Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 6095 ggr
Anett Lindbom
4

Att lyfta kaniner,

Idag var jag & min dotter ner till zooaffären Maja & Pluto som finns här i Bollnäs. Det var några ur personalen som höll på att klippa klorna på bla kaninerna och det som både jag & min dotter reagerade på var hur dom lyfte upp kaninerna. Kaninerna är i storlek som mer eller mindre vuxna Dvärgvädurar & människan som lyfte upp kaninerna tog dom i enbart öronen & lyfte upp samtidigt som kaninerna sprattlade. Sedan höll hon i öronen samtidigt som hon lutade kaninen bakåt på rygg och höll lätt under rumpan på kaninen, och den andra personen klippte klorna.

Det jag undrar över är att inte lyfter man väll kaninerna enbart i öronen, i såfall lyfter man väll i öron & nackskinnet, inte enbart öron eller nackskinn? Vad jag har förstått så är väll kaninerna rätt så känslig om öronen, eller är dom inte det?

Vi funderade på att anmäla Maja & Pluto för det men vi vill ha lite mera kött på benen i så fall så att vi inte gör bort oss.

Så hur brukar ni göra, ni som håller på med kaniner, och vad är tillåtet & vad är icke tillåtet när det gäller sådan hantering utav kaniner.

ParaKiss
0

Kan även nämna att det var en annan snubbe som lyfte upp kaninerna i endast öronen med. Var hemskt och se kaninerna bli lyfta på det viset. Man såg hur rädda dom var. Finns flera dåliga saker som sker där med som man har sett. Både nu och förr. Uscha. Denna gång när jag stog där i kön och såg in i djurrummet och såg hur dem lyfte upp kaninerna gjorde så att jag lämnade tbx sakerna som jag tänkte köpa. Vill inte sponsra dom mera.

thexclub
0

Så vitt jag vet klassas det som djurplågeri att lyfta en kanin i öronen. Hursomhelst gör det hemskt ont för kaninen och det ska man verkligen inte göra.

the vanity, it becomes insanity

Clariiz
0

Som #2 säger.

Att bära i nackskinnet ska man verkligen inte heller, för det första gör det ont, och för det andra förstörs kaninens ömtåliga blodkärn som finns i nacken.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Deco
0

Håller med ovanstående!

Har många gånger undrat varför det mer eller mindre alltid står i skötselråd för kaniner att de inte får lyftas i öronen. Jag menar, det är väl självklart att man inte kan lyfta en kanin i öronen. Det är ju som att det skulle vara okey att lyfta en liten bebis eller ett barn enbart i öronen lixom. Tydligen är det inte självklart…! *morr* Anmäl!

[Wera]
0

Usch man ska inte lyfta i öronen! Eller nacksinnet. Tycker du borde säga till dom och anmälla! Bor bara en bit från Bollnäs, brukar åka dit men jag har aldrig varit inne på Maja och Pluto?

Tejoos
0

Brukar också vara i Bollnäs en del, har släkt där och föräldrarna har sommarställer i Kilfors utanför Bollnäs. Maja & Pluto, är det zoobutiken i stan?

Anmäl dom, absolut och ha inte dåligt samvete för det!

Viljans
0

Jag tycker att du borde säga till dom eller t.o.m anmäla dom för djurplågeri då det gör superont för kaninen att bli bärd i öronen. Det är så synd om kaninerna som blir bärda i öronen -.-

Anett Lindbom
0

Då ska vi ta & anmäla dom, det går inte att prata med dom som har det där stället för dom förstår ändå inte. Jag har tidigare pratat med dom om bla akvariefisk och sedan gjorde dom sånt som man inte skulle göra ändå.

Ja dom höll ju på och klippte klorna på kanariefåglarna också, och dom stod & jagade de stackars fåglar med händerna, jag sa åt dom att fånga med håv istället, för det går både snabbare och det är smidigare samtidigt som fåglarna inte behöver förknippa händerna med ngt hemskt & farligt. Men personalen fortsatte att jaga runt i buren med händerna & jaga de stackars vettskrämda småfåglarna. Men det är väll så när dom inte har ngn utbildning, jag tror att i alla fall ägaren har gått zoorfkurserna men så mycket mer kunskap har hon inte om vare sig smådjur, fåglar & akvarier.

#6, Ja precis, Maja & Pluto är den zooafären som är inne på Mobackes Trädgårdscenter, det var Mobackes Zoocenter där tidigare.

Anett Lindbom
2

Nu så har jag skrivit en anmälan till en Djurskyddspektör i grannkommunen(Söderhamn), tydligen har vi ingen sådan här i Bollnäs. Hjälper inte det så ringer jag dit istället..

Så här skrev jag:

"Hejsan!  

Idag var jag till zoobutiken Maja & Pluto här i Bollnäs (inne på mobackes). Och jag måste ju säga det att deras hantering av djuren är rena djurplågeriet.  

För det första så tar man ju hand om djurskötseln antingen före butiken öppnar eller efter att dom har stängt, man gör inte det när det är en massa kunder överallt.  

Det som fick mig att lämna varorna & gå ut igen var bla när dom skulle klippa klorna på kanariefåglarna, dom(2 stycken ur personalen) härjar på och jagar runt i buren med bara händerna efter de stackars vettskrämda fåglarna, Jag sa till dom att använda en håv istället, det går då mycket snabbare & det är mycket smidigare samtidigt som fåglarna inte upplever händerna som ngt farligt, ngt som kan vara väldigt svårt att jobba bort sedan, Jag vet det eftersom att jag har fåglar som är rädda för händer pga av tidigare ägarna samt zooaffärer jagade & skrämde fåglarna med händerna, Fåglar har ett bra minne.  

Det andra som jag reagerade på var hur dom hanterade kaninerna för att klippa klorna. Kaninerna är i storlek som vuxna Dvärgvädurar. Personalen lyfte kaninerna i öronen, och bara det räknas som rena djurplågeriet eftersom att det är mycket smärtsamt för kaniner att bli lyft i öronen samt att kaninerna kan sprattla till så att ryggraden knäcks.  

Människan håller kaninerna i öronen och drar den bakåt på rygg med andra handen lätt under rumpan på kaninen & kaninstackarn sprattlar & ser helt förskräckta ut. Och det blir ju inte bättre av det är mycket kunder som ränner ut & in i djurrummet. Jag såg hur dom två ur personalen gjorde så på flera av kaninerna, hur grym får man egentligen vara. 

Jag har pratat med kaninfolk, uppf. med flera & dom säger alla att det är djurplågeri så som personalen behandlade kaninerna.  

Det borde vara på tiden att alla som jobbar i en zoobutik har gått en vettig utbildning om djurskötsel och dess hantering. Just nu se det ut som att dom på Maja & Pluto tar in vem som helst för att jobba där i affären och sedan om dom har ngn kunskap spelar tydligen ingen roll.  

Ja jag kommer då aldrig att gå dit ngt mer för att handla,  

MVH Anneth i Bollnäs "

thexclub
0

Jättebra av dig att skriva en anmälan. Den ser bra ut =)

MajaaR
0

Bra att du anmälde! Kaniner ska INTE behandlas på det sättet!!

Baralisah
0

jätte bra att du anmäl!

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

loli8
0

berätta gärna om du får svar eller nått:)

Tejoos
0

Jättebra! Det som gör saken ännu värre är ju att det är samma folk som ska sälja de här djuren och man önskar ju att de lärde ut bättre än så till ovetande familjer som skaffar sin första kanin tex. Jättebra gjort av dig!

[Niike]
0

Superbra skrivet!! Skriv vad/om dom svarade sen..

Anett Lindbom
0

Ja vi får hoppas ATT det händer ngt, det tråkiga att sånt där kan gå rätt så segt här i trakterna. Men om inte annat så får man ligga på som en igel med klagomål om det inte blir ngn bättring nere på zooaffären.

Men min dotter skulle också ta och skriva ett mail med lite klagomål, så är vi flera så kanske Djurskyddsinpektören reagerar och gör ngt åt saken.

Fnyan
0

Hojj! va hemskt! jag skulle ALDRIG kunna lyfta mina kaniner varken i nackskinnet eller öronen!! :S gu va hemskt!! :O Bra att du/ni anmälde! :)

Tina-A
0

Väldigt hemskt att dom hanterar djuren sådär.

Varesig utbildning eller inne borde väl en vettig normal människa inse att man inte kan lyfta upp ett djur i öronen. Eller är det något som folk inte förstår? Sett för många tecknade trollerifilmer som barn kanske, och har ingen riktig verklighetsuppfattning? Eller? Tragiskt tycker jag :/
Även om de inte är utbildade borde de väl inse att man inte kan behandla djur hur som helst.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Anett Lindbom
0

Jo det kan jag hålla med om att vare sig utbildnig eller inte så borde dom veta bättre,

Men har dom utbildning & kunskap så blir det genast mycket lättare att sålla och man slipper se sådana där empatilösa & okunniga människor jobba i zooaffär,

För som det är nu tycker jag att det ser ut som att det är nytt folk på Maja & Pluto varje gång man går dit, folk som inte har så mycket kunskap om vare sig smådjur & fisk, och hon som äger stället har själv inte så mycket kunskap fast hon förmodligen har gått zoorfkurserna, men det är mitt intryck som jag har fått utav den affären.

Ja det är tragiskt hur en del vuxna människor behandlar djur, en del folk ska inte ens ha tillåtelse att gå i närheten av djur, och i en zooaffär har dom inget att göra.

Taci
0

Bra skrivet i anmälan:) Berätta hur det går sen!

Anett Lindbom
1

Än så länge har jag inte hört ngt, Men jag funderar på att skriva en insändare till våran ortstidning så folk får se veta hur personalen behandlar djuren på zooaffären här i stan..

Rafflan
0

Asså att det står att man inte få lyfta kaninern i öronene i skötsel råden beror på att förr sa man att det kändes inte för kaninen, det fick vi hörra när vi skaffa vår första kanina, men vi tycker det kändes helt fel så vi lyfte honom aldrig så. Är nog lika dant med nakskinet, att man förr trodde att det inte gjorde ont, å sen lever den "myten" kvar

Rynkar på näsan

Anett Lindbom
0

Nu har min insändare kommit med i våran ortstidning, och Maja & Pluto har svarat.

Men hur det går med anmälan som jag gjorde till djurskyddsinspektören tidigare vet jag inte.

Självklart försvarar sig Maja & Pluto med att personalen är kunniga, och att det där med att personalen har lyft kaninerna i öronen är ett frågetecken, För hon själv har visst fött upp kaniner i många år och hon vet att man inte gör så,
Men nu såg ju både jag och min dotter hur en vuxen kvinna lyfte den ena kaninen efter den andra i öronen, inte så väldigt kunnigt i mina ögon.

Och sedan argumenterade hon mot att fånga fåglarna med håv, och hon skriver om akvariehåvar, men är man kunnig så vet man att man helst fångar fåglarna med en fjärilshåv, ngt som flera fågelägare gör, speciellt om fåglarna bor i stora burar, voljärer eller har egna rum.

Ja jag har i alla fall svarat Maja & Pluto nu så får vi se när den kommer ut i tidningen. Och det är fortfarande väldigt tveksamt till om jag någonsin kommer att sätta min fot där igen. Det är tur att det finns flera butiker här i stan där man kan köpa djurfoder & tillbehör.

MarHai
0

Man kan lyfta kaniner genom att greppa över öron och nackskinn, men då ska man också självkart ta andra handen under kaninen.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Anett Lindbom
0

Men man lyfter ju inte kaninerna i enbart i öronen för det var just vad dom gjorde där på zoobutiken, jag blev ju helt paff när jag såg hur dom gjorde, likaså min dotter.

Lotties
0

Usch :( stackars djur :/

ParaKiss
0

var in dit idag för första gången på väldigt länge. Slutade med att jag gick därifrån gråtandes.

Gick in dit och tänkte kolla runt. Slutade med att jag hittade några bollar och lite annat till min igelkott. Gick till kassan o skulle betala, där man även vart attackerad utav kassörskan då. Som jag tycktes kändes som utskällning. gav mig en hel del snack och  komentarer som jag knappt tog in i skallen. (brukar låsa ut när jag blir attackerd). pga inlägget i ljusnan. Jag har inte änns gjort något.
Och hon ska inte änns hoppa på kunder som hon gjorde på mig. Personalen stog runt o var tysta o sånt. Sa inget. Hon bara babbla på. Jag sa det att det inte var jag som hade skrivit inlägget men hon gick på ändå.

Jag är rätt så svag och har svårt för att attackera och sånt. Så det slutade jag gick me grejerna därifrån ändå. Men när jag berättade för farmor så åkte vi dit, lämnade saker och tog pengarna tbx. Och hon fick även en ordentlig utskällning utav min farmor som har krut i sig. roliga är att det var en försäljare där inne på kontoret med som säkerligen hörde.

Såg även nu en massa fel i den djuraffären.

Chikuma
0

Jag tycker båda ni två ska ringa djurskyddsinspektören sen vet jag inte vart man ringer för angrepp mot kunder borde inte det vara kunsumentverket? Gör ni det kan hon få förbud för att äga djur och förbud för att öppna eget företag.

ParaKiss
0

Fick inte direkt personangrepp. Men hon va inte trevlig.
Djurskyddsinspektörerna här omkring är jätte sega och gör knappt inget fast man kontaktar dom.

En ny insändare om dagens händelse blir det nog.

Siggen
0

#27 Nejmen usch så obehagligt! :( bra att du gick tillbaka och tog din farmor med dig!

Mvh Sigrid

Chikuma
0

#29 Tro mig med det ryktet kommer hon gå i KK snart. =D

ParaKiss
0

#30 Jo det var ju det. Och jag är inte direkt van me sånt dära. Var riktigt chockad egentligen. Helt sjukt.

#31 Oja, det kommer hon. Går inge bra för henne nu heller tydligen. Och ännu sämre efter inlägget i ljusnan kom ut. Vart tydligen mindre kunder då =) Hon ska ner. Speciellt när hon inte kan sköta om djuren på rätt och bra sätt!

Anett Lindbom
0

Precis, jag hoppas dom går i konkurs snart, För kan dom inte sköta djuren på rätt sätt så får dom skylla sig själva när ingen vill gå dit & handla, Lyfter personalen kaninerna i öronen & sedan påstår att dom har kunnig personal och det andra att dom bla har motionshjul hos råttorna då är det illa, så jag kan nog inte kalla sådan personal för kunnig, ägaren som har högsta ansvaret där borde veta bättre och inte ta in vilket folk som helst för att jobba där i zooaffären.

Förmodligen tog hon åt sig så starkt av insändaren i tidningen så hon var bara tvungen att hugga ifrån sig. Och sedan var det ju inte ens ParaKiss som skrev insändaren till tidningen för det var ju jag( =ParaKiss mamma) som skrev den. Jag skrev den för att jag ville att folk skull få upp ögonen för vad som händer där på zooaffären & så att folk får veta hur djuren behandlas där.

När jag ser att djuren behandlas illa då blir jag arg & ngn måste ju göra ngt för djuren då, dom kan ju inte föra sin egen talan så ngn måste ju göra det.

thexclub
0

Jag tycker det är jättebra att ni gör som ni gör, hoppas verkligen att de stänger!

Tejoos
0

Hoppas de konkar snabbare än kvickt!

[SamY]
0

Jag är med er! självklart att de ska stänga! kan du inte skriva ett brev tillbaka till chefen där det står såhär:

"du säger att de anställda har kunskap i hur man hanterar djur. Jag förstår dig verkligen inte! jag har själv sett hur de lyfter kaninerna i öronen, och hur de fångar in fåglarna med bara händer. Om du själv är djurkunnig och vet att detta är fel, så borde du för länge sedan ha avskedat dina anställda. Vad jag ser så jobbar de kvar här, och du har inte gjort något!

Antingen är du jättekunnig och skulle se till så att de blir avskedade, men du är aldrig i din egen djuaffär och ser så att de anställda sköter sig! Du struntar totalt i den!

Eller så har du inte den kunskapen som krävs, men du säger det ändå. En nybörjar punkt i kaninskötsel brukar vara "lyft aldrig kaninen i öronen"!"

Nån som fattar ungefär vad jag menar?

[SamY]
0

alla som har möjlighet att besöka djuraffären borde gå dit, och när de sedan har sett allt gör de också en anmälning så blir det ett rätt stort ämne!

Men om du ska göra en anmälning, var säker på att du har sett och inte bara hört allt du skriver!

Anett Lindbom
0

Jo då jag har skrivit ett svar, fast det var till våran lokala tidning, Jag skrev ju en insändare & hon svarede så jag har skrivit ett svar men det var ett tag sedan och det har inte kommit in i tidningen ännu,,

Jag anmälde även butiken till djurrättsinspektören men jag vet inte om det har hänt ngt där för man får inget svar därifrån.

Men vad jag har förstått när man pratar med folk så är det visst fler som har klagat på zooaffären så jag hoppas att den affären försvinner snart.

Ja och så kunniga kan inte personalen vara för när min syster var till den andra Maja & Pluto som är i Söderhamn så visste dom inte ens vad ett märgben var så syrran min fick gå och plocka fram ett själv, och i den affären säljer dom bara hund & kattprylar. :/

ParaKiss
0

Jag kommer ju att skriva en insändare om den hära behandlingen jag fick utav den hära personalen till tidningen. Men vet inte riktigt hur jag ska skriva. Är så dålig på sånt dära…

Anett Lindbom
0

Jag har försökt nå hon som äger zoobutiken men det har inte lyckats så jag har istället skrivit ett email till henne, bla pga att hon gav sig på ParaKiss så som hon gjorde & beskyllde henne för ngt som hon inte har gjort.

Får se om hon hör av sig ngt eller om hon ber ParaKiss om ursäkt.

Så här skrev jag i alla fall till den där människan..

"Hejsan *****! 

Jag har försökt nå dig via telefon men eftersom att du inte verkar vara anträffbar så tar jag det här via emailen.  

Ang. artikeln i Ljusnan så var det INTE Annie som skrev den, hon hade ingenting med den att göra. Det var jag som skrev den, och jag är Annies mamma. Jag skrev den för att jag blev så jäkla arg när jag såg hur dom två okunniga amatörerna ur personalen lyfte kaninerna i öronen för att klippa klorna på dom,

Och jag blev även arg när jag såg hur dom jagade de stackars fåglarna. Ang håvar så använder man inte akvariehåvar till att fånga fåglar med, man använder fjärilshåvar, och numera finns det till och med speciella håvar i olika storlekar som man har att fånga fåglar med, allt för att underlätta för fåglarna så att det ska bli så lite stress som möjligt om dom inte är vana vid hantering, det borde du om ngn veta som har en egen zoobutik.  

Du säger att du har kunnig personal men så himla kunniga kan dom inte vara när dom behandlade kaninerna & småfåglarna så som dom gjorde.  

Jag tycker att du borde be Annie om ursäkt, en ursäkt för att du beskyller henne för ngt som hon inte har gjort.   

MVH Anneth Hedbrant, Bollnäs"

ParaKiss
0

Så hära funderar jag på att skriva till tidningen. Om den skulle duga?

_Den 29 september vart jag riktigt chockad.. Skulle in och kolla runt på Maja & Pluto inne på Mobackes. Slutade med att jag skulle köpa lite leksaker till mitt husdjur. Gick  fram till kassan och skulle betala där jag istället vart mött av väldigt otrevlig personal i kassan. Jag vart väldigt illa bemött och anklagad för saker som jag inte änns har gjort. Verkligen orättvist behandlat! Slutade med att jag gick ut därifrån gråtandes! Har aldrig blivit behandlat på det viset tidigare i en affär och gått ifrån en affär gråtandes! Får personalen i en affär behandla kunder hur som helst? Det var då absolut sista gången jag handla där. Otrevlig personal + fel skötsel på djuren. Såg flera fel inne hos djuren. En del me såna fel så det var livsfara. Tråkigt det.

mvh Annie - sårad kund!_

ParaKiss
0

Jag ändrade insändaren lite :D

Den 29 september vart jag riktigt chockad.. Skulle in och kolla runt på Maja & Pluto inne på Mobackes. Slutade med att jag skulle köpa lite leksaker till mitt husdjur. Gick fram till kassan och skulle betala för sakerna, väl framme vid kassan vart jag istället mött av en väldigt otrevlig personal. Jag vart väldigt illa bemött och anklagad för saker som jag inte änns har gjort. Jag blev anklagad för insändaren som var i tidningen för en tid sedan om hur de behandlade djuren. En insändare som jag inte änns har gjort! Vart verkligen orättvist behandlat. Slutade med att jag gick ut därifrån gråtandes! Har aldrig blivit behandlat på det viset tidigare i en affär och gått ut därifrån gråtandes. Får personalen i en affär behandla kunder hur som helst? Det var då absolut sista gången jag handla där. Otrevlig personal + fel skötsel på djuren. Såg flera fel inne hos djuren. En del me såna fel så det var livsfara. Tråkigt det. När ni på Maja & Pluto inte kan sköta om djuren bra så får ni även skylla er själva när ni får notiser i tidningen och klagomål. Ingen tycker om att se djurplågeri som man bland annat har fått se på eran affär. Dvs lyfta kaninerna i öronen, mm. Man behandlar inget djur så! Djur är levande varelser med känslor! /Annie

Tina-A
0

#42: Bra, jag tycker du ska gå på dom!! :D

Ska det in i tidningen tycker jag dock att du ska sitta ner med din mamma lite och se om det finns några stavfel eller annat att "piffa lite på" så det blir heeeelt perfekt. På dom bara!! ^^, Det kanske är ett bra sätt att få dom att vakna upp. Hoppas andra kunder inser samma sak.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

ParaKiss
0

hehe har redan skickat in den ^^

Sara B
2

Oj detta var en extreemt gammal tråd, kommer inte ihåg vad jag sökte på… Bära kaniner fel eller något kanske? Har också sätt felbehandlingar i olika djuraffärer tidigare. Fast nu var det ett tag sen : Aja jag är i alla fall jättenyfiken på hur det har gått sen 2008 :P Något nytt lär väl ha hänt?

sskaniner
0

vill oxå få reda på hur det gick?

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

bambiiii
1

Säger som andra!

stackars liten jag kan lova er hade de gjort så med kaninen framför mig skulle jag ta en stor hundben och slå ijäl de och sen skulle jag ta med mig kanien!

VILKET HEMSKT DJURPLÅGERIII!!!!!!!!!!!!!!!

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
1

#47 Så kan man ju inte säga. Då är man ju inte bättre än dem, snarare ännu sämre.
Bättre att bara anmäla det.

För man får ta upp i nackaskinnet men inte i öronen, aldrig öronen:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

bambiiii
0

48# hehe exploderade lite;)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Sara B
0

#48 Jo i nackskinnet kan jag gå med på speciallt på större kaniner för att få ett bra grepp om de sprattlar till. Fast mer hålla än lyfta i så fall för stödet och vikten lägger man ju på armen under rumpan/magen/bakbenen lite beroende på hur stor kaninen är men inte i nacken.

Men är jättenyfiken på att veta hur detta har gått med alla anmälningar och insändningar till tidningar.

Fridaaaa
0

#50 Ja precis :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sara B
1

#51 Gisade att det var så du menade, ville bara förtydliga ;D

Men vet någon om dessa Hedbrant eller ParaKiss är aktiva här ? ;P

saga97
0

ska man ta upp kanin som bits kan man göra så att man tar i nackskinnet sen under magen  men öronen fy..Skrikandes

alla djur är lika värda .. SÄG NEJ TILL ÄKTA PÄLS !!! / sagis 13 år

[Luppa]
0

Kan säga som så… Jag lyfter mina kaniner i nackskinnet. Greppar nackskinnet och lyfter upp dem, sedan tar jag dem i famnen mot kroppen.
Detta eftersom jag har hört att en som arbetar på ett kaninslakteri har sett väldigt många revbensbrott på kaniner, just för att folk envisas med att hålla runt revbenen och lyfta.
Jag har själv lyft kaniner så, de har sprattlat till = man får ta ett hårdare grepp, och det har knäppt till i kaninen… Det känns inte helt juste att riskera att revbenen går av tycker jag.
Mina kaniner hänger lugnt när jag håller i nackskinnet, det verkar inte det minsta stressande för dem.
När jag ska sätta tillbaks i buren så sprattlar vissa som tokar om jag håller runt revbenen. Om jag däremot har en hand vid nackskinnet och en under rumpan så är de lugna.

Andra djur lyfter ju sina ungar i nackskinnet, så jag kan inte tänka mig att det skulle vara farligt. Att däremot lyfta ENBART i öronen är inget jag skulle göra. Nu har iofs inte mina kaniner så stora öron så det skulle gå heller ;)

dermot
2

#54 Gör precis som dig Luppa. Har också hört det där om revbenen… Nää, kaninen med benen mot kroppen och hålla om rumpan och ryggen!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

Suskiv
0

Jag lyfter inte i nackskinnet, däremot har jag ett stadigt grepp om nackskinnet som en enxtra säkerhet ifall kaninen skulle sprattla eller förösöka hopppa ur famnen, tappade kaniner är ingen bra idé. Det händer att maken lyfter i nackskinnet.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Anett Lindbom
3

Hejsan !! Det blev fart på de n här tråden igen, :) Affären ifråga finns inte kvar längre, jag tror dom gick i konkurs,,Fast jag var ändå aldrig dit igen eftrer att jag såg hur dom lyfte kaninerna,,, Jag gjorde en anmälan och skrev en insändare i lokala tidningen, min dotter fick gjordens utskällning utav affärsinnehavaren fast det var jag som gjorde anmälan och skrev i tidningen, Fast hon som ägde affären fick sedan i sin tur värsta utskällningen utav min dotters farmor för att dom bar sig illa åt mot min dottter,, Ja så den människan som ägde affären står inte högt i kurs hos mig precis,,:)) Dom som var anställda där har jag inget emot det är affärsinnehavaren som skall informera de anställda så jobbet blir rätt utformat och att djuren hanteras som det ska göras.:))