Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 256 ggr
SagaoAlfred
0

Akut: Hjälp!

Min ena kanin, Saga, är ute i sin utebur nu och jag får inte in henne. Hon hugger och morrar å sådär.
Hon är ju (Som några utav er kanske vet) i tonåren och jag vet att hon gör såhär för att hon vill vara ute.
Igår låg hon å mös frivilligt hos mig i en halvtimme å sådär, så hon är ju inte alltid såhär.

Tror ni att hon kan vara ute inatt?
Hon har en massa massa hö som hon har borrat in sig i, ett hus som hon kan gå in i och det är plast ovanpå så det kan inte regna in.

KajsaM
0

Har ni kallt?

Försök att ta in henne, om du nu inte vill att hon sak vara ute. Försök få in henne i ett hörn och sedan ta henne. Ha tålamod!

SagaoAlfred
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har försökt i en halvtimme nu, och det går inte.
Burarna är egentligen för minkar, å man kan bara öppna på ett ställe där framme så man kommer inte riktigt åt, å när jag kommer nära med handen då hon är i hörnet så morrar hon å hugger precis bredvid handen.. dessa tonåringar Ledsen

Såhär ser burarna ut, bilden är tagen idag.

Ska gå ner å kolla hur många grader det är.
Fast jag frös inte då jag var ute, hade bara på mig ett linne å en kofta. Fast det regnar ju, men det gör kanske inte så mkt.
Alfred var inte heller ett dugg kall, å han har ju varit ute lika länge som Saga.

Yuriko
0

Du kan kanske ställa ner en transportbur i den stora buren och "jaga" in henne i den? Om du vill få in henne alltså… Annars klarar hon nog av att vara ute en natt.

SagaoAlfred
0

Det är 6.8 grader ute..

För mig gör det ingenting att hon är ute, jag vill bara inte att hon ska frysa å sådär.
Fast om hon gör det kan hon ju gå in i huset, där är det hö å sådär, så hon kan hålla värmen bra.
Eller ligga i hörnet i allt hö, som hon gör nu.

SagaoAlfred
0

Jag ska gå ut å testa en sista gång nu att få in henne, ska ta på mig handskar så jag inte blir så rädd att ta upp henne :)

SagaoAlfred
0

Åh guuud! Himla kanin! Skrikandes
Jag försökte å försökte, men det gick inte. Så nu gick jag å hämtade maten å mer hö å mer vatten å allt å ställde ut, å självklart gick hon lugnt fram å började äta på maten så jag kunde huuuur enkelt som helst plocka upp henne. Haha.
Men ja, nu är hon inne iaf.
Himla kanin ;) Hoppas verkligen att hon slutar upp att vara såhär snart!

myriis
0

Försök ta in henne! Hon är somsagt i tonåren, och försök "hålla på reglerna"
Ta fram en transportbur, handskar och försök "jaga in henne"

SagaoAlfred
0

#7 Ja, precis. Vill inte att hon ska "vinna över mig" så det är därför jag försökt få in henne så länge nu.
Men jag har fått in henne, om du läser #6 :)
Att jag inte tänkt innan på att locka henne med mat, eftersom hon är ett himla matvrak.

Senare när det är varmt ute på nätterna så ska dom få vara ute på nätterna också, men vill helst inte det nu när det inte är så varmt och det är dåligt väder.

myriis
0

#8: Jo precis. Testa med mat också :-)
När jag har haft tonårskaniner har en del varit besvärliga. Men när dem försökte hugga höll jag ena handen framför dem och "distraherade".
Andra handen höjde jag över kaninens huvud och la den sen på kaninens huvud, höll bak öronen och för ögonen. Sen greppade jag snabbt runt magen och satte kaninen "som jag skulle bära den"

SagaoAlfred
0

#9 Åh va smart, jag ska verkligen testa att göra så nästa gång!
Hur länge ungefär var dina kaniner sådär? Min har ju varit såhär i nån månad nu å jag hoppas det går över snart.