Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1939 ggr
Sannoa
0

"para" ihop kaniner

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag skulle behöva hjälp av er som har erfarenhet i området. Jag har en kastrerad hermelinhane hemma, han är ca året, & nu nyligen köpte jag en liten dvärgvädurshona på 8 veckor. Jag har låtit dem hälsa på neutral mark, och de har gått bra ur den synpunkten att ingen av dom är det minsta aggressiv. MEN, problemet är att han juckar på henne, och det känns som han aldrig ska sluta. Jag är väl medveten om att de juckar för rangordningen, men han låter precis som de gör när de vill para sig, och hans snopp "är i full gång" tyvärr. För det första så trodde jag de tappade sin sexdrift helt när man kastrerade dem? Det var länge sen jag kastrerade honom, det var i augusti förra året. För det andra, är det vanligt att killkaninen blir såhär, alltså parningssugen (trots kastrering?)? Jag lät honom hållas till en början, men till slut tyckte jag så synd om henne för han slutade aldrig, så jag började säga till honom. Han lyssnar väldigt bra, men så fort han får chansen så försöker han. Jag har kaninvana sen tidigare och jag tycker inte det känns som de gör upp om rang, känns som han bara vill sätta på stackars tjejen. Är detta något som någon känner igen, och kommer han att sluta så småningom?

TACKSAM FÖR RÅD & tips?!

[linneasandberg]
0

säker på att du kastrerade han och inte serileserade honom?

[Luppa]
0

#1 Görs sterilisering ens på kanin?

Sannoa
0

Ja absolut, det var det som var sagt, sen vet ju inte jag vad veterinären gjorde på operationsbordet men det var definitivt kastrering som var sagt. Din erfarenhet är alltså att parningsbeteendet försvinner helt? Det var det jag trodde det skulle göra, så jag känner mig galet fundersam här hemma!

[linneasandberg]
0

#2 jag tror det :/ jag vet inte, har bara hört att sterelisera låter dom fortfarande ha sin parningsinstinkt eller vad man nu ska kalla det ;)

Sannoa
0

Jag håller med, hela syftet är ju att ta bort könsdriften. Så vore ju alldeles galet om veterinären inte kastrerade.

[linneasandberg]
0

jag har själv kastrerat min kaninhane och det tog en liten tid innan han slutade helt och hållet med jockande och sprättande

Sannoa
0

Okej! Då kanske han är jävligt seg med att bli av med beteendet då bara Tungan ute

Zvintos
0

#4: Sterilisering görs inte på kaniner. Anledningen är att det inte finns någon som helst mening med det. Utan det är kastrering som görs. Glad

Gällande hanbeteende så kan det fortfarande vara kvar trots en kastrering och detta eftersom det inte enbart är testiklarna som tillverkar könshormon, utan det tillverkas även i binjurebarken. Alltså tas inte all tillverkning av det bort genom kastrering och hanigt beteende kan finnas kvar trots det om den normala hormonnivån är hög, men troligen inte i samma utsträckning (dvs inte lika "illa"). Så för de kaniner som man inte märker så stor skillnad på i hanbeteende efter kastrering, kan det nog ta längre tid innan det gör det (om det ens gör det för alla).

Fridaaaa
0

Sterilisering kan endast göras på honor, vilken man sällan gör längre.
Man kastrerar honor & hanar nuförtiden :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Suskiv
0

#9 man kan faktiskt sterilisera hanar också. Då kapar man bara sädesledarna, men som sagt det görs inte på djur utan endast på människor.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
2

#10 Ja men nu handlade det om djur inte människor ;)
På människor vet jag att man kan göra det.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sannoa
0

Okej, tack för ett bra svar! Då förstår jag varför hans sexdrift finns kvar! Då är det väl bara att hålla tummarna för att han vänjer sig vid hennes doft, och därmed tappar intresset lite för henne. Det har gått lite bättre idag tycker jag, men man kan ju knappast lämna dem utan uppsikt. Men tack snälla du, nu förstår jag mer varför!