Avmaska själv!
Min kanin är väldigt smal och jag tror att det kan bero på mask. Någon som vet hur man avmaskar själv och vad händer om man avmaskar fast hon inte har det?
Ur kan man vara säker?
Med all kärlek //Lisi
Var du hittar avmasknings medel är nog på apoteket. Hur man vet säkert vet jag inte, rådfråga veterinär eller åk in till veterinären så det inte är något annat farligt?
Jag avmaskade för 2 veckor sedan och jag gav dom "Axilur" i spruta direkt i munnen.
Jag såg små smala vita maskar i min hanes bajslåda så jag visste säkert att han hade mask.
Sen är det ju så att kaninerna alltid har parasiter, fast när de blivit ett överskott så syns dom. Det är så man vet om man ska avmaska.
Om du misstänker mask är det bara att kika lite extra noga i bajslådan och kolla om kaninen magrar av på rygg och bakdel, men samtidigt är uppsvälld på buken.
Du bör dock inte avmaska i onödan eftersom masken kan bli emun mot medlet vilket gör att när kaninen väl har mask och behöver behandlas så funkar inte medicinen.
Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se
Som jag skrev i din andra tråd om att din kanin inte äter:
Om magen känns normal är det långt ifrån säkert att hon har mask. Jag rekommenderar inte att du avmaskar själv, eftersom hon redan blivit mager. Kaniner får leverproblem om de inte ätit hö på ett dygn…
Det finns inga lättillgängliga avmaskningsmedel för kaniner, utan vill man göra det själv får man ta för hund & katt och minska dosen, men även med rätt viktdos är det ingen garanti att det går bra även på en annars frisk kanin.
Allvarligt talat så tycker jag att du borde åka till veterinär. Jag hoppas du har henne försäkrad. Har du inte det och väljer att inte åka in på grund av det tror jag faktiskt att hon kommer dö snart. Jag är ledsen att säga det såhär men jag tänkter på din kanin, inte dina känslor.. ;)
( Jag har försäkring hos Sveland som kostar mig 27 kr / månad på autogiro… inte dyrt. )
/ N~
Leva med EDS - Min site om mitt medfödda syndrom
Okej tack alla, får se vad jag gör!
Med all kärlek //Lisi