Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 313 ggr
KajsaM
0

Hona och Hane

Kan en hona och en hane vara i samma rum? En del säger att dom blir stressad men hos uppfödare är det ju blandat? :)

ciss
0

Mina kompisar Ellen och Kajsa har det, fast i tre olika burar såklart (Ellen_95 och Sotis här på kanin ifokus). De har en hane och två honor, och såvitt jag vet funkar det jättebra för dem.

Funderar du på att köpa en hona? :)

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

KajsaM
0

#1 Kanske det ;)

Okej, så dom blir inte stressad elr nå? Bara då dom brunstar?

myriis
0

Vet inte hur det funkar i rum..
Utomhus har jag iaf kaninerna "blandade". Tänker inte så mycket på vilket kön det är.
Sen kan säkert honor också bli stressade med en annan hona i rummet, eftersom det är deras "revir". Samma sak med hanar.

KajsaM
0

Ja, det är nog lite skillnad på ute och i ett rum. Tror ni att det funkar att ha i ett rum eller en boda? :)

huldisen
0

När jag skaffa Hulda , Då vart Kompis hellt galen och börja jucka med mitt ben så fort jag gick in i hans Hage, och båda var ute kaniner och dom var typ 4 meter ifrån varan.

myriis
0

Känner folk som har kaninerna i ett visst "hus", blandade kön då. Där funkar det..

KajsaM
0

Jaså, det kanske beror på kanin till kanin =)

ciss
0

Vi har ju två honor och en hane också, och under några dagar hade vi en sexårig hane, två sjuveckorshonor och en sjuveckorshane. Det funkade det också, stallkaniner.

Som sagt, för de tjejerna funkar det, stallkaniner. Min andra kompis Sandra har också blandat, de bor i hennes stall. Hon har två vuxna honor och en vuxen hane. Funkar det med.

Det funkar säkert för dig, du behöver ju inte ställa burarna så jättenära heller.

www.frihetenskaniner.se

twinnie
0

#8 Men det är inte alls samma sak med kaninungar som inte är könsmogna ännu, som att ha två kaniner av olika kön som är 1-2 år.

ciss
0

Jag vet?

www.frihetenskaniner.se

KajsaM
0

Okej, Tack för era svar :) Någon mer som vill säga något?

SagaoAlfred
0

När jag köpte Saga var Alfred 6 månader gammal, och från början gick det bra. Jag hade dom i olika burar såklart eftersom Alfred inte var kastrerad. Men sen gick det några veckor och kaninerna stampade å lät om jättemycket i buren, å jag testade allt möjligt för att dom skulle bli lugna, å dom blev inte det förns jag ställde burarna tätt, tätt intill varandra. Saga var då inte könsmogen så jag vet inte vad det berodde på.
Men då hade jag burarna bredvid varandra som sagt var, å då gick det jättebra.
Men sen när Alfred blev könsmogen så började han att jucka på mig och allt om luktade Saga, och så gick det ytterligare nån månad och jag kastrerade honom och nu är dom jättebra vänner, förutom då Saga är brunstig. Då särar jag på dom i några dagar :)

KajsaM
0

Okej Tack så mycke SagaoAlfred! :)

twinnie
0

#10 Verkade inte så ^^

allobosia
0

Jag har min hona och hane i samma rum, och ingen av dom bryr sig. När den ena är ute och springer så hälsar dom alltid genom bur gallret :P

Clariiz
0

Det varierar någ mellan olika kaniner :)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com