Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 590 ggr
Julio2
0

Färgfråga

Jag undrar lite över färgen på min teddyhona.. Enligt härstamningsbeviset är hon wienertecknad mörkbrun zobel men jag undrar om hon egentligen inte är svart wienertcknad då jag läste någonstans att mörkbruna zoblar ska ha mörka klor och min tjej har vita klor. Pälsen ser svart ut längst ut men i underhåret är det mer åt det gråa hållet. Om man fluffar upp pälsen ser hon liksom lite grådaskig ut om ni förstår vad jag menar. Hennes mamma är gulsvart japantecknad och hennes pappa blå zobel.

[Luppa]
1

Att hon har vita klor beror på att hon är wienertecknad. Har du någon bild på henne?
Egentligen så är det lättast att se om en kanin är zobel eller svart/blå när den är ett par veckor gammal. En kanin som ser svart ut som vuxen kan mycket väl vara zobel.

En svart kanin brukar ha grå underull, så det är inget konstigt.

Linnet
0

Svarta kaniner har ju också mörka klor så precis som sagts i tidigare inlägg så beror det på wienerteckningen. Långhåriga kaniner i mörka färger har ju ofta lite blaskigare färg.

Julio2
0

Ok. Ja, då är hon säkert en zobel då. Inte för att det spelar någon större roll annat än att det vore lite kul att veta säkert. Hur ser man skillnad på en svart och en mörkbrun zobel när de är nyfödda då? Har tyvärr ingen bild på den här datorn, ska se om jag kan ladda upp bild från telefonen.

Linnet
0

Mörkbrun zobel är inte helt svart, lite blaskigare helt enkelt, det syns tydlig skillnad om man har en svart och en brun zobel, sen brukar zoblar ha rubinglans i ögonen också.

[Wera]
0

#4 Det syns inte så tydligt på teddys..

Zoblar brukar ha rubinglans eller lite "blaskigare färg" som Linnet nämnt men annars kan du kolla stammen, vilka färger finns längre bak? E, U osv.