Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 9352 ggr
badbrain
0

Fäller jättemycket päls

Nu är det såhär att min kanin har börjat fälla JÄTTEMYCKET päls! Har inte haft någon kanin som fällt så mycket någong gång. Bara jag tar upp honom i 3 minuter . Hela min tröja är bara hår!! Mina händer bara päls! ser ut som jag fått tassar

Känns inte riktigt naturligt, men det är kanske bebis pälsen som försvinner? Hlea golvet är bara hår och man ser hår tussar i luften efter jag klappat honom

Hela hans lejon man har nästan försvunnit med :(

Gaiezza
0

Hur gammal är han?

Bacon, svaret är bacon. 

badbrain
0

Tror han är 7-8 månader, (är inte säker för djuraffären lurades)

[MiniPim]
0

Min kanin fäller jättemycket.

Prova att borsta ;)

[Juliaost]
0

Hört talas om en föllningsperiod som kommer vid ca 5 månader. Men min hona är ca 6 månader och fäller maaaassor, gjort de i ett par veckor nu. Hon är innekanin.

Qepta
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Några minuter gammal

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

AkaiTsuki
5

#5 …Ska ninisungen vara just i denna tråd?

//Joanna

[zombina]
0

Vad äter han?

Onormal fällning brukar bero på:

Näringsbrist

Stress

Allergier ( foder, tvättmedel, damm etc )

Eller så fäller kaninen för att vi börjar gå mot ljusare tider.

Ljusta
2

Lejonhuvade kaniner brukar oftast vara mycket mer pälsade som unga och sen fälla av en massa man och kjol när de blir äldre. Ibland fäller de av nästan all päls på en gång. Hade en Teddyvädur som fällde av all päls på ca 2 veckor så han såg normalpälsad ut på kroppen, sen växte det naturligtvis ut igen. Så det kan vara fullt normalt :)

Du kan gärna hjälpa honom genom att borsta bort så mycket du kan.

Ljustadalens kaningård

AkaiTsuki
0

Annars kan man ge dem extra vitaminer i vattnet. Det gjorde jag och det blev bättre direkt och pälsen blev glansigare. Men detta är ju fällningsperioden av våren så det är nog bara vanlig fällning tror jag :)

//Joanna

badbrain
0

Han har alltid haft extra vitamin och mineral saker i buren, så tror inte det är det:(

Han äter hö, pellets och grönsaker. Ger honom mest hö.

Har också tänkt på det att vi börjar gå mot ljusare tider, meeen är inte det lite tidigt? bara februari

AkaiTsuki
1

Men då kanske han kan fått för mycket av alla dessa vitaminer

Kaniner får egentligen tillräckligt av höet och det är bara i vissa fall de behöver extra vitaminer

Hehe min fäller också nu ^^, det är olika för alla individer och det är lättare att de fäller nu så de inte ser fula ut i pälsen så man kan gå ut med dem när de är så tjusiga så tidigt på våren :)

//Joanna

Ljusta
1

Som sagt, jag tror inte du behöver inte vara orolig alls. Jag har avlat på långhåriga kaniner (haft överpälsade lejon och Teddyvädurar) och en del brukar fälla väldigt mycket när de fäller. I kaninernas värld så börjar det bli vår nu när ljuset återvänder. Om han beteer sig normalt så skulle inte jag oroa mig. Håll lite extra koll på om han verkar få ont i magen bara, det är lätt att få förstoppning pga hårbollar när de fäller.

Ljustadalens kaningård

badbrain
0

ok vad bra, tack för hjälpen allihop !

Fridaaaa
0

Mina lejonkaniner fäller mycket vissa perioder, speciellt vid 6-9 månaders ålder ungefär, då dem börjar fälla av :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.