Död unge.
Det är med stor sorg jag meddelar att första ungen i kullen min låg död utanför boet nu inatt. Kan någon snäll människa tala om för mig om jag kan kolla i boet oxå även om modern är kvar i buren?
Det beror helt på honan. Vissa bryr sig inte, men andra är väldigt vaktande. Du får helt enkelt prova dig fram och se hur honan reagerar när du kommer nära boet. Tycker hon inte att det är OK, så ge henne något gott att knapra (t.ex en bit morot), eller sätt henne i en annan bur eller i rasthagen. Stör inte för mycket bara! Kanske en gång om dagen eller så.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Självklart. Tack för svaret den här tiden på dygnet
#2 No problems! :-)
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Fy fan 2 mer döda där inne och en död som hon inte ens försöker pressa ut. Helvete
Är hon förstföderska??
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Ja det var hon :/ hennes värkar drog typ ut för länge så hela kullen var dödfödd :/ all 6….. Pappa kanin är helt förstörd :/
Sitter och pussas med mig i soffan gör han nu då. Plutten min…
Honom är det väl inte spec synd om men mamman/honan kan ju behöva lite extra tillsyn och dryck/energirik föda om hon haft en svår långdragen förlossning.. Är hon i mogen ålder..?
Pappan har nog noll koll på vad som pågår, och även om han visste så skulle han knappast bry sig ;)
För du har dem väl inte i samma bur antar jag?
Hade en hona med långdragen förlossning förra helgen. Hon och ungarna mår bra nu, fast hon var väldigt tagen första dygnet efteråt och jag fick bädda in ungarna åt henne några gånger.
Jättetrist med kullen, fast ta hand om din hona nu och ge henne en extra morot! …och lugn och ro.
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
jo, hon har fått en hel del extra uppmärksamhet, nytt hö, massa gullegull, grönsaker etc. men nej hon var ju inte precis mogen för det här. det var liksom tjuvparning det här.där emot verkar hon inte tycka att et var så jobbigt. hon beter sig precis som vanligt. Den sista ungen var det som verkade mest jobbigt för henne. den var ju då dödfödd som de andra fast större och kom med baken först. stackars flickan.
Men pappan här verkade bry sig mer än vi trodde att han skulle. han har varit heldeppig och inte velat göra någonting alls efter att man bar ut de små. och när han såg att man bar ut dem hoppade han liksom runt oroligt. ja, svårt att förklara men han verkade förstå vad som hände och verkade ta väldigt illa vid sig.
men men veterinären säger att vi ska försöka om ca 2 månader igen. hoppas att det går bättre då.
#9 nejdå självklart inte samma bur. men de ser varandra som de står nu.
#10 jo. fast min hona hade l¨ngdragna värkar nästan 1 dygn och ca 12 timmarintensiva ena innan något hände. men jo då hon får ligga och mysa med mig och grönsakerna nu.
#11 Om det var en tjuvparning, så förstår jag inte varför ni ska ta en kull igen om två månader?
Speciellt inte när det gick så här denna gången… Hur gammal är honan?
Är hanen piggare nu? Annars tror jag det är något annat som felar.
// Anka
långdragna*
#11 jo det var tänkt att ta kull på dem fast inte såhär tidigt utan de hade smitit ut och haft en romantisk kväll felt själva. vi skulle egentligen tagit en kull på dem i april.
men hanen mår bättre nu. han är lite småsur men mycket piggare. tack
#15 Okej. Hur gammal är honan?
// Anka
ca 4 månader. så det här var allderles för tidigt. vi hade liksom planerat att hon skulle få bli 7 iallafall
#17 4 månader(!), då betyder det att du inte alls ska vara ledsen över att ungarna inte klarade sig. En så ung mamma ska inte ha ungar, det är alldeles för påfrestande för henne när hon fortfarande växer så pass mycket till. Försök att hålla koll på dem i framtiden så att det inte blir fler tjuvparningar.
Ljustadalens kaningård
#18 jag vet. jag är inte riktigt ledsen för det. utan för min lillflickas skull just eftersom att det var så jobbigt för henne. det här var verkligen inte planerat. och tjuvparningar är det slut med, de får bo i separata rum från och med nu.
#19 Låter ju bra det 
I din rubrik- "unge död" och ditt uttryck "med stor sorg" ger ju onekligen intrycket att du längtade efter denna kullen men det var ju definitivt för tidigt för honan..
Lycka till om 3-4 mån med nytt försök