Kanin med tics???
Konstig rubrik, men visste inte riktigt hur vad jag kunde skriva istället.
Till problemet. Jag åkte hem till en kompis igår som köpt kanin från samma stället som min lilla kommer ifrån. Hon har länge pratat om att henne kanin är rädd och sitter och skakar, hur hon än försökt få kaninen tam så har det varit rädd hela tiden och bara skakar.
Igår var jag hemma hos henne och kollade på kaninen. Hon sitter inte och skakar utan mer för huvudet fram och till baka åt sidorna, ganska sakta, gör så hela tiden när hon sitter still. Hoppar hon runt eller äter eller så, så ser hon ut som vilken kanin som helst.
Det är övrigt inget synligt fel på henne utan, äter och dricker som hon ska, är fin kondition. Är inte särskilt tillgiven men det behöver ju inte ha med den saken att göra.
Ringde idag ang detta till uppfödare, hon sa att det är ett vanligt problem att kaniner gör så speciellt rödögda och blåögda. Sa att det är samma som när hästar väver så kan tydligen kaniner också göra.
Har aldrig sett eller ens hört talas om detta förut.
Har ni erfareheter av detta problem??? All info mottages hjärtligt.
Läste något om det förut.. Ring vetrinär och rådfråga?

Det ska jag göra men lite svårt att få tag i någon vid den här tiden så jag hoppas att någon har lite erfarenhet om detta, vill veta mer om det nu. Hittar inte så mycket på nätet.
#2: Jo, har tyvärr glömt vad jag läste.. Tror det var något med någon sjukdom eller något nämligen.. När kaninen satt i ett hörn och "tickade" med huvudet.. Eller så var den uttråkad.. Kommer inte ihåg.. xD
"Ringde idag ang detta till uppfödare, hon sa att det är ett vanligt problem att kaniner gör så speciellt rödögda och blåögda." Djur som gör så ska absolut inte avlas på!
Jag har haft ett flertal vit rödögda kaniner, och ingen har någonsin gjort på det viset, inte heller mina uppfödningar eller andra rödögda jag träffat.
Vad jag hört så försöker kaninen fästa blicken på något när den sitter och väver på huvudet på det viset. Av vad jag tror så det skulle kunna vara så att om kaninerna gör så för att se bättre, så kunde det vara så att gula fläcken inte är fullständigt utvecklad i kaninens öga. Kan ju också vara så att vävandet till sist blir till en ovana.
När det gäller hästar så är dom understimulerad. Ofta när det finns en häst bara i hagen. Kanin är ju ett flok djur också. Den behöver sällskap.
Även en kanin kan lätt bli uttråkat tänk dig själv sitta i ett bur hela dan. Är djuret känsligt så kan tick o likande upkomma. Djuret lider psykis behöver mera stimulation.
Själv sitter inte min kanin i bur. Han är gämt lös. För vem vill sitta i bur som inte ens är närheten av deras vild instikt yta.
Hans bror sitt i bur hos min vän. han skaka galler o svänger hit o dit. Hon stimulera han inte så mycket.
Vill gärna veta vad veterinären sa ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
#5: "Kanin är ju ett flok djur också. Den behöver sällskap." Nej, kaniner är inga flockdjur, de är kolonidjur och de klarar sig utmärkt utan sällskap av andra kaniner.
Man kan inte alltid förlita sig på veterinärer heller. Dom säger alla olika. Man måste undersöka själv läsa om olika beteende o från det kloka ögat sida. Träffa på så mycket veterinärere dom vet inte skit ibland dom bara antar o gissa.
Fråga runt hos några oliaka veteinären då kanske man kan få ett
rätt svar.

Vill gärna hör vad vetrinären sa.
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se
Jag menar koloindjur. Nog kan dom klara sig utan andra kaniner men dom vill ändå ha sällskap också mest av allt stimulation. I så fall om dom int behöver andra varför sätter så många in marsvin till kaniner. Jo för dom få lite sällskap. För folk inte ha tid ofta med dom.
Det är helt annat om dom är vilda. Men är dom tama i bur så är dom i större behova av vänner o stimulation. Dom lever gärna i koloiner är dom en slag flok för dom är i en familj med heraki. Är dom i en grupp så är det en flok.

Sålänge man har tid för sin kanin och ger kaninen den stimulans den behöver, finns det inget som säger att kaninen måste ha en till kompis. Som ägare till en kanin är det ens egen uppgift att ge kaninen den omvårdnad den behöver och inte bara sätta ihop den med en annan kanin och tro att man inte behöver bry sig sen.

Jag har en kanin som svänger på huvudet fram och tillbaka. Det är Schneewitchen som gör det. Så även om hon är jättevacker så skulle jag aldrig i hela mitt liv få för mig Att ta en kull efter henne. + det att hennes mamma är en gatukanin från mallorca som de nya ägarna inte vet ett skit om. De trodde det var en hane och satte ihop den med sin andra hane. Så blev det en kull på 3, och det är bara Schnewich som gör det med huvudet.
kramar