är hon överviktig?
Låter mycket + att hon ser väldigt grov och en aning klumpig ut. Dubbelhakan kan tyda på fettöverskott.
Svårt att säga när det är blandras, men personligen tycker jag att hon ser lite överviktig ut :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hon ser lite fet ut ja. Har ungefär samma korsningar, och min hane (som är störst av dem) väger 1,9 kilo och är "normal".
Vad får hon för mat?
Normalvikt på en blandras går inte att säga.
Jag hade två systrar som var dvärvädur/hermelin.
Den ena hade normalvikt på 1,9kg och systern på nästan 4kg.
Däremot ser hon överviktig ut rent hullmässigt.
Min "tyngsta" dvärgvädur väger strax över 2 kg, hon har liten liten hakpåse som hon är väldigt duktig på att gömma för dommarna, hon ansågs dessutom vara ett bra exempel på "en lagom stor lycklig kanin" ;)
För mig ligger normalvikten för dvärgvädurer och dess liknande korsningar runt ca: 2 kg.
Enligt bilden tycker jag inte att hon ser "jätte" stor ut som en del beskriver, visst hon har hackpåse och ser kanske lite större ut än idealet men jag har sett mycket värre kan jag säga ;)
Jag skulle vilja kalla det "lätt" övervikt och eftersom detta inte är något utställningobjekt så bör hennes mål ligga på ca: 2kg då jag ser väldigt mycket dvv i henne, vet du att hon är hermelin/dvv korsning alltså vet föräldrarna eller bara en gissning? :)
Hur är det med motionen för henne? Vad har hon för foder och hur mycket får hon per dag? :)
#6 Den på bilden är en lejonhuvad dvärgvädur ;)
Men dem har samma idealvikt på standarden så :D
Ja jag vet att hon är det :D Om man ska vara exakt så Lejonhuvad weinertecknad dvärgvädur ;)
http://emmaskaninselar.blogg.se/
#8 Ja färgen/teckningen är weiner, fast rasen heter ju Lejonhuvad dvärgvädur ändå ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 och #3
jag brukar släppa lös henne på baksidan varje dag tillsammans med sin burkompis. dom är utekaniner och nu på vintern så äter dom 1,5 dl pellets på morgonen och 1,5 dl havre på kvällen :) dom får ju såklart fri tillgång till hö och vatten också. pelletsen är en speciell blandning från djuraffären då Fia (som hon heter) får magproblem av vanlig :)
#10 Minska ner på pelletsen, och ge max 1 dl på morgonen och max 1 dl havre på kvällen :)
#10 Oj, oj. Inte undra på att hon är lite överviktig. 3 dl är ju enormt mycket. Max 1 dl per dag skulle jag säga. Havre ger man ju vanligtvis som tillskott till kaniner med lite dåligt hull. Så det skulle jag inte ge.
Jag ger ½dl pellets om dagen till min rex på nästan 4kilo… Så håller med #12 om att du måste dra ner mycket! Dessutom rekomenderades i alla fall jag av min veterinär att bara ge pellets/godsaker på kvällen så att de äter hö för att bli mätta under dagen :) (Min veterinär är Bo Runsten på Blå Stjärnans exotiska avdelning i Göteborg, han är med i Djursjukhuset om du vill spana in honom :D)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
aa, fast hon och hennes kompis delar ju på den maten :)
#14 det var ju bra :) Men jag tror du kan ändra strategi och ge dem 1dl pellets var på kvällen bara! Ser du till så att de delar jämnt på maten? Annars kanske din tjocka äter mer än hon borde? Dela på dem vid matdags? :)
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
#4 beror mycket på vilket pellets man ger också ;)
#14 Jag skulle rekommendera att varje kanin får 1 dl pellets om dagen (som #15 sa skilj dem åt vid matdags om de inte delar jämt) och tar bort havren som är till för att få upp kaniner i hull inte ner :) Och ge dem massor av hö att äta (grovt hö då inte djuraffärshö som brukar vara tunt och näringsfattigt och kan vara anledningen att kaniner vräker i sin pellets istället för att äta hö).
Med tanke på att en dvv skall väga typ 1.9 kg och en Hermelin 1.3 så är väl en blandning av dessa på 2,4 ganska mycket!
Å det är ju förståligt med den mängden mat de får. Som många andra skriver minska på maten och skippa havren. Det är hö som är basfoder och pellets är tillskott, inte tvärtom.
Mina dvv får 0,5-0.75dl beroende på om det är hona och haen samt hur aktiva de är. Hermelinerna får mindre än 0,5dl. Alla äter ordentligt med hö.
Hoppas dina kaniner mår bra och att du kan minska lite på maten så att du inte förlorar dem i förtid pga. att de är stora.
tack allihopa för att ni delar med er av tipsen !
#15- haha ja, jag får nog börja "bevaka" dom lite så att inte on tar allt, hon är ju trots allt ganska dominant över honom ;p
Och ta bort havren. Det används som tillskott till smala kaniner, och dessutom är spannmål inte det ultimata för en kaninmage. Och verkligen inte i den mängden.
Jag skulle ha dom i sär ett tag varjedag och bara ge mat en gång. och minska maten till knappa en dl typ 3/4 dl. en kanin klarar sig bra på bara hö och vatten. bantade ner min dvärgvädur från 3kg till 2kg en vinter hon gick mest på hö och lite pellets utan havre typ en halv dl fick hon. den andra kan ju änta full ranson men max en dl per dag.
Ska påpeka en sak i sammanhanget… En fet kanin SER sällan fet ut, det märks först när man tittar inuti. Så när kaninen väl ser fet ut, då har det gått långt.
Kaninen på bilden ser fet ut, och kraftfodergivan är alldeled för stor.
Trådstartarens 2 kaniner äter mer kraftfoder än jag ger en hona med 6 ungar…
#20. okej, det var smart, så jag ska alltså separera på dom när dom ska äta?
alla--
nu ser det ut så här:
*jag ska ta bort havren
*ge dom 1 dl pellets på morgonen & 1 dl pellets på kvällen
*skilja på dom medans dom äter
något mer?
Du ger dem fortfarande för mycket pellets! Max 1 dl per dag per kanin. Vanligtvis får kaniner inte mer än några matskedar, och dina kaniner kanske ska ha 1/2 dl var för att gå ner i vikt över huvudtaget.
Mina kaniner får inte mer än en halv dl pellets om dagen, minska ner på pelletsen till max 1 dl!
Dock tycker jag det är för mycket, men du märker när kaninen är i bra hull!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
så ni menar att dom får 0,5 dl pellets var om dagen?
Exakt, mina kaniner får pelletsen på kvällsidan, då kaniner är mest aktiv på nätterna.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Exakt!
Och sedan när dem gått ner och är i normalhull så kan du ev. minska eller höja beroende på vad som krävs för att hålla dem kvar i bra hull.
Tycker inte att du ska ge pellets två gånger per dag. Det viktigaste för en kanin att äta är hö och ger man för mycket pellets så brukar de inte ha lust att äta så mycket hö. Skulle tro att 1 dl tillsammans funkar hur bra som helst för dem. Ge hellre mer grönsaker och minska pelletsgivan rejält. Kanske fundera på att ge exempelvis Rabbit royal som är lite mer fettsnålt men annars ett jättebra foder.
Ljustadalens kaningård
Som jag sa tidigare tycker jag att du ska minska till 1 dl pellets om dagen per kanin och sen in med massvis av hö så att de börjar att mera hö och inte bara kraftfoder :)
Jag fodrar mina kaniner på morgonen innan jag åker till skolan och sen fyller jag på hö under hela dagen, funkar toppen :)
hon och hennes kaninkompis bor i en Hage på dan och betar gräs, dom har självklart hö och fri tillgång till vatten. men då kommer min fråga över detta: behöver man ge dom pellets ändå? men tanke på nyttiga proteiner i pellets och så?
btw- vi ska till veterinären på hälsokontroll med henne i veckan så vi kan få allt bekräftat "på riktigt".
#31 nej inte nödvändigt viss kaniner basföda är hö och det är också 80% av det dom ska få i sig. Så du kan skippa pelletsen helt under sommaren så länge dom har hö, gräs och vatten (om dom bli mager kan man ge pellets) men annars klarar dom sig bra utan.
Du har fått bra respons av dem andra.
Nej man behöver inte ge pellets till kaniner, men de är ju så olika, vissa behöver ha det, och andra inte.
Vetrinären kommer ju att tala om och säga det samma som oavstående har gjort.
men max 0,5dl i bäörjan/var och sen minska det.
#31 Nej dem behöver inte ha pellets om dem håller hullet bra:)
Hon var ganska lik min blandras tjej. Och hon väger 1,89 kg. :)
Hälsningar Jossan
Kika gärna in på min blogg: http://www.kaninhopparen.blogg.se
min lejonhuvade ddv väger 2,4 kg, är bara lite överviktig, mina 2 lejonblandisar väger 1,6 och 1,9 kg :)
okej vad bra. jag hoppas verkligen att hon blir bättre för annars kan hon dö i förtid och hon får dessutom kommunikationsproblem för att hon är öerviktig. tack till alla som svarat och hjälpt, ni är änglar <3
#37 Det är bara att banta, ev ta bort pellets helt och bara ge hö. grenar och lite gräs
jag skulle ta bort pelletsen helt det är sommar och inga problem att var utan.
japp, nu har pelletsen rykt oxh dom äter bara gräs o hö
+ vatten men det dricker dom ;)
#40 härligt
Snart ser du skilldnanden på henne 
#41 med flera.
Nu har hon gått på "diet" ett tag och hakan är tomm på fett, alltså det är bara hud kvar :D jag hoppas det är ett bra tecken ;p
Hon är mycket snabbare och gladare, tack alla för eran hjälp <33333
Bara fortsätta å kämpa! sen kan du ge om du vill 1 msk pellets om du märker av att hon magrar av helt.
Men bara fortsätta å motionera henne å ge henne rätt diet!
43# japp :D haha nog ingen risk att hon magrar den lilla fetknoppen xD