Bästa hoppkaninerna?
Vilka kaninraser är bäst på att hoppa? Håller på med en bok, så det skulle vara bra om jag kunde få veta det! :)
Jag vet att det beror mycket på mamman och pappan, men vill ni hjälpa mig? :)
Kika gärna in på min blogg! ---> djurnord.blogg.se
Har hört att vädurar och harar är duktiga hoppare, men vet inte så bra :)
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥
#1 Okej! :) Vanliga vädurar du, eller någon blandras? ^^
#2 det vet jag faktskt inte =)
De bästa hoppkaninerna är korsningar som är framtagna just för hoppning.
Vädurkorsningar inom hoppningen är vanligt, bror ju som sagt helt på föräldrarna oftast :)
#4 och #5 Okej, tack så mycket! :D
Vädurskorningar. Det är oftast dvv korsningar. De har en blandning mellan Dvv kropp och någon avlång ras.
Jag har sammanlagt 7 st vädurskorsningar och de är de bästa hopparna. Dock har 2 inte startat..
Bäret Lätt 1p/Msv
Suffi Msv/Msv
Josse Lätt 1p/Lätt 1p
Alf Msv 1p/Msv 2p
Mio Elit/Elit/Elit (70cm)/Ej e 2p (180cm) dock har jag precis fått honom så jag har inte tävlat upp honom
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
Som 1# säger och hollis kanske!? :)
Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig
Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#7 Okej, tack så jätte mycket! :D
holländare är duktiga för de lär sig väldigt snabbt och är kända för att kunna hoppa högt.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
#10 Känner inte igen en enda holländare förutom Hiroshi som är högt klassad. Säger inte att holländare är dåliga på att hoppa men kan inte säga att de är kända då 90% av alla hoppkaniner är vädurskorsningar på tävlingar. Ifall du kollar på SKHRFs sida och på alla hoppuppfödares hemsidor. Om de ska vara kända så ska det vara många på hoppbanan enligt mig. Det ät lite så "Syns man inte så finns man inte" enligt kändisskap. Jag kan hålla med om att de är duktiga för att inte vara avlade för hoppning, men kända för att vara hoppkaniner är de inte, det är vädurskorsningar och harkorsningar.
Mvh Emma
#11 okej.
Ja det ligger väl lite i det du säger. Men de jag har pratat med och har hört så är de kända för att vara duktiga på att hoppa högt.
Men majoriteten på tävlingarna är ju korsningar iaf.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Fast då är dvv också kända för att hoppa högt och lejonhuvat för jag har sett fler dvv och lejon på tävlingar än holländare =) Dessutom har jag haft runt 15 Dvv och alla har hoppat högt. Jag kan inte ens ha de i hagar för de hoppar över. Men de tävlade inte, alltså kan man inte säga att de är kända för att hoppa höjt, förstår du skillnaden? Det är så mycket olika regler på tävlingar än de som man har hemma. Så den som är känd av holländarna, det är Hiroshi =)
Så den rasen som är mest känd, det är den som är på tävlingsbanan. Och det är vädurskorsningar :) Alltså väldigt stora dvv som har fart och kapacitet.
Precis. Så drf är den mest känd :) Det är de som lyckas på tävlingarna. Visst kan andra raser också lyckas men det är oftast de som lyckas bäst om man ska räkna ut det.
Mvh Emma
Det beror ju helt på vad du avlar fram för kaniner. Dom flästa som hoppar har ju dvärvädurs korsningar, men själv avlar jag fram renrasiga Lejohuvad Dvv till hopp och utställning. DDom kan faktiskt också hoppa. Min hona på 4månader kom 3:a i första tävlingen hon var med i. Och min belgiska jätte funkar också hur bra som hällst i hoppning. Kom 1:a första tävlingen han var med i. Håländare funkar också toppen!
Så mitt svar på din fråga är att dom bästa hoppkaninerna är helt beroende på hur man avlar fram kaniner osv. :)
<3 Mvh Wellingtons Kaningård ~||~ Lejonhuvad Dvärgvädur <3
Wellingtons.weebly.com
Det är du själv som ska träna dina kaniner på hoppning och gör de duktiga kaninhoppare som sagt kaniner födds inte med en magisk hoppkunnighet ^^
men det finns många raser t.x
dvärvädurs korsningar
Lejonhuvade kaniner
Holländska kaniner
och mycket mer! :D
Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3
#15 Det går i arv. Dessutom kan alla hoppa men det är inte alla som vill. Så visst föds de med hoppkunnighet. Sen är bara vissa duktigare än andra och så är det alltid med alla oavsätt om man är kanin eller människa.
Mvh Emma
Du har helt rätt! :)
<3 Mvh Wellingtons Kaningård ~||~ Lejonhuvad Dvärgvädur <3
Wellingtons.weebly.com
#15 Okej, det har du rätt i! :D
16# Jo men asså de kanske kan hoppa högre men om du aldrig tränar en duktig hoppkanin så blir det ju inget av den! :D
#19 Jag tränar i princip aldrig mina och 3 av mina är msv som jag själv klassat upp. Hur går det ihop tror du? ;)
Jag tränar ungdjur som snart ska börja tävla och de som klassat upp sig men inte mer än så eftersom jag tävlat runt 2ggr/mån.
Ingen i min klubb tränar sina kaniner om det nu inte är något som de har problem med eller om de klassat upp sig. Du kan fråga vem som helst och du får samma svar som jag gett dig.
Jag har hoppat i 6 år så vet vad jag pratar om ;) Allt hänger på förtroende. Hur tror du annars att vi har rekord på 97cm i höjd och 2,75 i längd? För att de tränar sig till det? Nej, nummer ett är förtroende och sen kan de hoppa hur högt kroppen nu orkar. Du kan träna kaninen tills du har blåsor på fingrarna och den lär inte hoppa ifall den inte har förtroende för dig. Det är lönlöst att försöka. Kaninerna kommer vägra eller gå rakt in i hindert. Det märker jag på mina kaniner. Har man inte kelat med de varje dag eller gjort något annat med de som de gillar, då hoppar de inte bra tills de känner att man är samma människa mot de. Bäret har på några månader blivit msv och vi har kämpat i 1 år på detta. Det är nu hon har förtroende för mig. Jag trodde aldrig i mitt liv att hon skulle hoppa ett msv hinder förra helgen. Jag trodde att hon skulle riva eller rent av putta på hindrna för att de var läskigt höga då hon är ganska kort men hon kasta sig över de som om hon inte gjort något annat.
Så:
#1 Förtroende
#2 Selträna
#3 Skynda långsamt. Ta det i kaninens takt och var inte självisk och vill att kaninen ska bli bäst
DÅ kommer ni få en duktig kanin. Annars kan ni hårdträna dag ut och dag in och ni kommer ingen vart.
Och jo, arven gör mycket också. För om du vet hur föräldrarna fungerar, då kan du nästan förstå hur din bebis kommer vara. För kaniner blir som sina föräldrar och blir inte som någon helt annan kanin. Bäret är som sin mor, Alf är som sin mor, Sven är som sin far osv. För vet du hur din kanin funkar, då vet du hur du ska komunicera med den och då får du förtroende för den mycket lättare.
Om du tränar och tränar och tränar så blir det snarare negativt så man ska snarare låta de vara och bara träna någon gång i månaden när de förstått grunden. För har de fått in tekniken så vet de hur de ska göra med frambenen och bakbenen och då gör de likadant oavsätt hur högt hindert är.
Mvh Emma
Dubbelt
Mvh Emma
Hade en hoppkanin förut som var en vädurskorsning. Hon hade uppåtöron men hade en ganska kompakt och tjock kropp ändå, men hoppa kunde hon! =)
Nu har jag en kanin som är jätteduktig på att hoppa, tror att hon mest är dvärgvädur. Enda problemet är att hon helst inte hoppar på kommando utan bara över staketet. x)
Jag tror absolut att korsningar är vanligast. Då får man ju egenskaper från flera olika raser. Harar är nog också väldigt vanligt. Holländare är bra på att hoppa, men jag tror att de flesta som föder upp holländare satsar på utställning snarare än hoppning och det är kanske därför de inte syns på tävlingar så mycket.
Det spelar inte så stor roll vad det är för ras kolla istellet på föreldrana.
Blandisar mellan hermelin och dvärgvädur är nog de bästa. för hermelinen är snabb och dv.väduren hoppar fint och noggrant! :)
/Mvh Nova
Kaninerna och råttorna.
htto://novaasv.blogg.se
http://hoppkanin.blogg.se
#24 Nja, inte precis. Dom flesta kaninerna som tävlar dom höga klasserna är korsningar mellan dvv och någon slank ras.
Dom brukar bli lite små om man parar hermelin och dvv.
Dom bästa hoppkaninerna är väl kaninern som är avlade för hoppning med föräldrar som är högt klassade/har kapacitet för högre klasser.
#24 Nja de flesta bra hoppkaniner är harkorsningar:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Fast världsrekordet i höjdhopp hålls av en holländare och jag tror längdrekordet också görs det.
Men det finns väl bara en holländare i Sverige som är högt klassad typ.
Dvärgharar är riktigt duktiga och snabblärda! :)
// Kram Tilda!
// www.Ninbebis.weebly.se
Ninbebis, uppfödning med kvalitét
Nu vill ju jag säga tvärtom, det är så lite Dvv kvar i våra "renavlade" vädurskorsningar att jag inte vill kalla det för korsning med dvv, det är sällan man blandar in något renrasigt i hoppaveln idag faktiskt.
Holländare är i regel ganska duktiga, men det krävs en förare som kan plocka fram det då dom ofta också är lite smålata och sega.
Hermeliner och dvärgharar är ofta för små för att hävda sej i de större klasserna.
Men alla kaniner GÅR ju att hoppa med, på olika höjder utefter vad kaninen klarar, Sen kanske inte alla kaniner klassar upp sej till elit och plockar cert och vinster, för det krävs mer än bara rätt blod.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

#29 Håller helt med!
Man kan jämföra det med hästar. Alla hästar kan hoppa. Vissa tycker att ridskolehästar/shettisar/russ/whatever är duktiga på att hoppa, men de har inget i världseliten att göra.
En riktigt bra hopphäst för mig är en häst som hoppar 150cm höga hinder med ryttare och tar placeringar. Det är oftast hästar som i flera generationer är framavlad efter just hoppegenskaper.
En riktigt bra hoppkanin är för mig en kanin som vinner elitklasser och tar cert. Det är oftast kaniner som i flera generationer är framavlade efter hoppegenskaper. Från början (för ca 15-20 år sen) från dvärgvädurar, nu är det rena, slanka hoppkorsningar. Vissa med hare i, vissa med nästan vilken som helst ras i. Gemensamt är en riktigt god vilja, (ofta) fart och en stark kropp.
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
hört att hermeliner är bra hoppare väl?
(har inte läst hela tråden om nån redan har nämnt det)
#31 Dom är väldigt små för att hoppa stora hinder, men dom klarar säkert mindre höjder.
#32 jaha, har hört att dom kan hoppa högt eftersom dom är så lätta eller ah..
#30 Alla hästar kan inte alls det hoppa! Vad har du fått det ifrån?
Vet hästar som inte kan. Inte lärt sig tekniken alls, kommer inte ens över låga hinder

#34 Jag vill påstå att alla hästar kan kravla sig över åtminstone 50 cm. sen påstår jag absolut inte att alla hästar hoppar bra, eller snyggt eller ens tycker att det är roligt, men med en duktig ryttare så tror jag faktiskt att alla hästar kommer över ett litet hinder.Åtminstone kan en häst löshoppa 50 cm, förutsatt att den inte är fysiskt skadad eller har någa trauman i bakgunden.
Likadant med kaniner, alla kaniner tycker inte att det är roligt att hoppa, men med rätt förare så tror jag att alla kaniner är kapabla att hoppa en bana på, säg 20 cm.
Men det är egentligen inte relevant, mitt inlägg var för att illustrera vad JAG tycker är en duktig hoppkanin. Inte om alla hästar kan hoppa eller ej.
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Och sen finns det envisa hästar som inte gillar att hoppa (titta PA finns ganska bra exempel där, XD) precis som att kaniner också kan vara envisa, vilket oftast hararna är.

#36 Visst är det så! Alla gillar inte att hoppa, varken hästar eller kaniner, men det betyder inte att de inte kan ;)
Emelie,
Proximas Dvärgkaniner
Man måste komma åt knappen på kaninen och veta hur den fungerar:) Första gången min hare gick till final i helgen :) Sen går det inte alltid bra. Vet de som bara vill vara bäst och de hade sålt alla utom en av mina kaniner om de själv hade haft de. Jag tar det väldigt lugnt och är glad om de går till final:) visst, man vill ju också ha kaniner som tar pinne efter pinne och vinner priser på varje tävling, men de får ju inte kämpa för priserna, det får jag:)
Mvh Emma
#38 Det får jag också, tagit tre pinnar på lika många år XD Men det är först nu som dom "riktiga" hoppisarna har kommit.
Och måste säga att jag tycker mer om hoppisar det känns som man kommer närmare dom på något sätt. Svårt att förklara.
Jo, hade jag velat vara bäst, hade nog mina kaniner varit sålda, iaf hälften av dom.
(Måste bara säga såhär en månad efter att Mio gick jättefint sista dagen på kista, lite ot menmen)
Vädurar, harkorsningar och holländare tror jag :)
håller med 40# hollisar är jätte duktiga min är inte lat och seg!
#41 ellerhur! fast vissa här säger att dom inte är så bra så är dom faktiskt det! dom lär sig fort är snabba ochhar långa bakben så dom kan hoppa hötgt :) zingo hoppade över hagen när hon var 3 månader bara
42# jaa,bambi hopppar över kompostgallret! ;)
#41 Ingen som har sagt att hollisar är det heller ;)
Men mycket sånt går i arv, och många bra hoppkaniner på hög nivå är korsningar med bra hoppföräldrar, säger inte alla men väldigt många:)
#44 jo det är det faktiskt!
44# men läste att någon hade sagt det men aja.. ska inte tjata om det men som du säger så alla är olika tycker jag! ;) hihi
#39 Suffi och Bäret tog sina första pinnar vid 1,5 års ålder. Vissa mognar sent och inget fel med det:) Trolla (haren) är 1,5 och har inte tagit pinne ännu, Josse har 1 i varje gren och hon är också 1,5, Alf är 2,5 och har stannat nu för han ser spöken, Tosca hoppar inte mer än över galler, Sven har 1 pinne kvar till Msv och sen Mio som hoppar allt:) Ja, han var ruskigt fin den dagen! Jag kunde inte andas när vi kom i mål :P I helgen var han på dåligt humör och gick in i 3 hinder och rev 2:) men men alla dagar är inte de bästa. Han är enormt älskad ändå:) Jag älskar mina över allt annat även om de inte klassar upp sig fort. Vi har roligt:) Det enda jobbiga är ju när honor brunstar och så fort man petar på de så lägger de sig :P man vill ju inte peta på de men ändå komma i mål :P Sen gjorde Josse något som var lite frustrerande. Satte sig precis intill hindert så hon rev med magen. 1 fel och bara nollorna som gick vidare :P vi kom precis i mål :P Bäret kom någon hundradels sekund för sent:P
Mvh Emma
Kan berätta lite om mina skruttisar :)
Tussan som snart är 5 år gammal började jag tävla med när hon var ca 3 år gammal. Hon har inte tagit någon pinne och är en hermelinkorsning.
Tingeling som är en tjuvparningskull mellan en lejonhuvad och en hermelin (tyckte dock att mamman såg mer ut som en rex…) tog ett tag innan hon lugnade ner sig på tävlingar och sen började pinnarna kommar och hon har nu kvar en pinne i rak lätt och krok lätt innan hon blir msv. Hon är två år gammal och vi började tävla när hon var 1.
Skorpan som är syster till Tingeling har en pinne i krok lätt och en pinne i rak lätt, och även för henne tog det ett tag innan första pinnen kom.
Polly: 9 månader gammal och tog pinne på sin tredje start i rak lätt på 0+0, då 6 månader gammal. Man ser skillnad på henne och dom andra, hon har elitpappa och msvmamma och man märker verkligen stor skillnad.
Så visst är det så att dom flesta bra hoppkaniner har "bra" mamma och pappa, men inte alla, Tingeling t.ex har en superbra teknik och vad jag vet har hennes föräldrar aldirg hoppat :)
"min" debuterad när hon var 7 år (holländare). Första dan gick hon på 0+2 och andra dan på 0+0 och 20 sekunder sammanlagt.
Min andra kanin fick sin första pinne efter en halvsida i tävlingsboken. (inte hoppavlad) 5 år
Ella är lätt ny i krok och medel ny i rak och hon fyller två i mars tror jag.
Sen har jag en som bara tävlat en gång och han gick på 2. Helt okej för att vara debuten.
Så dom mognar väldigt olika.
Och angående frågan så hur definierar man en bra hoppkanin? En kanin som tar pinnar i medel eller som går bra i elitklassen?

Jag tycker inte att rasen har någon betydelse. Det har helt klart med hur du lär kaninen att hoppa & om den ens tycker att det är kul! Däremot är det ju bra med en stor men ändå smidig kanin istället för en liten & kompakt.
Jag tycker mycket handlar om kaninens psyke, om den tycker det är kul och om den vågar :)
#32 håller inte alls med dig, hermeliner kan hoppa, om dom vill. har själv en hermelin som är msv och när han är på rätt humör så har han inga problem med att hoppa så högt/långt :) en annan tjej i min klubb har också en msv klassad hermelin, och ytligare en annan har en svår klassad hermelin ;)
#51 Fast menade mer att det inte finns så många elitklassade hermeliner. För det är ju dom sm är dom bästa hoppkaninerna om man ska göra det enkelt för sig. Och det var ju det ts frågade efter dem bästa hoppkaninerna.
Sen tror jag inte det är så bra för vissa kaniner att hoppa jättehöga hinder. Jättar ska inte hoppa mer än msv och de som är väldigt små (hermeliner och dvärgharar) skulle jag själv inte hoppa mer än svår. Just för att de är små och kan skada sig ganska lätt. Visst, en 3kg kanin kan också skada sig och sträcka sig om de landar fel. Man får tänka lite på hur kaninen ser ut och anpassa sig efter den. Men samtidigt, tycker den att det är roligt och klarar att hoppa, varför sluta pga deras storlek? Man kan ju alltid hoppa UT (utom tävlan).
Mvh Emma
#51 fast det är väl ingen som sagt att hermeliner absolut inte kan hoppa? själv skrev jag att dvärgharar och hermeliner ofta är för små för att hävda sej i de större klasserna, medelsvår är ju inte direkt en stor och svår klass.
#42 fast en rastypisk holländare har inte överdrivet långa bakben, jag har ingen koll på hur lättlärda de är men snabba och framåt är det få holländare som är från början. Det finns alltid undantag, oavsett Vilken ras? man väljer att satsa på men överlag är de lugnare än vädurskorsningarna. Holländare ÄR ofta duktiga, men som jag skrev tidigare behövs det rätt förare för att lyckas plocka fram det.
Sen att din holländare hoppade över hagen när den var 3 mån bevisar tyvärr ingenting, jag har en uppfödning som flög över kompostgallret när den var 6v gammal, det säger inte att den kaninen skulle bli en duktig elitkanin som plockar cert.
Det går inte att säga att en kanin som inte är avlad för hoppning inte går att hoppa med eller aldrig kommer hävda sej, jag har själv ett alldeles utmärk exempel på en kanin som igentligen inte borde kunna hoppa några höjder, han går nu i elitklass. Förutom honom finns det många andra exempel på kaniner som kommer från "ingenstans" och blir duktiga. Men det krävs alltid rätt träning och rätt förare!.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#52 okej då missförstod jag dig, trodde du menade att de bara kan hoppa väldigt små hinder :p
#54 nej msv är inte en stor och svår klass, men som sagt så missförstod jag bara det Ebba-Ö hade skrivit :)