Förbjud vattenflaskor i minusgrader!
Tänk er själva att behöva slicka på metall för att släcka törsten (alla vet ju vad som händer om man slickar på en metallstolpe när det är minusgrader ute…). Jag gjorde ett experiment där jag la ut en vanlig vattenflaska och sedan efter 2h så slickade jag på pipen, det var ganska obehagligt. Tänk er då kaniner som har mindre tungor och dessutom mindre saliv… :(
Funderar på att starta en namninsamling och sedan skicka in det som ett lagförslag till länsstyrelsen. Vad tror ni om det? Förmodligen så kommer det inte att hända någonting, men det är värt ett försök känner jag.
tror det är ganska svårt att få det att förbjudas faktiskt.
Det är ju upp till var och en hur de vill ha det.
Vet flera stycken som använder flaska året om och som tycker att det funkar super.
men jag håller med dig att det lär vara obehagligt. tycker skål fungerar bäst.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Jag hade både och ett tag, till mina tre kaniner, två föredrog skålen och en föredrog flaskan. Så det är nog individuellt mellan kanin till kanin. Beror nog oxå på vad kaninen är van vid från födseln. Så länge man själv tar ansvar för att kaninen får i sig tillräckligt mycket vatten på ett behaligt sätt så är det ju inga problem. 
Ett förbud tror jag faktiskt inte att man kommer någon vart med. Däremot tror jag det är bättre att få in det i lagen (L80) som en rekommendation, att man tänker på att hellre försöka använda skål utomhus på vintern. Det tror jag faktiskt dessutom kan vara lättare att få igenom än ett lagförbud.
Tycker att du har helt rätt, jag skulle inte vilga dricka ur något sådant. Flaskan är en jättesmart uppfinning, men har länge funderat på om det kanske inte vore smartare att ha gjort även pipen i plast och typ klätt in kulan i plast istället….
Men ja nu är det inte så, så då får det ju bli skål. Jag skulle gärna skriva på en lista!
Någon som matar och vattnar kaninerna utan handskar? Isf. vet ni hur det känns när fingrarna fastnar i t.ex låset på buren.
Tänk er om det vore tungan och inte fimgrarna. Här är det -15 grader just nu, kom gärna och testa 
Mvh. Ann E Mellerudskaniner och Dvärgvädurer www.mellis.n.nu