Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1496 ggr
oliiver
0

Kanin under vintern!!

Jag undrar hur ni gör under vintern med era ute kaniner:

Hur länge är ni ute med den/de?

Hur ser buren/-arna ut under vintern?

Hur gör ni för att kaninen/-erna inte ska frysa?

Hur mycket mat ger ni kaninen/-erna per dag?

Är tacksam för svar, och tackar redan er som svarar !!

/Kram Betul ♡

Fridaaaa
0

Mina får vara ute i hage/sele när det inte är minusgrader, då dem avskyr minusgrader! Så inte lönt att ha dem ute i hage/sele då, för dem sitter mest och darrar eller inte rör på sig.

Jag har mina i en bod där det blir max -5 grader, har spån, halm och hus åt dem :)
Mina får lite mer pellets än på sommaren, plus då sitt hö och vatten :)
Dem får ca 0,75 dl var när det är som kallast, bj-korsningen får 3-4 dl på vintern när det är som kallast.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

Kaninerna får ju vinterpäls så dom fryser inte. Buren ska vara på ben och med en bodel, även om dom väldigt sällan är inne i bodelen. Ljummet vatten i skål, ordentligt med hö och halm och pelletsmängden ökas med kanske 50%.

Acinorev
0

Min är ute dagligen om det inte är kallare än -10, det inte snöar och det inte blåser så väldigt. Nu under vintern blir det max en timme/dag ute i hagen.

Han bor i en lekstuga som inte blir kallare än 0 grader och har en massa halm i både sovhuset och på golvet, han skrapar dock bort det på golvet för det blir väl för varmt för honom. Men det är något som sysselsätter honom de dagar han inte kan vara ute och rusa av sig.

Han har fri tillgång till pellets, jag ger grönsaker varje dag och byter vatten så ofta jag har möjlighet så en 4-5 gånger/dag. Ja, grenar har han såklart också.

[EllenAlicia]
0

från jag kommer hem tills det är mörkt, men intre varje dag för att det hinner bli mörkt och jag måste plugga mm

lite stökigare än vanligt, det luktar kiss som frusit

jag gör unte så mycket, jag har mycke halm som dom kan gotta sig i.

2 dl tillsammans, ½ dl mer ön vanligt :)

Linnet
0

#4 Håller med dig angående burarna, det är ett problem med rengöring, man får fylla på med burmaterial ovanpå det fastfrusna och hoppas på plusgrader nån gång då och då, fast här är det sällan plusgrader under vintern.

Fridaaaa
0

Ja hos flickorna ser det ut som att jag missköter städningen :( inte alls roligt, men vad ska man göra? :(

[EllenAlicia]
0

#5 & 6 ja städingen är värst :( och vattnet jag har byt 4 gånger idag och det blir en 5:e när dom får kvällsmat, för pipen fryser :S det är typ -7 eller -10

Fridaaaa
0

#7 Testa vattenskål istället med ljummet vatten, har precis börjat med det till mina, fungerar bättre än flaska:) Flaskar fryser pipen i inom en halvtimme i minusgrader

[EllenAlicia]
0

Dom bara välter ut vattnet :<

Fridaaaa
0

#9 Det gjorde mina med innan. Men du som har galler till dina kan ju sätta fast t.ex akita skålar i gallret :)

[Wera]
0

**Hur länge är ni ute med den/de?
**Dom bor ju ute hela tiden så dom klarar kylan bra men när dom är i hagen är dom ute antingen från förmiddagen (10/11.00) tills det blir mörkt(15/16.30) eller ungefär från lunch/13.00 fram tills det blir mörkt. Ju kallare det är desto mindre får dom vara ute, men det är bra att ha något i hagen som dom kan sitta på för att slippa sitta i kall snö hela tiden, ex. en planka eller hylla, alt. halmtuss. Mina får inte komma ut om det snöar eller blåser för mkt dock. Men minst 2 timmar när dom väl kommer ut (ett par gånger i veckan).

**Hur ser buren/-arna ut under vintern?
**Dom har spån precis som på sommaren men ibland med mer halm, sen är dom betydligt skitigare p.g.a. att skiten fryser fast, det översta (bajset) sopar jag bara upp och sen läggs ett nytt tunt lager spån på.
(Det blir lager på lager tills det blir ca 0 grader, går knappt att hacka bort, i plast-inneburarna i boden brukar det gå bra att hacka loss "isbitar" då det inte fryser fast lika mkt i botten men i uteburarna som är i trä går det inte). Hos vissa kaniner har jag toalåda och den är det bara att ta in och tina upp, jätte smidigt. Glad

**Hur gör ni för att kaninen/-erna inte ska frysa?
**Jag gör ingenting mer än att ha ett plastskydd över burarna som står ute (har de flesta i en bod) för att det inte ska snöa in genom gallret rakt in i buren. Sen får de mer mat.

**Hur mycket mat ger ni kaninen/-erna per dag?
**1 dl pellets, lite grönsaker, frukt och bröd nästan varje dag samt hö.

#7 Därför har man skål, jag ger dom 2 gånger om dagen Glad

[EllenAlicia]
0

#10 ah jag tänkte beställa en men det är när pelletsen är slut så köper jag med pelletsen så blir det billigare :S

Fridaaaa
0

#12 Okej :)

Dipsie'n'Poo
0

Går in då och då och kelar, byter vatten och tar bort bajs mm. Minst 3 gånger per dag.

Ett lager spån längst ner, sen mycket halm över. Ny halm nästan varje dag.

Då de har vinterpäls gör jag inte mycket, förutom att lägga in halm nästan varje dag.

Nu när det är som kallast får de 2 msk mer än vanligt. Men 5 msk samt 4 msk. Sen nytt hö ett par gånger om dagen.

Sen det här med hur de ska få vatten.
Jag byter vatten flaskan 3-4 ggr om dagen. Sen går jag in ett par gånger med vattenskål och de kommer fram till gallret och de får dricka tills de inte vill dricka mer. ^^'
Vattenskål går inte, har redan provat. De kastade runt med den (en sådan man sätter på gallret) och spillde ut allt.

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

bambiiii
0

Om jag tar ut min kanin i kylan så ommer han bara att sitta stil.men han bor på balkong så det blir några 20mn promenad inne!

haLm,hö och mycketpellets! :)

Jag går in och kollar då och då sen har jag halm och ger honom gott om mat och lite mer bröd än vanligt,mer pellets och några grönsaker och hö så klart

1½ dl pellets per dag med grönsaker bröd och hö! :)

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Suskiv
0

De bor ute dygnet runt. Är i hagen några timmar per dag. Förutsatt att det inte vräker ner.

Spån + halm och så har de ett hus de kan gå in i. Svårt att hålla rent eftersom allt fryser, men jag tar bort det som går och lägger rent över.

De har halm och så har de faktiskt vinterpäls så de fryser inte.

Dvärgväduren får ½ dl och rexen får 1 dl.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
0

#15 1,5 dl är mycket till en hollis. och var försiktig med att ge bröd ofta. Det e ingen kaninmat

Dipsie'n'Poo
0

Ojsan, missförstod första frågan helt! xD
Så ignorera mitt första svar…!

/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.seHjärta

[aammE]
0

#7 Nej. :C Ha inte vattenflaska ute på vintern! Tänk dig själv att behöva slicka på en metallpinne i minusgrader för att släcka törsten, ajaj! Byt till akitaskål som du kan fästa ordentligt på gallret.

[EllenAlicia]
0

#15 hehe lite mycke mat jag ger mina kaniner, hollis och frasse 2 dl per dag :)

Becca-
0

Hur länge är ni ute med den/de? Det varierar jättemycket, ibland blir det flera timmar, ibland blir det bara några minuter. När jag har mycket i skolan blir det tyvärr så att mina föräldrar får stå för goset!

Kaninerna är ute från morgon till kväll i sin rymmningssäkra Hage, med tillsyn lite då och då. Sedan kommer jag på eftermiddagen då!

Och dem är ute oavsett väder, då buren står i hagen - alltså kan dem välja om dem vill sitta inne eller inte.

Hur ser buren/-arna ut under vintern? Dem är täckta med ett tjockt lager spån i botten, och över det massa hö. Inne i bodelen har dem packat med halm.

Hur gör ni för att kaninen/-erna inte ska frysa? Ser till att dem rör på sig, och inte sitter stilla allt för mycket. Dock är mina kaniner så aktiva av sig själva, så att dem håller värmen utan större problem.

Hur mycket mat ger ni kaninen/-erna per dag? Utöver örter, grönsaker, hö och godis så ger jag 1 dl till mina 2 kaniner (1/2 dl var) av fodret Rabbit Royal.

:holmgreen:
0

Mina kaniner får komma ut så ofta jag kan, eftersom de är ute så tål de ganska mycket, och en av dem älskar snö :P Ibland blir det varje dag, ibland varannan, ibland var tredje. Beroende på väder, deras humör och tid :)

Nu så här under vintern är mina burar fullproppade med hö, spån och halm! Jag anser inte att man behöver ha något mer än det (när det gäller botten material och så ) Städar gör jag 2 gånger i veckan, det hinner inte bli så mycket bajs och sånt , utan ganska lagom, sen tar jag bort det som går, det brukar alltid finnas lite fastfryst spån kvar när jag är färdig, men så gott det går… + grader är ju alltid härligt, då blire ju liite enklare att städa ;)

För att kaninerna inte ska frysa har jag ju spån, halm, hö, pellets.. innn byggd bolåda i burarna också.

Maten ger jag ju fri tillgång till hö, halm (inte mat ju, men de brukar knapra på det), 0.75dl pellets , vatten ca tre gånger om dagen och på morgonen brukar de få en bit morot, äpple, banan, eller vad det nu blir ;)

bambiiii
0

17# hur mycket ska jag ge då? :)

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
0

#23 Vad har du för pellets?
Max 1 dl, med tanke på att du ger massa grönsaker med.

bambiiii
0

24# ahha! jag har kanin och marsvin grönpåse! ska byta så fort den är slut!

ja jag ger mycket grönsaker och hö :)

Fridaaaa
0

#25 Okej Carrier då alltså :)

bambiiii
0

japp! :)