Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 2126 ggr
SWAG
0

Utfodring

Jag minns själv hur svårt jag tyckte det var att veta hur jag skulle utfodra mina kaniner. Hur mycket skulle de ha, vilken sort skulle de ha och när skulle de ha den? Nu tänkte jag ta upp grundtänket i hur jag utfodrar mina kaniner och hur jag har vägt det ena framför det andra för att komma fram till det.

Kaniner behöver precis som oss människor ett dagligt intag av bland annat proteiner, för att växa, fett och kolhydrater för att få energi, fibrer för att matsmältningsorganen ska fungera, vitaminer och mineraler för de kemiska processerna och sist men inte minst vatten. En kanin vars kost inte innehåller detta blir undernärd och riskerar att dö. En kanin som däremot får för mycket riskerar istället att bli sjuk, steril och i värsta fall även den att dö.

Torrfoder/kraftfoder

Lagom är alltså bäst, men vad är lagom då? Jag har läst att högst följande mängder torrfoder (torrfoder kallas ibland även kraftfoder och är bl.a. flingor eller spannmål) är rekommenderat

Stora kaniner: 40g

Medelstora kaniner: 25g

Små kaniner: 15g

men experter har nyligen konstaterat att det innebär en risk för tandsjukdomar att utfodra sin kanin med torrfoder och att det därför vore bäst att utesluta det helt och hållet. Istället rekommenderar de att bara låta kaninen äta hur mycket hö den vill, 10-20g färska grönsaker och om man vill kan man då ge grönsaksdroppar med extra vitaminer, mineraler och kolhydrater. Denna kost minimerar även risken för fetma då torrfodret ofta innehåller alldeles för mycket fet energi. Nu säger jag absolut inte att det är fel att ge sin kanin torrfoder, det finns ju även otroligt mycket bra som kommer med ett bra torrfoder av hög kvalitét.

Mineralblock och saltstenar

Det finns många olika åsikter om mineralblock och saltstenar. Vissa tycker att det ska finnas i alla burar till alla kaniner, vissa tycker att det bara är till honor med ungar medans vissa tycker att det inte ska finnas alls. Detta beror dock helt på vad kaninen äter i övrigt och om den får i sig tillräckligt med salt och mineraler genom fodret. Ett foder som innehåller en genomsnittlig halt med salt och mineraler behöver inte kompletteras med varken salt eller mineralsten. Det man ska tänka på gällande saltsten är att vissa kaniner börjar gnaga på den när de är uttråkade och får då ett överintag av salt, detta kan leda till urin- och/eller njursten.

Håll dig til din foderstat

När du väl har gjort en foderstat och skapat en rutin bör du inte bryta den med massa "extramat" såsom godisblandningar eller havre. Dels för att kaniner har en väldigt känslig mikroflora i matsmältningsorganen, denna bakteriepopulation tar lätt skada om du börjar utfodra allt för godtyckligt. Dels även för att kaninen kommer att favorisera den mat du ger framför höet som är den viktigaste beståndsdelen i kaninens kost och som dessutom ska utgöra hela 80% av den.

Friskt, fräscht och färskt

Något som är väldigt viktigt, kanske det viktigaste, är att allt foder är friskt och fräscht. När jag var liten lärde jag mig "de tre F:en" (färskt, friskt och fräscht) och det är något som jag fortfarande är mycket noga med och alltid tänker på. T.ex. om man bara har två kaniner är det smart och oftast bättre att köpa lite foder många gånger, för annars förlorar fodret värdefulla vitaminer, oljor etc. Det bästa sättet att köpa hö på är direkt från en bonde, om man inte har möjlighet till det kan man välja ut det friskaste på djuraffären genom att lukta på det och titta på sista förbrukningsdatum. Ett tips? är även att köpa en höhäck av antingen hårt galler eller nät, då håller sig höet fräscht längre när det väl har serverats till kaninerna.

Hö och övrigt

Kom ihåg att "den perfekta foderstaten" inte finns att skriva ut på internet. Du måste hitta den tillsammans med din kanin och den är olika för alla. Något som däremot måste finnas med i allas foderstater är friskt, fräscht och färskt vatten (åter igen kommer de tre F:en upp) och obegränsat med hö. Jag alltid gett mina kaniner timotejhö endast och inte alfalfahö, då det innehåller för mycket kalcium för att kunna ges i större mängder.

Tack!

För att ni har tagit er tiden att läsa, jag tar mer än gärna emot eran kritik och tankar kring detta då jag tycker att det är ett så pass viktigt ämne. Dela gärna med er av eran egen foderstat för era kaniner så kanske ni får höra min (skulle kanske vara bra så att ni får höra vad denna röra har lett mig till… haha) Kramar!

Fridaaaa
2

40 gram pellets till en jättekanin skulle aldrig fungera. Min jätte hade varit jättemager då ;) trots bra hö.
Likaså mina dvärgkaniner.
Och mina kaniner har fri tillgång till bra hö, sedan får dem grönsaker 1-4 dagar/vecka,sommartid är det massa grönt utifrån var dag:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lina R
4

Saknar referenser, vilka "experter" hävdar att kraftfoder är dåligt för tänderna?

Artikeln överhuvudtaget känns lite amatörmässig.

Uttryck som "fet energi", alfalfahö (finns inte i sverige, kallas luzern och säljs som kraftfoder) , uppdelningen av kaniner i små, mellan och stora (är du medveten om att det är en skala på 0,7-15kg på kaniner? enligt dina rekommendationer skulle man ge 0,5dl kraftfoder till en belgisk jätte, vilket är vansinne)….

Det finns bra artiklar på det här forumet redan, och det här var inte en av dom. Menar inte att vara elak, vill bara inte att nybörjare ska ta till sig fel info.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
3

Och grönsaksdroppar? Vad är det? Hoppas att du inte menar dom där hemska godisarna från djuraffären?

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

SWAG
0

#1 Jättekaniner har jag faktisk ingen koll på om jag ska vara ärlig, men det är vad jag läste iaf. Du har säkert rätt för jag har bara koll på små och medelstora och där klarar sig mina utmärkt med måtten ovan :)

Fridaaaa
1

#4 Okej för mina dvärgkaniner klarar sig inte på det lilla du skrev heller:)

Zvintos
2

Kaniner är individer och således måste även fodermängden/foderstaten individanpassas. Glad

Lina R
1

#4 Enligt SKAF's uppdelning så är små kaniner 2,5-3,2kg och medelstora kaniner 3,2-4,nåt kg. Tvivlar skarpt på att de håller sig i hull på 0,25dl kraftfoder.

Skriv in referenser till pålitliga källor när du skriver en artikel, plocka det inte ur luften bara.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

SWAG
0

#6 Ninni kan du ta bort inlägget?

Hade inte tänkt mej att så många skulle fälla kommentarer på hur jag utfodrar mina kaniner…

Lina R
2

Det är en sak hur du utfodrar dina, en helt annan att skriva en artikel som ska vara rådgivande till andra, fylld med faktafel.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#8 Det är ingen som fäller kommentar hur du utfodrar dina kaniner.
Har dem bra hull är det ju bra.
Men många läser detta som en artikel, och att det är så här man ska utfodra, vilket ju blir fel :)

SWAG
0

Jag vill ändå inte att den ska ligga här när man ser hur andra har kommenterat att det är faktafel när jag har skrivit vad jag blev tillsagt när jag började med kaniner? Jag är ledsen om ni tycker att det är så amatörigt och fel att andra kan lära sej fel, därför är det ju bäst att ta bort den right?

Lina R
1

Du kan ju själv ändra i inlägget :).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Zvintos
1

#12: Tyvärr är det för sent för henne att ändra något, då man enbart kan göra det inom en timme från att tråden/inlägget skickas. Efter det är det bara moderatorer som kan ändra.

SWAG
0

hur då?

men skulle inte du kunna skriva hur du tycker att jag ska utfodra dom då Lina R? Så att mina kaniner inte mår dåligt som du säger att dom måste göra? Dessutom kan det vara att föredra att läsa inlägget eftersom jag har skrivit att det inte är jag som skrivit torrfoder"rekommendationerna" utan att jag har läst det. Vill du ha referenser har jag läst det i boken "Att sköta om din kanin" på sida 86.

Jaja, vill inte ha dålig attityd…

Fridaaaa
0

#14 Vilken bok var det du hade läst detta?
hur ser boken ut?

SWAG
0

"Att sköta om din kanin" den är blå med en vit Dvv på.

Fick den av min farbror, vet inte varifrån han hade fått den.

Fridaaaa
0

#16 oki säker på att den inte är gammal? :)

Lina R
0

Källkritik = lita inte på informationen som står i bara 1 bok :).

Det finns redan bra artiklar här på forumet. Om du ville skriva bara ett inlägg om hur du fodrar så hade du ju kunnat göra det på ett lite ödmjukare sätt ;).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

SWAG
0

Jo, det är den kanske. Har ingen anning. Vet inte vart man tar reda på sånt heller…

Fridaaaa
0

#19 Står i boken, på första sidan någonstanns ska det stå :)

SWAG
0

#18 Wellwell, tyckte att man borde kunna lita på sådana böcker, eller borde man inte det?:s

Ajo, men du kunde ju ha kritiserat mig lite ödmjukare också? Går inte med hoven men jag vart jätteledsen eftersom du nästintill skrev att min kanin inte kunde må bra pga hur jag utfodrar den.

#19 2002 av en veterinär. Vet inte vad jag ska tro nu, för tydligen hade den ju jättefel… :s

Fridaaaa
0

#21 Alla böcker kan man ej lita på.Och tyvärr långt ifrån alla veterinärer med :/
Gällande just utfodring på kaniner, så passar inte samma mängd alla kaniner. Allting hänger på hur bra hö man har, hur bra fodret är, hur mycket kaninerna rör på sig mm. Mycket som spelar in :)

Zvintos
0

#21: Tyvärr kan man väldigt sällan lita på informationsböcker som säljs i butikerna. Jag har hittills inte hittat en enda faktabok om kanin som det inte står något faktafel i.. I bokhyllan står ex en faktabok om hundar, där det står jättemycket fel i på flertalet raser. Så man ska snarare ta dessa böcker med en nypa salt.

Fridaaaa
0

Ja det är som NinniH säger, finns sällan bra böcker.
Inom t.ex marsvin har jag hittat en bok som är bra som saker & ting stämmer i

SWAG
0

#22 Nej tydligen inte :/ funderar på att börja ge Sten & Bilbo lite pellets nu, för #18 är ju en uppfödare och hon borde ju veta lixom… fast iof tycker man det om veterinärer också…

Man får ju lära sig av sina misstag. Kan ju inte skada att testa väl? eller? :s

Lina R
2

#21 Jag sa ingenting om din kanin, jag vet inte Vilken ras? den är, hur stor den är, vilket fodermärke du ger eller hur mycket. För det är ju inte det ditt inlägg handlar om….

Jag kritiserade dig för att du la ut ett inlägg i artikelform, och den innehåll faktafel.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

dermot
0

TS, nu förstår jag inte alls.

Du skriver en "artikel" om hur kaniner bör utfodras, Lina o Frida påpekar att där finns fel, och sedan säger du att de inte ska lägga sig i hur du sköter dina kaniner? Det är i alla fall det intrycket jag får av ditt inlägg #0.

Lina är duktig, men hon kan ju inte säga hur din kanin ska ha det. Det är upp till dig hur du sköter om dina djur. Vi här inne kan endast ge tips? och goda råd. Ingen kritiserade ditt inlägg på grund av att du inte kan sköta dina kaniner. Utan att där står fel fakta, för jag tror de såg detta som en artikel öppen för alla, och då får ju gärna informationen vara rätt.

Menar inget illa :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

SWAG
0

#26 Nej, just därför tycker inte jag att man skriver "Tvivlar skarpt på att de håller sig i hull på 0,25dl kraftfoder." fast jag kanske tolkade det fel, men jag tolkade "de" som mina kaniner. Förlåt om så inte var fallet.

Lina R
0

Jag syftade till viktgrupperna jag nämnde i meningen innan. Små = 2,5-3,2kg. Ex Lilla Havanna, Lilla Chinchilla, Tan, Lilla Silver, Holländsk Kanin. Medelstora är 3,2-4 nåt. Gruppen små och gruppen medelstora är kött/pälsraser framförallt, kraftfoderkrävande. 0,25dl till ex en Rex eller Lilla Havanna… Det är otroligt lite. Då ska man ha ett dunderhö och ge massa grönsaker om de ska hålla sig i bra hull. Och det måste vara vuxna kaniner som bara underhålls och inte används i Avel. Undantaget i gruppen små är hollisarna. De är väldigt lättfödda men jag har själv aldrig gett mindre än 0,5dl till dem. Hade en hane som inte höll hullet på mindre än 1dl (ca 40-50g).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Suskiv
0

#29 Ja skulle jag ge 0,25 dl pellets till min rex skulle hon bara vara skinn och ben. Dvärgväduren skulle med största sannolikhet klara sig på den mängden på sommaren då hon går i beteshage (fick 0,5 förra sommaren och tjockade till sig), men absolut inte på vintern.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Lina R
0

Och dvärgvädur tillhör gruppen dvärgraser :-)).

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se