Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 890 ggr
Julio2
0

Lugna teddysar

Jag har haft några olika kaniner under min uppväxt, huvudsakligen dvärgvädurar och korsningar av dessa. Just nu bor det två mysiga teddyvädurar hemma hos oss. Det är visserligen de enda teddyvädurar jag har erfarenhet av men jag slås av att de är så oerhört lugna i temperamentet i jämförelse med tidigare kaniner jag haft. Det är en hane på 3 år och en hona på 11 veckor, men även lilltjejen är väldigt stillsam. De bor i vår lekstuga om ca 4 kvm som de får röra sig fritt i och om dagarna är de ute i rasthagen som består av tolv ihopsatta kompostgaller med en utebur på ben mitt i som de kan skutta in och ut i som de vill. När de sätts in i rasthagen brukar de gå runt ett eller ett par varv i hagen innan de hoppar in i buren där de sätter sig och vilar eller mumsar hö. Sedan sitter de oftast där tills de plockas in för natten igen! Rör de sig för lite? Måste jag aktivt motionera dem mer? Vi tar ut honan på korta promenader i sele ibland men även då är hon lugn. Hanen gillar inte att gå ut på promenader i sele då han blir jättestressad av det så det har vi slutat med. Är de fler som har erfarenheten att teddysar är lugnare än övriga raser?

Fridaaaa
0

Jag tycker att dem är lugnare :) 
I alla fall dem jag har träffat.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Borgbackens
0

Jag har har teddyvädurs uppfödning, och alla de kaniner jag haft/har är väldig lugna i buren, men är väldigt aktiva i hagen :) Har du kollat så de inte har några tovar vid benen? Kanske något som fastnat i pälsen och skaver, så det gör ont när de rör sig? :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

Julio2
0

Inga tovor! Jag tänker att det kanske är kylan också? Att de sitter tillsammans och kurar mycket för att hålla värmen.

Borgbackens
0

Bor de inne i vanliga fall? :) Kan ju vara kylan, man tycker inte det. De får ju päls anpassad till temperaturen :)

Hälsningar Johanna ~
Medarbetare på Teddykaniner.ifokus

www.borgbackens.weebly.com - Uppfödning av teddyvädurar ♥

[ÖstergärdetsKaniner]
0

Jag tycker att det är väldigt individuellt om de är lugna eller inte, Teddy är ju en ganska lugn ras, men det finns både lugna och väldigt energiska och pigga teddysar. Så det beror lite på personligheten :) Men är kaninerna vana vid kyla? Annars kan det ju vara därför de är stillsamma, att de fryser.

Julio2
0

Jo, de är vana vid kylan. De är ute hela tiden, dygnet runt. Jag får väl hoppas att de tar sig den Motion de behöver :)

Tarja
0

Generellt så upplever nog många att teddysarna är lugnare än andra raser, dock så tycker jag att det är ganska ordentligt med fart i majoriteten av mina.

Fridaaaa
0

Mina är ute kaniner, både långhår & korthår, men mina vill inte vara ute i Hage när det är minusgrader, kanske likadant med dina?

bambiiii
2

kan inte svara då alla kaniner är olika t.x bara fött vi tjejer kommer från sverige så betyder inte det att de är lugnare än tjejer i Afrika;) så det beror på! träffade en teddy men tyckte inte att den var särskilt lugn men som sagt så beror det från kanin till kanin

Bambi du är min älskling ♥ Älskar dig

Blogg: www.janaslife.bloggplatsen.se

Animals can destroy EVERTHING you have,clothes,shoes,doors but they will NEVER destroy your heart <3

Fridaaaa
2

#9 Det kan man ju inte riktigt jämföra med tycker jag :)
Kaniner är ju framavlade för just temperament, utseende osv, det är ju ite människan :)