Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1885 ggr
marty94
0

Gult dominant?

Ja som sagt en kompis till mig är intresserad av en vilt gul rex hona.
Senare skulle hon vilja para hennes kanin med min blå zobel hane.

Jag har för mig att vilt gult är dominant, är det så? :)

Zvintos
0

Viltgul är ingen dominant färg. Viltfärgat som så är "dominant" över enfärgat. "Gult" krävs dock två anlag för att det ska kunna bli. I detta fallet krävs alltså att antingen båda bär på gult eller ena är en gul färg och den anra bär på det.

Att para viltgult med zobel blå är väl kanske inte att rekommendera om det är för utställning, då man inte vill ha in zobel-anlag i viltfärgade linjer eftersom det då blir risk för viltzobel senare. Viltgul + zobel blå ger troligen viltgrå, med anlag för gult, blått, enfärgat och ev zobel (kan ge ryss eller vit rö, beroende på vad zobeln bär på). Vad det annars kan bli beror på vad båda bär på.

marty94
0

Okej :)
Neja det är inte för utställning enbart för hobby,

Vad vi vet bär honan bara på vilt gult
Men min hane bär på blå zobel och ryssteck, zobel brun :)

Då antar jag att det är fullt möjligt att få annat än vilt gult x)

marty94
0

Oj skrev lite konstigt där :P

Tack då vet jag!

Ljusta
0

Ja du får nog som Ninni säger annat än bara viltgult, du får troligtvis bara viltgrå ungar om hanen inte bär på gult och honan inte bär på zobel, albino eller ryss.

Ljustadalens kaningård

marty94
0

Men hur kan det bli vilt grå? :O
(Har glömt så mkt genetik ursäkta)
Det är dominant men om ingen av dom bär på det..

Zvintos
0

#5: Eftersom den blåa zobeln inte är gul, så kan det inte bli viltgul. Och en "icke gul" viltgul är en viltgrå. Gult är i sig inte dominant, utan är ett recessivt anlag. Viltfärgat är däremot dominant över enfärgat (vilket en zobel är) och alltså blir det viltgrå.

Viltgul har genkoden: A_ bb C_ D_ G_
Zobel blå har genkoden: am_ B_ C_ dd gg

Ungarna får då genkod A_ / Aam Bb C_ Dd Gg, dvs en viltgrå med anlag för gult (b), blått (d), enfärgat (g) och ev zobel (am). Om zobeln bär på annat, vilket man inte vet med säkerhet så länge inte ena föräldern är ex vit rödögd eller beroende på vad den viltgula bär för vikande på A-locus (dvs chinchilla, zobel, ryss eller vit rö) så kan de få det anlaget också. Men det mest sannorlika är alltså viltgrå.

marty94
0

Okej då är jag med! Tack :)

Viccan92
0

Nu när vi ändå är inne på genetik så hoppas jag att det är okej att jag ställer en fråga.

Vad blir det för färg om man parar en havanna men enbart det i stamtavlan med en svart med mycket järngrått i stamtavlan. Båda föräldrarna är järngrå.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

mlinz
0

#8 Järngrått. 
Din svarta är förmodligen inte svart utan viltsvart… 
Har den svarta fått ungar förut?

Viccan92
0

#9 Det står svart i stamtavlan. Han är från en uppfödare. Har aldrig hört om viltsvart hos holländare. Nej han har inte fått ungar tidigare. Han är bara 5månader än så länge.

Ljusta
0

#10 Precis som #9 säger så är det mycket möjligt att din svarta kanin egentligen är viltsvart eftersom den härkommer från två järngrå. En järngrå som har dubbel uppsättning av järnanlag (BeBe) blir så mörk att den ser helt svart ut, men är egentligen en järn (brukar kallas viltsvart). En sådan viltsvart med dubbet järnanlag lämnar alltid ett järnanlag efter sig oavsett vad man parar med och alltså blir alla ungar järnfärgade i olika varianter beroende på vad som finns bakom.

Den svarta kaninen kan självklart vara enfärgad också och inte viltsvart, men det ser man endast vid en PARNING :)

Ljustadalens kaningård

Viccan92
0

#11 Så om han med en havanna får järngrå ungar är han viltsvart. Det är väl inte bra för det är ju ingen Godkänd färg?. Om jag parar honom med en svart med enbart svart efter sig blir det järngrå ungar då också?

Zvintos
0

#12: Oavsett Vilken färg? du parar med, så blir det järnfärgade ungar om han är viltsvart. Så bäst är att para med svart i sådana fall, för att inte få in havana-anlag om någon köper ev järngrå ungar för vidare Avel.

Viccan92
0

#13 Okej bra att veta. Jag vet inte om han kommer att väga tillräckligt för Avel än men tänken är att jag ska avla på järngrått och svart. Om han kommer upp i rätt vikt. Då blir det havanna istället.

mlinz
0

Viltsvart är en Godkänd färg? :)

Järngrå + Järngrå blir 25% viltgrå, 50% järngrå och 25% viltsvart, som ser ut precis som vanlig svart. Det kan även vara svart, om bägge föräldrarna har anlag för enfärgat. Det vet man bara om man testparar, man kan inte skilja en viltsvart från en svart i fenotypen:)

Viccan92
0

#15 Båda föräldrarna ha svart i släkten. Jaja han kommer iaf att vara svart i mina ögon men det är väldigt bra att veta. Om det nu blir Avel för hans del.

mlinz
0

#16 Då är det som sagt omöjligt att veta om du inte parar, eftersom han har både och i släkten. Om inte de svarta bak i släkten också är viltsvart? Om det bara är järngrå med förutom svart så är risken större för viltsvart…

Viccan92
0

#17 Jo fast jag får nog leva i ovisshet i såna fall. Han kommer inte att få några ungar om han inte kommer upp rätt vikt. Vet inte om dem andra är viltsvarta. Han släkt finns både i norge och tyskland så tror inte att någon i sverige vet riktigt säkert.

mlinz
0

#18 Tyskarna tror jag avlar rätt så mycket rent, alltså Järngrå + Järngrå utan att blanda in enfärgat. Vet dock inte om de har något namn på Viltsvart, de kanske bara kallar den svart

Viccan92
0

#19 Är hans farfar som är tysk så vet inte riktigt. I stamtavlan är det bara farmor och mormor som är svarta. Resten är järngrå sedan vet jag ju inte längre bak.

Lina R
0

Tyskarna är lite ökända för att blanda färger faktiskt :).

Det kan poppa upp lite vadsomhelst när det ligger importdjur bakåt faktiskt, roliga överaskningar (såsom ovanliga färger) och tråkiga (såsom MF och hippo).

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Cameliont
0

Hoppas det är okej med en följdfråga… Svart är dominant va? Så ex svart och blå zobel blir bara svart?

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com

Zvintos
0

#22: Tja, svart är egentligen inte dominant. Däremot är det den minst recessiva av de enfärgade, dvs det krävs bara 2 enfärgsanlag. Zobel blå krävs zobelanlag x2 alt zobelanlag + ryss/vit rö, 2 enfärgsanlag, samt 2 blå anlag. Alltså är det troligast att det mestadels blir svart i en sådan kombination. Glad

Cameliont
0

#23 Tack, då är jag med.

Välkommen till min kaninblogg Kaninfamiljen.com