Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 6216 ggr
natha-mjau
0

hö allergi?

Sedan jag köpte min förra påse hö så har jag känt att det är jobbigt att städa buren och ge Maja nytt hö.
När jag andas så kittlas det i halsen och det blir lite jobbigt att andas.
Har aldrig känt så förrut så jag trodde att det var nått speciellt med just den påsen.
det kittlas även en stund efteråt att jag hållt på med höet, och känns lite tjockt i halsen.
Nu har jag nytt hö, från en bonde (de förra va från djuraffär) och jag känner samma sak.

Har jag gått och utvecklat en allergi eller vad kan det vara?
Hur känns det för er som är allergiker och vad kan man göra åt det?

Det är inte så jobbigt att jag ligger och tror att jag ska dö, utan det är mest att det känns lite jobbigt.
Maja bor i mitt rum och har även en hö påse där. Det är bara jobbigt när jag verkligen luktar på det och när jag håller på med det.

Vet att det finns att köpa små packade hö kuber… men det verkar inte vara nån höjdare.

Zvintos
0

Det där känner jag faktiskt igen, jag får likadant. Så fort jag ger kaninerna hö så kliar det i näsan och börjar rinna efter en stund. Oftast går jag även runt och nyser ett tag efter det. Jag har konstaterad höallergi redan som liten. För mig räcker det med att snyta mig, spraya med lite saltlösning och ta en allergitablett. Sen går det över inom en stund.

natha-mjau
0

alltså jag får ju inte snuva och det rinner inte, det kliar inte i ögonen.
Det blir bara jobbigt i halsen :/

Zvintos
1

#2: Alla reagerar olika när det kommer till allergier. Om du misstänker att det är allergi så är det nog bäst att få komma till läkare och få det kollat.

Suskiv
0

Låter helt klart som höallergi. Flytta ut kaniner och höet från sovrummet så iaf det är höfritt. Ju mer du utsätts för hö ju större är risken att allergin blir värre. Till våren bör du överväga att låta kaninen bli utekanin. Fundera över möjligheten att fodra med hösilage, det dammar inte lika mycket som torrt hö.

Det finns antihistamintabletter du kan testa. Gå till apoteket, de kan hjälpa dig att välja en modell som kan tänkas fungera för dig. Tänk på att antihistamin inte botar allergin utan bara lindrar symtomen. Du brö fortfarande inte sova med höet/kaninen i ditt sovrum och bör fortfarnde överväga att kaninen blir utekanin.

Du kan även ta kontakt med allergiläkare (remiss skickas via familjeläkare) för att få mer hjälp med hur du ska tänka kring höallergi. Räkna med att du troligvis kommer få problem med gräs- (timotej) pollen till sommaren.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

natha-mjau
0

#4 bor i lägenhet så kan inte ha kaninen ute, och jag trivs verkligen med att ha henne inne och i mitt rum :(

Hur stor chans är det att bli värre och hur illa kan det bli?
Kan det komma helt plötsligt så? har aldrig haft problem med hö förrut :(

natha-mjau
0

#6 sa det i inlägget, men att det inte verkade så roligt…
kanske ska prova det.
fanns billigt att köpa i munkfors såg ja

[EllenAlicia]
0

vad bra då =)

Suskiv
0

#5 Risken är väldigt stor att det blir värre och det kan bli så illa att det slutar i andningssvårigheter.

Du har ingen balkong kaninen kan bo på? Hon bör verkligen iaf flytta ut ur sovrummet.

#6 Hökuber marknadsförs som allergivänliga men är man allergisk mot hö så är risken stor att man även reagerar mot hökuberna.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

bambiiii
0

samma här,jag nyser och det rinner från ögonen och det kliar i halsen och i ögonen! usch ja

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

MEWET
0

Min sambo tål inte heller hö. Jag har gjort en höhäck av en plastback. Den har bara en mindre öppning framtill så att kaninen kan äta. Detta innebär att det blir mindre damm från höet när kaninen äter. Då det dammar som mest när man fyller på höhäcken så gör jag det alltid i källarförrådet eller utomhus. Jag förvarar dessutom inget hö i lägenheten utan det får vara i källarförrådet.

Du kanske har möjlighet att bära ut hela buren och tömma den direkt i soprummet? På så sätt slipper du röra upp massa damm med höpartiklar inne i lägenheten.

natha-mjau
0

#9 vi har en väldigt liten balkong :/

#11 nja, alltså. vi bor på 4e våningen och buren är rätt tung för att lyckas bära ner i den lilla hissen vi har och jag tror inte grannarna skulle bli så glada om det kom kaninavföring direkt i soprummet som låg och lukta.