Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2051 ggr
AkaiTsuki
0

Revir..

Jo de här med att de ska revirmarkera  och sånt.. Min kanin har nyss börjat med beteendet och han har bestämt sig för att kissa och bajsa direkt när han kommer ut ur buren på just det stället som han revirmarkerade sist.

Detta gör så att jag inte vill släppa ut han just där men  om jag förminskar stället han får gå på …(Vilket jag helst inte vill) kommer han inte då börja kissa i hörnan närmast där han markerade eller göra ett nytt ställe?

Självklart vet jag att man kan kastrera men det är lite olägligt just nu då jag själv har massa nationella prov och med mamma som tjajar på att jag måste packa ner saker tills vi ska flytta. Min mamma är inte värst så intresserad av att hjälpa med kanin ekonomin eller ha något att göra med den ekonomin så det är jag som slösar min månadspeng åt kaninen :)

Så finns det något som gör att de INTE vill kissa på vissa ställen. Som citron lukter och så vidare, funkar det på kaniner?

(Åh när jag väl börjar skriva om saker så blir det så långt)

//Joanna

mandyosv
0

Han kommer skvätta var han än är. Har kaniner på jobbet som pissar ner hela sina burar! Du får ta någon kartongbit och sätta där han kissar :')

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

ullaholger
0

Gör rent ordentligt, gärna med citronluktande medel. Sätt sedan något, tex en blomkruka på det ställe han brukar kissa (eller ställ buren där). Det går att få dem att sluta men det gäller att de inte får in vanan och att man får bort all kisslukt.

AkaiTsuki
0

Hmm gjorde rent med grönsåpa ( Kan säga golvet fick mer glans än vanlig rengöringsmedel)  Ska prova citronluktande rengöringsmedel. Men.. funkar Piss-Off för kaniner också?

Där han markerade var precis vid dörren tyvärr… skulle varit svårt att ha blomkruka där då min dörr går inåt istället för utåt.

Han blev även arg på allt som är ivägen för hans plats han markerade tyvärr :( Hade ju hindret på samma plats som vanligt så får han hoppa på lägsta när han känner för det liksom och nu bara han attackerade det med tassarna :0

Kommer att ha en jobbig period känner jag på mig eftersom det är ju inte så kul att man bor i lägenhet med en skvättkanin ^^'' Men han kommer att lugna ner sig det vet jag om

Han har fortfarande sin toalett som han skiter i och kissar i sin bur så  hoppas verkligen att den vanan sticker kvar efter han slutat markera för att vill inte att han ska skita i hela buren. Det är jobbigt och ser inte alls lika fint ut

//Joanna

AkaiTsuki
1

Hoho!!! Provade det nya rengöringsmedlet som mamma hade köpt från en utlänsk butik i närheten! Funkade super alltså! Det kom bara en plutt bajs och det va det! :)

Detta starka medel var 2 st "lock"koppar och 0.5 l vatten  :)

Kommer att använda detta medel om det kommer igen! och på utländska butiker brukar det vara billigare! Denna burk på typ 0,5 l Medel kosta runt 5 kr när de sålde ut! :) Detta gillas

Förhoppningsvis så håller detta eller så kan jag alltid prova "Piss-Off" eller något citronigare

//Joanna

ullaholger
0

Vad kul att höra! Min kanin på snart ett år är lite för lat för att gå in i burren och uträtta nummer två, så han har vissa ställen han gärna gör det på. Super om det finns ett medel som luktar så gräsligt för kaniner att de inte vill sätta sig där. Min pojkvän föreslog rävkiss, det gör nog susen men tar inte dirrekt bort lukten, plus lite svårt att få tag på haha :-)

AkaiTsuki
0

Haha oj då, rävkiss är lite svårt att få tag på… och lukten är ju inte den bästa.

//Joanna