Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 6093 ggr
Jills
0

Trött/lealös kanin

Min lille pojk på ca 8 månader beter sig konstigt och jag börjar bli orolig! Märkte idag att han inte är sitt vanliga pigga jag, utan han ligger mest ner hela tiden. Byter ställning ibland och verkar då ha problem med balans och rörelser.

Hade ute honom på golvet och då skuttade han direkt in under sängen och la sig ner. När jag höll honom kändes han lealös i kroppen.

Finns inga andra kaninern i närheten så risken att han är smittad av en sjukdom borde väl inte vara så stor?

Inte kunnat se ännu om han äter och dricker. Han var dock varit lite lös i magen sen igår.

Tacksam för lite råd!

Fridaaaa
0

Låter som ett besök hos veterinären.
En kanin som är hängig och inte pigg mår inte bra, och då är bästa att kolla hos en bra veterinär, för annars kan dem bli snabbt ännu sämre :/

Kaniner och andra djur kan bli sjuka utan att ha träffat andra djur :) I alla fall vissa sjukdomar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jills
0

Kan man ringa en veterinär och rådfråga på telefon? Finns det akutveterinärer på de flesta ställen? Bor i Umeå och vet inte om det finns någon som tar emot akut här…

Fridaaaa
0

#2 Jo det kan man göra om man vill :)
Du får ringa runt och fråga :)

Jills
0

Det finns tydligen en jourveterinär här men väldigt långt bort och jag försöker ringa en vän som kanske kan köra mig men hon svarar inte…

Nu ligger kaninen under sängen igen, jag tog ut honom på mattan och han skuttade genom hela rummet och la sig till slut, som om han ville gå undan och vara ifred.

Kan det vara så att han helt enkelt har en dålig dag`?

Fridaaaa
0

Du kan ju avvaka och se till imorgon, är han likadan imorgon, så är det bäst att ringa & ev åka in tycker jag

Jills
0

Han blev bättre under kvällen, och verkar nu som vanligt igen. Dock såg jag nu att han verkar ha mjäll, alltså fullt med småsmå, vita prickar i pälsen. är det farligt?? Hur ska jag göra för att behandla det?

1NS4N3
0

Åh, känner igen detdär. Hände mig precis samma sak för ett par år sedan. Rebecka var jättehängig, men nästa dag var hon som valigt. Dagen efter det hittade jag henne död. Det var grymt hemskt! Dock var hon ganska sjuk, så får hoppas att det inte händer detsamma med din lille. Men veteriären skulle jag ändå åkt till :)

Jills
0

Nejmen usch!

Han verkar må bra nu iallafall, så jag hoppas på att det bara var en engångsföreteelse…

Eriikaa
0

Min kanin kan vara extra trött vissa dagar, då vill han mest bara ligga och sova utan sällskap. Din kanin kan ha varit väldigt aktiv under natten tillexempel, så är han väldigt trött idag. Så avvakta och se, men om det inte blir bättre bör du ringa veterinären. Hoppas allt löser sig! :]

~ When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you've got a thousand reasons to smile.

Peak303
0

När min förra kanin gjorde på de viset visade det sig vara att henne tänder hade blivit för långa. Tyvärr kom vi in till veterinären försent och de kunde inget göra då hon förmodligen skulle ha dött av att bara bli sövd då hon hade slutat äta och inte hade någon ork kvar i kroppen, kämpade efter luft osv. Så jag var tvungen att ta ansvaret som ägare att låta henne gå vidare, dock var hon nästan 7 år gammal.

Skulle rekomendera att nästa gång de händer att åka eller ringa veterinären. Och isf låta de kolla på honom för slutar kaniner äta kan de vara otroligt farligt, de var iaf vad veterinären sa till mig.

Håller tummarna på att de inte händer igen :o

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Jills
1

Hm, okej. Som sagt är han bättre nu, äter och dricker som vanligt och är lika pigg som vanligt.