Ta in utekanin
Jag har en kanin som bor ute. Hon var väldigt tam när vi köpte henne, är fortfarande tam, men inte lika mycket då jag inte kunnat hålla på med henne så mycket under vintern.
Tänkte därför att jag kanske skulle ta in henne och ha henne i mitt rum en period när det blir varmare.
Hur varmt måste det vara ute för att jag ska kunna ta in henne utan att hon får nån temperatur chock? Har hört att det måste vara 10+ grader för att man ska kunna ta ut en inne kanin, gäller samma med att ta in en utekanin?
Om jag ska ha henne inne en period, tror ni hon trivs bättre med att vara ute på dagarna i en markbur och inne på nätterna. Eller ska jag ha henne inne dygnet runt?
Jag ska just ta in en utekanin idag, jag börjar genom att låta henne bo i garaget (som är intill huset så det är varmare där inne men inte lika kallt som ute, är väl några plusgrader där) och jag ska låta henne bo där i ca 1-2 veckor sedan kommer hon in i våran (inredda) källare som är ca 20-22 grader. Detta för hon ska ha ungar (vill inte ha ungarna i kylan)
Så börja sakta, om du inte har något kyligare rum kanske du har ett rum som inte används i huset och som du kan ha öppet fönster i - dvs kyla ner det, och sen låta henne bo i vanlig rumstemp. Annars bör du nog vänta till kanske mars/april, då det börjar bli 0 grader (nattetid) och lite plus kan du nog ta in henne sen kan man alltid hjälpa kaninen genom att kyla ner öronen och fukta pälsen.