-30 utekanin
Har mina kaniner ute och just nu är det ca 30 minus och kommer att vara det i några dagar, och dom har just nu när det är så kallt fri tillgång till kaninpellets och hö och husen har jag proppat fullt med halm och ger varm vatten 2 gr per dag.
Tror ni att dom klarar sig? deras päls var lite frusen så som vi får på vårt hår när det är kallt ute.
http://emmaskaninselar.blogg.se/
Ja dem klarar sig bra :) Vi hade som kallas -25 grader förra vintern och vi & kaninerna ärinte vana vid det, men det klarade sig superbra! :=D
Så länge man har massa gosig halm, bura bur/bod, bra mat osv går dte br:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Minus 30 klarar dom, men blir det neråt minus 40 grader som vi hade en vinter för ca 15 år sen, då är det i kallaste laget, kaninerna blev lite omtöcknade och konstiga, brydde sig inte om maten osv.
Skulle inte ge dom fri tillgång till pellets, inte bra för magen om dom inte brukar få så mkt! Sen är det mkt bättre att ge dom mer hö, det sysselsätter dom mer än pellets.
Som de andra säger är det bra att ge mycket hö de kan äta och mycket halm som de kan boa med. Extra bra är ju om de har en kompis. Mina kaniner brukar sitta och kura ihop sig bredvid varandra när det är kallt. Den andra kaninen avger ju en del kroppsvärme också.
Vadå extra mycket hö? De ska ju ha hö alltid. 
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#5 dom äter ju mer :P
#6 Jo men eftersom dem ska ha fri tillgång blir det ju inte extra;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#7 minus 40 grader är gränsfall, vet att kaniner hittades till synes livlösa när det var så kallt här, dom piggnade på sig då dom kom in i värmen men annars hade dom nog frusit ihjäl.
Jag vet några som dött även vid minus 30 grader… Men varmt vatten om möjligt gärna 3 ggr om dagen o mkt halm som ovan skriver tror jag minskar risken. På vintern behövs mera energi för att hålla värmen så pelletsmängden bör ökas, dock ej fri tillgång, men mer än sommarhalvåret. Ppelletsen innehåller ofta mer energi än de flesta hö (om man har bra pellets). Det går helller inte åt lika mkt energi för en kanin att tugga pellets som det gör att tugga hö. Alltså mindre energiåtgång, mer energiintag, när man ökar pelletsmängd. Å den energin behövs för att hålla värmen. Fri tillgång till hö bör ju kaninerna ha som alltid, året runt, men tror inte alls det är fel att öka pelletsmängden,men inte fri tillgång, för då blir det kanske magproblem som ovan skriver..utan en måttlig ökning är nog bäst..
Ska nog ha kaninerna i stallet nästa vinter, eftersom dom lovat 36 minus till helgen vill ju inte att dom fryser ihjäl direkt :/

Här har vi nu minus 30 grader, inte kul alls, men det går ju inte att göra så mycket åt det. Hoppas att det inte blir kallare i alla fall.
här är det minus -21 nu. Blir så oroliga för ninisarna :/ Dom bor för tillfället i sina sommarhagar i en bod med en träplanka under och sen massor av halm, så jag hoppas dem klarar sig :S
/Ida Lövgren, Vedbybackens Kaningård
♥ Findus ♥ Polly ♥ Tingeling ♥ Skorpan ♥ Holly♥ Lukas ♥ Ginny ♥

#13 Minus 21 är ingen faramen här har vi minus 35,2 nu på morgonen, börjar bli lite väl kallt för kaninerna, inte kul alls.
#14 ok. Usch då :/ Hur gör man då med dem? :(
Förra vintern hade vi -28 en vecka, vår äldsta kanin som nu är 9 år hade inga problem med det 
…inte de andra heller såklart, fast de är ju unga och starka!
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu
Min ena kanin darrade lite idag när jag tog upp henne. men värmde henne lite med en filt, usch för denna kyla :/

#15 Ja det är inte så mycket man kan göra annat än att ge dom mycket mat och hö, varmt vatten i skål.