Stamtavla?
Hejsan!
Jag undrar om man kan skriva stamtavla på en unge som har en förälder med fullstam och stamtavla och en med halv stam med stamtavla men själv är utan? (Hoppas ni fattar)
Pappan har altså stamtavla och är fullt utställningsbar!
Mamman har dock bara H-bevis, men är helt renrasig!
Båda är av rasen Hermelin.
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
#1 - Okej… för jag läste nämligen på någon uppfödares hemsida att minst en förälder måste ha stamtavla.. :o
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
#2 OKej. För jag har lärt mig att båda föräldrarna måste ha det, annars kan mna ju inte garantera att kaninen är 100 % renrasig? För med härstamningsbevis kan du ju inte garantera det, även som den ser renrasig ut :)
Men se vad det står i artiklarna:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Gäller det en ovanlig ras eller ovanligt pälslag så kan man skriva stamtavla och söka dispens. Men på en så pass valig ras som Hermelin så går det garanterat inte att få igenom dispensen tyvärr.
Sen brukar det ofta finnas en anledning att uppfödare väljer att sälja en renrasig kanin med bara ett härstamningsbevis istället för stamtavla. Ofta vill de inte att kaninen används i deras namn i renrasig Avel.
Du får skriva härstamningsbevis istället :)
Ljustadalens kaningård
Säger som Ljusta. Sen beror det också lite på varför den har härstamningsbevis. Är det ex pga att den är en icke Godkänd färg?, men ändå renrasig i sig, så kan ju härstamningsbeviset innehålla de uppgifter man behöver för att använda i renrasavel och sen skriva stamtavla på ex ungar (då med lucka för föräldern).