Sätta ner kaninen
Hur gör du när du sätter ner din kanin efter att ha hållt i den? Finns det något bra sätt för kaniner som sprattlar när man sätter ner dem?
/Maja

För det mest så släppar jag bara ner Hampus så han får skutta in i buren själv. Annars så ser jag till att bakbenen alltid kommer ner först så han inte gör sig illa :)
jag håller alltid honom med ena handen som stöd för rumpan och den andra under magen. sen släpper jag honom så att han landar med sina framben först. men det är bara ca 20 cm till marken. för han gillar inte när man sätter ner honom ända ner, för då sprattlar han.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Antingen håller jag dem som när man bär dem. sedan bara böjer med ner och ser till att alla ben nubbar samtidigt. Eller så håller jagom dem och sedan "hoppar" de ner.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Jag har ena handen under rumpan och den anndra under magen så sätter jag sakta ner honnom med baktassarna i marken så släpper jag. eller så hukar jag mig ner så får han hoppa ur min famn.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Gör som #3.
#2 Så gör jag med. Niike sprattlar som en galning ibland.. Jobbigt. Men ibland går det jättebra. Då sätter jag ner honom så han har i bakbenen men jag håller fortfarande i honom. Sen sätter jag sakta ner frambenen och släpper o då skuttar han iväg:) Men det är bara ibland det går;)
Jaa, jag brukar luta mig över buren. Då hoppar hon ner. Hon gör inte illa sig :)

En sprattlande kanin hålls med fördel i nackskinnet och en hand under rumpan.
Bär den annars med kaninens huvud under din arm(så den inte ser) och sätt sedan ner den med alla fyra benen iburen…
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
jag brukar ibland låta de hoppa ner ur famnen (då jag har lutat mig ner så det inte är högt till marken) eller så lyfter ja bara ner de. men jag har alltid ett kommando som jag använder när de får hoppa ner. funkar bra :) jag kan ha Channie i famnen (sittandes på marken så hon kan hoppa ut om hon vill) och inte säga kommandot hon sitter kvar, sen när jag säger kommandot hoppar hon ur ^^ gulligt tycker ja :)
Jag gör som #4.
Men om Rufus sprattlar för mkt när han ska komma in i uteburen på ben så sätter jag in honom baklänges i buren (med hans bakdel först) så att han inte hoppar ur famnen och in i buren. Då är han jättelugn. Men jag lyfter aldrig i nackskinnet, varje gång man lyfter en kanin i nackskinnet brister alltid några blodkärl i huden.