Rexkanin
Nästa vecka kommer en liten tjej, rex som är gulviltfärgad, hem till mig.
Jag har haft kanin förr men då har det varit dvärgvädurer.
Jag blev störtförälskad när jag träffade dessa rexkrabater och märkte direkt en social skillnad, och de är ju bara barnet och så framåt. Nästan som hundvalpar.
Förutom detta har jag noll erfarenhet av rex mer än vad jag fick veta av arken zoo som sålde. De fick dem av en privatuppfödare i Eskilstuna och jag kommer få nån såndär friskhetsgaranti osv.
Så ni som har eller har haft Rexkaniner, berätta gärna vad för social skillnad det är på dem och "vanliga" kaniner? Och lite annat ni kan komma på.
Mvh Zombina
( nu kommer mina två råttkillar få en kul kompis! )
Djuraffär med rexar var något nytt! Jag har en viltgul mantlad pojke, och han är väldigt framåt. Han bor i en Hage i köket och i början smet han in i huset en del, men nu gör han det bara när vi låter för mycket i köket (diskar, steker eller damsuger typ).
Han gillar att vara med där det händer, svärföräldrarnas hund är mer irriterande än läskig också. Jag är Medarbetare på sajten rexkanin.ifokus och dit är du mer än välkommen med bilder, frågor osv!
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Jag har haft lite olika raser…men har just nu en rex.
Har aldrig haft en mer social kanin än honom :D
Han har hjälpt min sambo att sluta tycka att smådjur är obehagliga (han har vatt lite rädd att kaniner, marsvin m.m. skulle bita honom).
Leroy (kaninen) är sambons ögonsten :P Han är väldigt social och framåt, fruktansvärt nyfiken på saker och ting. Inte rädd och stressad över huvud taget.
Jag har bara gott att säga om rexkaniner =)
Jag tror jag vet vem som är uppfödare till din viltgula rex och tyvärr är inte uppfödaren särskilt seriös. Jag har tex fortfarande inte fått härstamningsbeviset till min kanin trots att jag bett om det i två månader och hon lovat fixa.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#1 Njae jag tyckte också det var förvånande men roligt. Arken här i stan är väldigt mån om uppfödare och köpare, visserligen säljer de inte utställningsdugliga djur men det är nog inte meningen heller. Kaninerna de hade med Rex var helt underbara. Varit förbi ett par gånger nu och de är så himla underbara, så idag valde jag en och är superlycklig över detta. Kul med din beskrivning också, jag ser framemot att få hem henne och ha en långtida vän:) Min hund avlivades under dramatiska omständigheter i somras och jag har varit väldigt ledsen över detta.. är inte redo för en ny hund men saknar att ha en aktiv medlem. Mina hanråttor älskar jag över allt annat, men de har ju varandra så jag är mer numero två i deras värld haha.
#3 Må så vara, händer ganska ofta. De har dock lagt ner nu när de flyttat så detta var deras sista kull. De har fått tre kullar från dem tidigare ( det är en familj ) och alla hade varit friska och de nya ägarna var väldigt nöjda med dem. Jag var noggrann med att fråga om sjukdomar, inavel osv men det ser väldigt grönt ut. Resterande info skulle jag få när jag hämtar henne.
För mig är huvudsaken att de är friska, visst att stamtavlan bevisar detta men jag litar gärna på butikens ord. Om det visar sig vara annorlunda så reder man ut det då. Det känns dock väldigt bra! Tidigare köpa kaniner från t.ex djurmagazinet ( grossister, jag var dock ett barn när jag införskaffade dessa och då vet man ju inte mycket om uppfödning och mina föräldrar var inte heller så intresserade ). De blev alla sjuka.
Aw va kul!
Jag jobbar med sötnosarna! (har praktik där)
Underbara hela bunten.
Super sociala och gosiga.
De som är skillnaden kan vara att de är som du säger mer som hundvalpar.
Kommer fram till gallret och vill komma ut för att undersöka och mysa!
Super nyfikna och ofytast lugna :)
Har en egen rexkille jag med så ;)
Kan tillägga att det är den första kanin min pojkvänn lyfter helt frivilligt pga att han är så lugn ;)
men vad glad jag blir att höra det:D jag valde den med mest uppåtöron hihi, den sitter i en egen bur med några marsvin nu:D
Haha ja det är favoriten ;)
haha är hon det? wööö ööö:D då valde jag rätt hehe, fick titta på dem två gånger för att vara säker men det blev hon båda gångerna:D Hon är supergoo.
När jag fått hem henne får vi ta o ses och introducera våra rexar för varann! känns spännande att skaffa en raskanin liksom. Jag älskar rexraser!
Vill ha en cornish eller devon rex katt, och en rextamråtta. haha. Hela skaran ska med!;D
Haha jadå ;)
Haha super! :D
Du satsar stort ;P
#¤ Då är det samma uppfödare, jag har en rex ur kullen innan. Helt underbart temperament, en riktig pussgurka.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Men gud vad glad jag blir att få respons och att ni har individer från deras kullar:) JÄTTEGLAD! Pirrar i hela kroppen:) Lovar att lägga upp bilder på henne när hon kommer hit och så vill jag gärna se era småttingar:D
Men gud så fin Yoda är!! Fina stora öron:) Ophelia ( som jag bestämt att hon ska heta ) har också jätteöron som bara står raaakt upp hihi. Jag kanske hämtar henne redan imorgon!