Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1052 ggr
dermot
1

Funderingar kring kastrering..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går i tankar på att kastrera min franska vädur Lasse.

Har inga goda erfarenheter av kastrerade hankaniner tyvärr… De jag ägt (dock ej jag som fått de kastrerade, utan föregående ägare) har varit aggressiva och har inte varit sig själv efter kastrering - enligt de som lämnade/sålde de till mig.

Jag vill ju verkligen inte att min nalle ska bli sån.. Samtidigt så skulle det vara så bra för både honom och Cerice att få bo tillsammans (om det funkar såklart) och dessutom skulle han antagligen bli lugnare.

Mina frågor är då:

* Lasse är rättså rund om magen. Är det något som kan påverka operationen? Alltså att han kanske inte vaknar igen, vet att det kan vara så på katter och hundar, men har ingen som helst aning på kaniner.

* Har ni varit med om som jag skrivit ovan? Att de blivit agressiva eller ändrat beteende åt de negativa hållet? Skriv gärna också nack och fördelar med kastrering.

Tack på förhand!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

dermot
0

Putt.

En fråga till, var kan han bo medan han "läker"? Vår rottweiler är tyvärr en kaninslaktare, vilket gör att det är väldigt svårt att ha honom inomhus, samt att ja ginte har så pass stor bur till honom, om han inte kan gå fri, vilket jag inte är så hej på…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

NaDa...
0

Svarar på nummer 2 och 3 nu…

Jag har ju två kastrerade hanar här hemma och jag har inte märkt någon mycket negativ skillnad före och efter.
Ena kastrerades ju när han var ett år, i början så var han lite rädd och osäker och efter kastreringen så blev han mycket mera framåt och gosigare.
Den andra kastrerade jag tidigare han blev från överaktiv och hyper till lugn men med spring i benen.
Har även många kompisar som har/har haft kastrerade hanar och alla är riktigt snälla.

Jag tror att man borde kunna sätta ut honom direkt i buren, men inte med 'vasst' meterial under (som halm eller hö). Inte spån heller kanske..
Jag hade mina kastrerade på våren och hösten, och då fick de bo inne i en temporär bur av galler och annat ett dygn efter operationen, då hade de bara tidningar som underlag.
Man kan ju även ha honom i bastun (om ni har såklart) eller i ett badrum.

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

hobbymupp
0

Svar på fråga 2, har också varit med om en kanin som blev sur (är sur) efter kastrering. Beteendeförändringar är ju en risk man tar när man kastrerar…

dermot
0

#2 Tack så mycket!

Vi kan nog ordna ett tillfälligt hem i mitt rum, i badrummet går inte då katterna behöver ha dörren öppen för att kunna gå på låda och då är risken väldigt stor att vovven tar sig in dit. Han kan ju kanske gå på ett par gamla lakan med tidningspapper under, han är inte särskillt rumsren men det får jag väl stå ut med ;)

#3 Jo, det är ju det.

// Anka

Salish
0

Jag kastrerade min hane när han var 4, han blev inte alls aggressiv efteråt, men blev lite mer springig. Jag tyckte att det haniga betéendet försvann helt, han blev riktigt trevlig att handskas med.

dermot
0

#5 Tack för svar! :)

Ska be mamma prata med vet. om det när hon ringer pga marsvinen har fått sellnic :/

// Anka