollade till henne imorse så drack hon i sin vattenflaska och jag såg att hon hade ätit ur sin mat,det är gnagarblandning  men hon hade inte ätit pelletsen. Så gör det något om hon inte äter Pellets?Och när kan jag ge henne grönsaker? Hon i zoobutiken sa att jag skulle vänta ett tag,men när hon inte äter pellets kan ja ge grönsaker istället?

hobbymupp
0

Kaninblandning ska inte ges som foder till kaniner. De är finsmakare om kommer främst äta det goda och onyttiga. Många veterinärer hävdar att när man byter till ett 100% pellets-foder så gör man något av det bästa man kan göra för sin kanins hälsa i foderväg. Äter hon av sitt hö?

FeliciaNg
0

okej tack. Vet du något speciellt märke på Pelletsen som är bra eller spelar det ingen roll vilket märke jag köper?

Eriikaa
0

#10 - Cuni Complete är verkligen superbra, men dyrt. ^^

louise-ariel
0

#10 Mästers är väldigt bra samt Edel! :)

M.v.h. Louise

Medarbetare på Scrapbooking.ifokus!

www.stormenskaniner.se

www.lollotherunner.blogg.se

hobbymupp
1

Mästers och Edel är bra för sitt pris.

Cuni och Oxbow är bäst men dyrast.