Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 1287 ggr
mjuhm
0

Problem med tarmarna?

Hej!

Just nu har min kompis hand om en av mina kaniner, & alldeles nyss fick jag ett sms av henne där hon frågade om Sophie (kaninen) möjligen hade problem med tarmarna.

Hon skrev sen att hon trodde det, för att Sophie bajsade mycket, åt mycket men gick aldrig upp i vikt.

När jag fick Sophie för två år sedan (hon var ett år då), så var hon väldigt undernärd. Har lyckats få upp henne så hon är någorlunda normal & så, men hon är fortfarande mager. Så jag har nu börjat ge henne pellets blandat med havre.

Hursomhelst. Hon sa att Sohie bajsade på en dag, lika mycket som hennes kanin gjorde på typ 5 dagar (om hon överdrev vet jag inte), men hennes kanin är väldigt kräsen med hö & äter nästan inte det, medans Sophie har god aptit när det gäller hö, & höet får ju igång tarmarna.

Iallafall, kan detta vara några symptom på "problem med tarmarna"?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Salish
0

Det kan vara, om hon äter och dricker ordentligt är det inte akut dock. Se till att kaninen äter och dricker (mycket hö). Blir hon hängig och tappar aptiten och magen känns spänd ska ni åka in till veterinären. Sånt kan gå väldigt fort.

mjuhm
0

#1 Hon dricker & det absolut inget fel med hennes aptit.

Vi åker in om det skulle vara så att det behövs..

Salish
0

Då är det nog ingen fara.

Clariiz
0

Funderat på mask?
Då är de tunna, men har oerhört stor aptit och eftersom de äter mycket bajsar de mycket.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

mjuhm
0

Hmm. Nej, det är ingenting jag har funderat på, men med tanke på att det varit såhär i någon/några månader & min andra kanin bor just under henne (dessutom träffas dom untanför buren), så borde det ju smittat till den andra kaninen, eller?
Ska jag köpa axilur eller behövs ett vetrinärbesök före?

Clariiz
0

Du kan köpa axilur :) Receptfritt.
Det kan ju vara något annat, men det skadar ju inte att testa.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

mjuhm
0

Är det bäst att avmaska den andra kaninen samtidigt?