Kanin iFokus

Kanin

Etikettkullplanering
Läst 589 ggr
CorneliaAndersson
0

När Para?, Trick..??

Hej! Jag har nu två frågor och istället för att skapa två trådar så skriver jag båda frågorna i en tråd.

Fråga 1:
När är det lämpligt att para 2 utekaniner? De bor utomhus men honan ska isåfall få sina ungar i ett garage, eftersom det inte blåser lika mycket där, men det är ingen skillnad på temperaturen. De är av rasen Hermelinkanin och bor då som sagt i Skåne.

Fråga 2:
Jag fick ju hem en hane igår, han är väldigt nyfiken och möter en i buren när man kommer fram. Idag så tog jag en lten brödsmula och testade om han kunde stå på bakbenen, Ja då!:D Men nu tuíll fråga, är det OK om man gör så en gång, fast att kaninen bara bott hos oss över en natt? Eller ska jag vänta mer? Jag bara testade eftersom han kändes så trygg, men vad tycker ni??

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Guldvingens]
0

Jag har som tidigast parat i mitten av februari och fått ungar i mitten av mars. Men allt beror ju på när honan är brunstig. Vissa honor blir inte brunstiga förräns värmen börjar komma (mars och framåt). Har endast haft utekaniner, aldrig förlorat en enda unge. Och då har jag fått alla kullar tidig vår.

Känner sig hanen trygg och inte verkar stressad är det väl inget fel med att trick-träna. Jag började dagen efter att börja greja med min nya hona, och den honan jag skaffade förra våren satte jag på sele och tog på promenad dagen efteråt (aldrig haft sele på sig innan, 8 mån gammal). Man får känna av ifall kaninen verkar orolig eller stressad.

CorneliaAndersson
0

Tack för svaret!:)

Denn här hanen är 2år. :P Men eftersom han har fått kullar innan och är reggad på 95,5 så köpte jag han dels för att jag ville ha en kanin till men framförallt aveln.

/ Cornelia Andersson,

[Guldvingens]
0

Du behöver inte förklara valet av att köpa vuxen hane. Låter förnuftigt att skaffa en vuxen, redan utställd och reggad hane som fått några kullar. :) Jag har främst skaffat redan vuxna kaniner själv så :)

Linnet
0

Brukar också försöka para första honorna i mitten av februari, men det är sällan det lyckas vid första försöket utan man kan få prova flera dar innan honan är villig och hanarna brukar inte heller vara så intresserade. Om inte honan är villig så tar jag bort henne och provar en annan dag.

Jag brukar ta in honor som får tidiga kullar i utrymmen där det är ca 10 grader, men då bor vi i Norrbotten så det kan vara ganska kallt ute. I slutet av april tycker jag det är ok att låta dom föda utomhus. Har varit med om flera ungar som dött från tidiga kullar som fötts ute, pga att dom boat dåligt eller nån unge har hamnat utanför boet, så numera tar jag alltid in dom som får kullar i mars och fram till slutet av april.

CorneliaAndersson
0

Men om man t.ex. låter ungarna komma i ca mitten av April, i ett garage, kan man ej ha värmelampa då?? :)

/ Cornelia Andersson,

Norberg90
1

Boar honan ordentligt fryser inte ungarna ihjäl! :)

Http://Angies-Kaniner,se

Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.

Dvärgvädur i Viltgrå

CorneliaAndersson
0

Ok, bara tänkte efterso detta blir henne första kull.

/ Cornelia Andersson,

Linnet
0

#5 I ett garage är det nog inga problem där är det väl inte så kallt som ute. Det händer ju att honor inte vet rikitgt hur dom ska göra när det är första kullen och att dom då inte gör ett ordentligt bo, så det får man kolla, ibland kan man få rycka loss lite mer päls ifall dom inte plockat så mycket.

[Guldvingens]
0

Som sagt, boar honan ordentligt så har ungarna det jättevarmt, även om det är minusgrader ute. Har inte förlorat en enda unge, någonsin, trots kyla ute.

CorneliaAndersson
0

¨Jo, det är faktiskt lika kallt i garaget som ute, fast det blåser ju ej i garaget :P

/ Cornelia Andersson,

Linnet
0

#10 Det brukar aldrig bli riktigt lika kallt som ute i ett ouppvärmt utrymme, så det går säkert bra om du inte ska ha kullen förrän i mitten av april. Skulle det vara mycket kallt så kan man kanske ställa in nån värmekälla ex. element, kupevärmare.

[Guldvingens]
0

I april har vi ju sommarvärme vissa år ;)

CorneliaAndersson
0

Ok, tack för alla svar!:)

/ Cornelia Andersson,

Linnet
0

#12 Det beror ju lite på var man bor, visst kan det vara riktigt varmt i april, men här hos oss kan det ju även snöa i april.

[Wera]
0

När det börjar bli 0 grader skulle jag nog ha parat honan, för då är det troligtvis plusgrader när ungarna kommer en månad senare. Vet ju inte hur det är i Skåne, jag bor i Gävleborg så här parar jag inte för än i ungefär mars.

Jag har parat min hona nu, men hon bor inne Glad

CorneliaAndersson
0

Ja, jag bor ju i Norra Skåne å snön kom sent i år

/ Cornelia Andersson,