Saker att gnaga på?
Mina kaniner, iaf den ena är hemsk på att gnaga på saker, har trä plankor/hus inne i buren som dem kan gnaga på men det nöjer dem sig inte med, mattor, kattlåda, allt annat som går att gangar på gnager dem på.
Funderar på att sätta in en sån där godis pinne 1 gång/vecka kanske?
Funderat på sina där pinnar från frukt träd man kan köpa i djuraffären men rädd att dem tröttnar på dem ganska snabbt, kanske såna + godis pinnar? finns det någon bra gnag leksak ni kan tipsa om?
Fler tips??
Bara ut och hitta ett fruktträd å knipsa av en pinne i önskvärd storlek, min tjej ääälskar äppelträd. Men det hindrar henne inte från sladdar, vägghörn och möbler.. Men att köpa grenar från träd som växer fritt hade jag inte gjort, slöseri med pengar.
#1 bor i lägenhet, och finns inga frukt träd i skogen ;)
På sommaren tycker jag kaninerna helt klart verkar gilla färska kvistar bäst, få de med lite löv på så är det perfekt!
På sommaren kan man ju ge björk och då är bladen poppis!
På vintern tycker jag de inte brukar vara så intresserad av vanliga grenar, kanske för torra eller något :P Men tycker asp brukar bara det mest populära annars, asp är ju mer eller mindre ogräs så det blir nog folk bara glada om du tar om du inte har skog där du bor.
Annars tycker jag de brukar gilla att gnaga på trät på godispinnarna (när godiset är slut alltså). Mjukare träslag verkar vara det dom föredrar att gnaga på.
Hakuna matata!
Jag bor också i lägenhet men har äppelträd precis utanför dörren, jag är väl bortskämd. Hon gillar det både på sommarn och vintern.
Här får du lite förslag;
- fruktträd
- en
- rönn
- hassel
- asp
- lönn
- pil
- fläder
- sälg
Någon av dem finns säkert i skogen eller utomhus någonstans :)