En fetare är väl Rabbfor - det är till för slaktdjur men jag har använt det i över 7 år och har fungerat utmärkt på alla mina kaniner som jag har haft och alla har hållt upp hullen bra på ½dl, mer på vintern förstås.
Annars kan du kombinera stampe med havre?
1# Aa det skulle jag ju faktiskt kunna göra, kan ju börja med att blanda i havre. Men vart köper man då havre? Granngården?
solrosfrön innehåller bra fetter. Du kan ju ge några solrosfrönsom extra fett i kombination med stampe.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
lättaste sättet är att ge dem hamstermat. det är bland det fetaste de kan få. min lille kaninpojk har haft hög förbränning och för oss funkade det skit bra att byta ut hölften av fodret till hamsterblandning
#2 Ja Granngården i stora 20 kg säckar, annars kanske du kan få mindre i något stall?
Klart som korvspad att mitt svar försvann… Suck.
Hur menar du med att han inte håller hullet? Benig över rumpan? Revbenen/ryggen?
En benig rumpa behöver inte vara ett tecken på udnervikt, många kaniner är byggda så.
#6 Känns lite benig överallt
#4 Kaniner ska verkligen inte äta hamstermat!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Var tips? jag fick som var det enda som funkat. För att det var mer ärtor, majs och frön i och där av mera av de fetter han tydligen behövde.
#9 Tycker att man ska hålla sig undan från sådant och låta veterinär ta sig en titt på kaninen istället. Kaniner bör ju klara sig utan det..
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Jo men våran pojke hade blivit nästan 1 år då vi försökt med fetare kanin foder och mera grönsaker och godis och gud vet allt vad vi provade. Men nu ser han iallafall ok ut. Inte som då när man nästan kunde räkna vart enda ben i kroppen på honom :/
#5 Om Jag nu testar på have, hur mycke ska jag ge av de då?
#5 Någon msk/per dag kan du ju börja med, hjälper det inte prova hälften/hälften?
Havre ger ju mkt energi också så ge inte för mkt om de inte "får göra sig av med energin".
#13 Okej då ska jag prova de, tack för tipset! :)

Havre & "vanlig" pellets gav jag alltid mina kaniner på vintern & då la dom på sig ordentligt! Sen behöver du ju inte snåla med morötter,knäckebröd,solrosfrön & annat godis (fröstänger osv)
#15 Att ge fröstänger, massa solrosfrön & morötter är vansinne :/ inte bra för en kanin, inte ens en Smal kanin :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har dvärgvädur och nu på vintern får de 1,5 dl foder om dygnet. 0,8 dl pellets, 0,35 havre och 0,35 dl korn. Allt helt.
Havre är mest snabb energi, vilket igentligen inte behövs. Till detta annvänder jag ett hö som är ogödslat och har lågt protein värde. Ha alltid hö analys på dit hö.
När jag hade en kanin så köpte fruktmusli i affären och gav mina kaniner.
Stampe har jag provat och det är inget jag gillade. nu kör jag svenska foders aknin och marsvin. Det finns hos en Svenska foders återförsäljare. Kan man hitta på deras hemsida. Många kaninuppfödare är mycker nöjda med detta :O)
Men att lägga till lite solrosfrön är en väldigt bra ide. På en dvärgkanin runt 1.7 kg ska den ha ca 0,7 dl pellets det står på påsen. Går den inte upp så öka lite försiktigt. Går den inte upp då. Så avmaska med flytande axilur :O)
Jag skulle om jag var du se över höet. Har höet för dåliga värden så blir kaninerna beniga även fast man ger kraftfoder.
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Hamstermat kan innehålla kött. Inte rätt till kaniner.
Stampe kan vara för magert för många kaniner, jag skulle inte ge det . Du kan prova blanda hälften hälften rabbfor-stampe, eller börja med någon annan fodersort :).
En liten del solrosfrön kan man blanda in för att öka mängden kalorier om man vill :).
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se